فعالیت های ارزشمند خیرین ورزش یار خمینی شهر در دوسال اخیر

ارسال در اخبارکوتاه

از زمان های قدیم امور خیر در خمینی شهر جایگاه ویژه ای داشته و خیرین با عناوین مختلف در امور بسیاری مشارکت می کردند. این فعالیت ها البته بیشتر در امور مذهبی نظیر مسجد سازی، ساخت حسینیه و اموری از این دست بود. اما امروزه با گذشت زمان و گسترده شدن نیازهای جوامع گروه ها و تشکل هایی در جهت ساماندهی خیرین در امور دیگر اقدام نموده اند.
انجمن خیرین ورزش یار یکی از این هاست که با ایده خیراندیشی به نام عبدالعلی حاجیان در خمینی شهر به عنوان اولین انجمن خیریه ورزشی در کشور شروع به کار کرد. انجمنی که امروز برای تشکیل آن در شهرهای دیگر هم اقداماتی انجام شده.
مشارکت خیرین در دو پروژه زمین چمن و ساخت سالن مهدیه بهانه ای بود تا با رسول پیمانی مدیر اجرایی این انجمن که خود او یکی از فعالترین اهالی ورزش شهرستان می باشد دقایقی به گفتگو بنشینییم، آنچه در ذیل آمده ماحصل این گفتگوست:


از ایده و چگونگی شروع به کار انجمن برایمان بگویید.
فعالیت انجمن خیرین ورزش یار در اسفند91 با ایده آقای عبدالعلی حاجیان که در انجمن خیرین کتابخانه ساز هم فعال است کلید خورد. عده ای از خیرین و ورزشی ها جمع شدند و هیئت امنایی 25 نفره تشکیل شد و به دنبال آن انتخابات هیئت مدیره برگزار شد.
آقایان منصور سلطانی، غفار غفورزاده ، مهندس محمدرضا هدایی، سهراب حاج هاشمی ، یداله جوهری و جواد محمدی به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند.
ما اولین انجمن خیرین ورزش یار در کل کشور بودیم، در شهرهای دیگر خیرین زیادی به ورزش کمک می کنند اما هیچ شهری مثل خمینی شهر دارای انجمن سازماندهی شده و ثبت شده برای خیرین ورزش یار نمی باشد.


انجمن از ابتدا چه اهدافی را دنبال می کرد؟
اهداف انجمن بلند مدت و کوتاه مدت است. برای مثال در بلند مدت احداث سالن در نقاط مختلف شهر است . الان پیگیر احداث یک سالن آبرومند و بزرگ در یکی از نقاط شهر هستیم که زمین آن را هنوز تعیین نکرده ایم. هدف ما رشد وشکوفایی ورزش از نظر عمرانی و قهرمانی است.


در چه پروژه هایی تا امروز مشارکت داشتید؟
حرکت کشت زمین چمن توسط ما بود که بار آن روی دوش شهرداری بود. شهردار و شورای شهر همکاری عالی داشتند. ارزش کار شهرداری در این پروژه را هرکسی نمیتواند درک کند. اولین حرکت ما زمین چمن بود، پروژه بعدی ما مشارکت در سالن مهدیه است که انجمن خیریه مهدیه زحمت زیادی برای آن کشیده اند.
ما شنیدیم ساخت این سالن متوقف شده و علیرغم هزینه های زیادی که شده بود پروژه تعطیل شده است و از نظر اقتصادی به بن بست رسیده اند. پیشنهادی به انجمن شد که موضوع را بررسی کنیم .
جلساتی با هیئت مدیره خیریه مهدیه و انجمن خیرین ورزش یار برگزار شد که در آن دو طرف پیشنهاداتی به یکدیگر دادند و با همکاری ما پروژه دوباره شروع به کار کرد و تا چندماه آینده به بهره برداری می رسد. این سالن، سالنی است که در سطح شهرستان نمونه خواهد بود.


مشارکت شما فقط در قالب کمک های نقدی است؟
کمک های ما هم نقدی است و هم مشاوره ای است . یک گروه اقتصادی تشکیل دادیم و این گروه با افرادی که از لحاظ مالی وضعیت خوبی دارند جلساتی برگزار میکنند.
یکی از راهکارهای ما این است که همه باهم تحت نظر یک تشکل از مردم کمک بخواهیم و اینگونه مبالغ چشمگیری می گیریم.
ما دنبال ایجاد راهکار هستیم تا کار بیشتری انجام شود. ما دنبال به ثمر رساندن پروژه هایی هستیم که در ورزش استفاده شود و مردم از آن بهره بگیرند.


به جز مشارکت در مباحث عمرانی، در ورزش قهرمانی هم فعالیتی انجام می دهید؟
یکی از موضوعاتی که ما روی آن بحث میکنیم کمک به ورزش قهرمانی است.
برای مثال یکی از هیئت های ورزشی یکسری امکانات نیاز داشت و از ما درخواست کمک کرد ما نیز به آن هیئت کمک کردیم تا تجهیزات را خریداری کند و به مسابقات بروند. کمک های جزیی به ورزشکاران نظیر کمک به تیم طناب زنی داشته ایم.


می توانید این مبالغ جزیی را بیان کنید.
کمک های جزیی در حدود 3،4 میلیون بوده. خوشبختانه هیئت مدیره دید بازی دارند و مبالغ چند میلیونی را رقم زیادی برای توسعه ورزش نمی دانند و همین باعث می شود کمک های خوبی انجام شود.


اما این مبالغ هم ارزشمند است، اداره ورزش در این بین چه نقشی دارد؟
این یکی از سوالات ماست، اداره ورزش باید مطالبه گر باشد، وظیفه اداره ورزش چیست. ما باید وقت و سرمایه خود را در پروژه های بزرگتری صرف کنیم. همیشه مشکل شهر ما مدیریت های مقطعی بوده است. اگر مدیری داشته باشیم که آینده نگر باشد و حرکت هایی انجام دهد که حتی با وجود رفتن او هم ادامه پیدا کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
ما در زمان تاسیس دانشگاه آزاد فعالیت های زیادی در بحث پروژه های ورزشی کردیم که تا الان هم ماندگار است. در زمان فعلی ورزش بودجه زیادی ندارد و همین مشکل ساز است. اداره ورزش با ما تعامل نسبی دارد و این دفتر را در اختیار انجمن گذاشته که جای تقدیر دارد.


یکی از معضلات امروز ورزش نبود حامی مالی برای تیم های ورزشی است، در این زمینه چه برنامه ای دارید؟
در بحث ساماندهی حامیان مالی هم برنامه داریم و اگر شرکت یا موسسه ای معرفی کنند با آنها مذاکره خواهیم کرد. ما حاضریم اگر کسی قصد سرمایه گذاری داشته باشد با او مشارکت کنیم.


برای رسیدن به اهداف با مشکل خاصی هم روبرو بودید؟
بطور کلی مدیران ورزش کشور و نه ورزش شهرستان پتانسیل ورزش را ندارند. برای مثال ما قصد داشتیم زمین استخر روباز قبلی کنار استادیوم قدس را برای ساخت سالن استفاده کنیم اما اداره کل ورزش و جوانان استان به جای ایجاد سهولت برای ما قانون تعریف کردند و یا شرایط قرار می دادند ، در حالی که آنها باید از ما استقبال کنند اما ما را درگیر بروکراسی اداری می کنند.
هدف ما خیلی مهم است و آنها باید به راهکارهای مختلف شرایط را برای فعالیت ما فراهم کنند، جالب این است که شهرداری و شورای خمینی شهر در این زمینه همکاری خیلی خوبی با ما دارند وسعی می کنند موانع را رفع کنند.
برنامه ای برای پروژه های درآمدزا برای ورزش شهر ندارید؟ برای مثال خیرین نمی توانستند زمین چمن مصنوعی استادیوم را خودشان برعهده بگیرند تا تبدیل به منبع درآمدی برای ورزش شهر شود؟ بطور کلی منظور من پروژ های زود بازده است.
انتقاد ما هم به اداره ورزش همین است که چرا زمین را به شخص اجاره دادید، آنهم برای 9 سال!! در حالی که انجمن میتوانست این هزینه را پرداخت کند و زمین را برای استفاده عموم مردم آماده کند و منبع درآمدی برای اداره ورزش محسوب شود. البته اگر این پروژه به دست خیرین بود ما بر نحوه اجاره دهی آن نظارت می کردیم. دیدگاه ما اینگونه است که هر فعالیتی انجام می دهیم نتیجه آن برای ورزش شهر باشد.


چه صحبتی با مسئولین شهرستان دارید؟
یکی از تریبون هایی که می تواند برای ما اثرگذار باشد نماز جمعه است، اگر مردم حمایت امام جمعه محترم شهرستان را از ما ببینند بهتر با ما همکاری میکنند.
ما نیاز به این داریم که اهمیت و ارزش مشارکت مردم در پروژه های ورزشی از زبان روحانیت به عنوان معتمدین مردم بیان شود، اگر روحانیون و ائمه جماعت از فعالیت های ما حمایت کنند مردم برای کمک به ورزش پیش قدم خواهند شد، ما باید سعی کنیم این نکته را دربین عموم مردم جا بیندازیم که مشارکت در مباحث ورزشی هم کار خیر محسوب می شود و باعث جلوگیری از بسیاری آسیب ها است.


برنامه ای برای تبلیغ در بین مردم دارید؟
برنامه بلند مدت ما احداث سالنی است که بتواند مسابقات مختلف کشوری را میزبانی کند، هدف ما تبلیغ بین عموم مردم است ولی برای این کار ابتدا میخواهیم برای پروژه سالن بزرگ شهر اقدام کنیم تا حرکت اصلی که مشارکت مردم است شروع شود.


برای ساخت زمین ساحلی برنامه ای نداربد؟
برای زمین ساحلی اگر اداره ورزش پیش قدم شود مشارکت می کنیم اما فعلا همه برنامه ما در کنار فعالیت های جزیی این است که سالن چند منظوره بزرگ شهر را جایگذاری و اجرایی کنیم.


در پایان صحبت خاصی دارید بفرمایید.
مردم ما آماده مشارکت کردن در فعالیت های خیر هستند و دوست دارند همکاری داشته باشند، ما باید مشارکت در ورزش به عنوان یک نیاز اصلی در جامعه امروز را فرهنگ سازی کنیم.