امیر حسین سالمی

ارسال در هندبال

handballخمینی شهر از قدیم الایام مهد پرورش استعدادهای هندبال بوده است. زمانی که شنیدیم (و طبق معمول اطلاع رسانی در این زمینه نشد) امیرحسین سالمی جوان 21 ساله خمینی شهری به همراه تیم ملی جوانان هندبال جمهوری اسلامی ایران به جام جهانی جوانان در یونان اعزام شده اصلاً تعجب نکردیم.

اما این رویداد آن قدر مهم و قابل تأمل بود که مصاحبه ای هر چند کوتاه با وی داشته باشیم. سالمی در این مصاحبه به نکات جالبی اشاره داشت که خواندنش خالی از لطف نیست. آنچه مي خوانيد گفتگوي فرصت است با امیر حسین سالمی، 21 ساله، دانشجوی سال دوم مکانیک دانشگاه آزاد واحد دلیجان.

از چه زمانی وارد ورزش و به خصوص هندبال شدی؟

به دلیل اینکه خانواده ام تکواندوکار بودند بنده نیز روی به این ورزش آوردم اما آسیب دیدگی شدید برادرم باعث شد خانواده ام اجازه ادامه فعالیت در این رشته را به من ندهند. کلاس پنجم ابتدایی بودم که توسط مرحوم علی شاهین به هندبال کشیده شدم.

 

چگونه در مسیر پیشرفت قرار گرفتی؟

از همان سالهای اول ورودم به هندبال، به شدت توسط آقایان عرشی و شاهین حمایت شدم تا جایی که چندین نوبت به مسابقات کشوری اعزام گشتم و بالاخره در سال 87 اولین قرارداد حرفه ای را با تیم سپاهان نوین که آن زمان در دسته دوم کشور بود امضا کردم.

 

اعتماد مربیان سپاهان نوین به تو چگونه بود؟

در سال اول آقایان حبیبی و سلیمانی مربیان تیم بودند که در نیم فصل اول اصلاً به من بازی نرسید، در نیم فصل دوم نیز خیلی مختصر بازی کردم، اما با صعود تیم به دسته اول شرایط متفاوت شد و با اینکه من جوانترین بازیکن تیم بودم تبدیل به مهره فیکس شدم. با قهرمانی در دسته اول و صعود تیم به لیگ برتر آقای کشانی سرمربی تیم شد و در فصل گذشته لیگ برتر (90-89) به مقام هفتم رسیدیم. این در حالی است که من 15 بازی را فیکس بازی کردم.

چگونه به تیم ملی جوانان دعوت شدی؟

من در چند نوبت به تیم های ملی دعوت شدم اما هر بار به دلایلی خط خوردم اما در این فصل با توجه به حضور در لیگ برتر بیشتر به چشم آمدم و این وسیله ای شد برای دعوت به تیم ملی و اعزام به جام جهانی یونان.

آقای سالمی! از مسابقات چه خاطراتی دارید؟

اوضاع یونان به دلیل مشکلات اقتصادی خوب نبود و این کشور دچار تنش گردیده بود. در این مسابقات پس از سه باخت پیاپی و کسب دو پیروزی به جمع 16 تیم صعود کردیم اما به تیم آلمان (قهرمان مسابقات) باختیم که در این دیدار تیم ما بازی فوق العاده ای به نمایش گذاشت اما در نهایت از پس این تیم قدر برنیامد. بعد از پیروزی مقابل الجزایر به تیم های پرتغال و برزیل باختیم که در نهایت باعث شد به مقام دوازدهمی اکتفا کنیم. دیدار با پرتغال واقعاً خاطره انگیز بود. در این بازی با وجود برتری به دلیل یک اشتباه ساده شکست خوردیم اما این بهترین بازی من در این مسابقات بود.

 

در چند دیدار تیم حاضر بودی و چند گل به ثمر رساندی؟

در هر 9 دیدار بازی کردم و موفق به زدن 9 گل نیز شدم.

 

آیا امیدی به دعوت مجدد داری؟

به دلیل شرایط سنی دیگر قادر به بازی در تیم جوانان نیستم و برای بازی در تیم بزرگسالان نیز کار سختی پیش رو دارم.

وضعیت هندبال شهرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

سالهای گذشته با حضور آقای آقاجان هندبال خمینی شهر هر ساله چندین بار به مسابقات استانی اعزام می شد و مهمتر از آن اینکه شهرستان صاحب چند مدرسه هندبال بود که مهمترین مرکز پرورش استعدادهای هندبال شهرستان محسوب می شد. اما در سالهای اخیر با توجه به بودجه ناچیز، استعدادهای هندبال شهرستان در حال نابودی هستند.

چه راه حلی برای مشکلی که به آن اشاره کردی پیشنهاد می کنی؟

همکاری تربیت بدنی و آموزش و پرورش باعث پیشرفت هندبال است. همه ستاره های هندبال از مسابقات مدارس شناخته شده اند که خود من نیز در این مسابقات و زیر نظر آقایان میردامادی و بلور شناخته شدم. خمینی شهر همیشه در هندبال حرف اول را می زده  اما چند سالی است که به دلایل مختلف این ورزش کمرنگ شده است. چند وقت پیش بود که آقای عرشی برای تشکیل یک تیم هندبال لیگ برتری به نام خمینی شهر تلاش می کرد که باز هم به دلیل نبود بودجه ناکام ماند.

 

در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

جا دارد در اینجا از مرحوم علی شاهین که حق زیادی بر گردن من دارند تشکر کنم. از برادرم و آقای عرشی نیز به دلیل حمایت هایشان تشکر ویژه ای دارم. آن ها حامیان واقعی من بودند.