3- تخلفات ساختمانی

ارسال در آموزش و رسانه

مقدمه
تخلفات شهری مجموعه مواردی هستند که علاوه بر نقض حقوق شهروندی سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی آن می گردد و معضلات و مشکلات زیادی را پدید می آورند.آشنای شهروندان با موارد تخلفات وقوانین مرتبط ودستگاههای مسول در برخورد با انواع آنها سبب خواهد شد تاضمن آشنای افراد با حقوق خود از ارتکاب به خلاف کاسته شودوروابط شهروندان با همدیگر روانتر شده واز تنش هاودر گیریهای احتمالی ناشی از بی اطلاعی کاسته شود. از طرف دیگر آشنای با این موارد سبب می شود تا یک شهروند خود را در برابر فضای شهرمسئول بداند و آسیب هایی که سلامت این فضا را تهدید می کند بشناسند و در رفع آن ها بکوشد.
از آن جایی که پیش شرط اولیه برای رعایت قوانین و مقررات و رفع تخلفات شهری آشنایی با تخلفات و قوانین مرتبط با آن می باشد در این مجموعه به بیان نمونه های تخلفات شهری و قوانین مربوطه و هم چنین ارائه راهکارهای لازم برای رفع موارد تخلف در سطح شهر پرداخته شده است.
قسمت سوم تخلفات ساختمانی
تخلفات ساختمانی شامل این موارد می باشد:
الف) ساخت و سازهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه
ب) تغییر کاربری ها
پ) تبدیل و تفکیک های غیرمجاز
ت) خاک برداری و گود برداری های بدون مجوز و فاقد ایمنی لازم
ث) انجام ساخت و ساز بدون رعایت اصول ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
راهکار:
برای انجام عملیات ساختمانی باید پیش از خرید ملک مورد نظر به قسمت شهرسازی در شهرداری منطقه ای که زمین مذکور در حوزه مدیریت آن قرار دارد مراجعه نموده و از امکان صدور مجوز احداث ساختمان و نیز نوع کاربری و تراکم منطقه ی زمین مورد نظر اطلاع حاصل گردد. پس از حصول اطمینان از صحت مدارک مربوط به زمین و امکان ساخت و ساز در زمین مذکور و عدم بدهکاری عوارض به ادارات از طریق استعلام از مراجعه مربوطه و متعاقب آن انتقال کامل اسناد قانونی مالکیت، با مراجعه مجدد به اداره شهرسازی بایستی مراحل قانونی دریافت پروانه ساختمان را طی نمایید.
از آنجایی که بعضی دلالان و زمین خواران و دفاتر املاک غیر مجاز، اقدام به تغییر کاربری و خرید و فروش غیر مجاز اراضی می نمایند. باید در هنگام خرید به دفاتر املاک معتبر و مجاز مراجعه شود. در طول انجام عملیات ساختمانی جهت همکاری با مأمورین اکیپ های رفع تخلفات شهری، پروانه ساختمان و مجوزهای مربوطه در محل موجود باشد.
قوانین:
ماده 100 قانون شهرداریها:
مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر نوع اقدام عمرانی با تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند.
شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از این که ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید.
هر گاه مالک در مهلت مقرر اقدام به قلع بنا نکند شهرداری راساً اقدام کرده و هزینه آن را طبق مقررات آیین نامه اجرای وصول عوارض از مالک دریافت خواهد نمود.
منابع:
نشریه ی داخلیِ روابط عمومی شهرداری اصفهان
مطالب بخش فرهنگ شهروندی دانشنامه به روز فرصت آنلاین