از فاخر ماندگار خمینی شهری در حوزه فلسفه تجلیل شد

ارسال در اخبار ویژه

به گزارش خبرنگار فرصت ابراهیمی دینانی فیلسوف ایرانی متولد سال 1313 در روستای دینان از توابع خمینی شهر اصفهان است. که در این آیینی  با عنوان «مفاخر ماندگار» شامگاه جمعه به مناسبت پنجمین سالگرد انتشار ماهنامه «چهره های ماندگار» با حضور محمود اسعدی سردبیر و مدیر مسئول این ماهنامه، محسن سلیمانی مدیر فرهنگی- هنری منطقه 3 پایتخت و رئیس فرهنگسرای ارسباران، حجت الاسلام محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و جمعی از هنرمندان و اندیشمندان همراه بود از ایشان به عنوان چهره ماندگار فلسفه تجلیل شد

** ایشان در این همایش مباحثی در حوزه جاودانگی رابیان کردند
چهره ماندگار حوزه فلسفه در این آیین با بیان مباحثی در حوزه جاودانگی اظهارداشت: در عالم هستی هیچ سخنگویی مانند انسان سخن نمی گوید؛ انسان با ساز، آواز، اشاره، قیافه، کردار و رفتار خود سخن می گوید و مفهوم می سازد.
غلامحسین ابراهیمی دینانی با اشاره به اینکه خداوند سخن می گوید و مفهوم می سازد گفت: انسان می اندیشد، اندیشه ازلی، ابدی و جاودانی دارد؛ انسان تنها موجودی است که جاودانگی را دوست دارد و اندیشه جاودان می ماند.
وی با بیان اینکه ردپای زمان در همه چیز دیده می شود اظهارداشت: همه چیز را زمانه پیر می کند اما خودش پیر نمی شود.
این استاد فلسفه گفت: زمان بر گذشته، حال و آینده تقسیم می شود، ما در حال زندگی می کنیم، گذشته، گذشته است و آینده هم که هنوز نیامده و همیشه لحظه حال است؛ لحظه جاودانه است، لحظه هم گذرنده و هم جاودانه است، گذرندگی لحظه در جاودانگی آن است، هم اکنون در جاودانگی زندگی می کنیم، همه موجودات جاودانه هستند و در عین حال گذرنده. 
ابراهیمی دینانی افزود: زمان، مظهر تجلی لایتناهی خداوند است، حق تعالی ازلی، ابدی، بی آغاز و بی پایان است؛ هر آنچه آغاز ندارد پایان هم ندارد.
وی ادامه داد: اول و آخر هر چیز به خداوند بازمی گردد چون حق تعالی جاودانه است، آثارش جاودانه و انسان بزرگترین مخلوق خداوند است؛ انسان جهان را می فهمد و بر جهان اشراف دارد و می تواند آن را بفهمد و جاودانه است.
چهره ماندگار فلسفه اظهارداشت: انسان اهل سخن گفتن است، درباره انسان تعاریف زیادی گفته شده؛ انسان حیوان، اقتصادی، فرهنگ ساز، حیوان ناطق و سخنگو است؛ انسان اگر سخنگو نبود، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگ ساز نبود؛ سخن جاودانه است و من جاودانگی را در سخن گفتن می دانم.
عمده شهرت این عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌ های اخیر است؛ وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌ های شهاب ‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب درباره فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌ است.
از ابراهیمی دینانی به عنوان چهره برتر فلسفه در اولین چهره ماندگار سال 1380 نیز تجلیل شد.

درپایان این آیین از سردیس ایشان رونمایی گردید.

Â