مناسب سازی معابر حق شماست و پیگیر آن هستیم

ارسال در شهری و رفاهی

به مناسبت روز جهانی معلولان رییس اداره بهزیستی، مسؤول خیریه همیاران بهزیستی و نمایندگان نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی حرکتی در دفتر شهردار حضور یافته و با شهردار، معاون عمران، مسؤول ترافیک شهرداری و دو تن از اعضای شورای شهر به بیان مشکلات معلولان در شهر پرداختند.

IMG 0849 a
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین رییس اداره بهزیستی در این جلسه گفت: مناسب سازی معابر، بزرگترین خواسته معلولان و از دغدغه های عمومی همه شهرهاست که علی رغم همکاری شهرداری ها هنوز نقصان زیادی در این زمینه وجود دارد.
ترابی با اشاره به برگزاری سه ماه یک بار جلسات کمیته مناسب سازی در فرمانداری از اجرایی نشدن مصوبات آن گله کرد و ادامه داد: از شما در خواست داریم در طراحی فضاها برای اماکن عمومی و صدور پروانه ها، اصول مناسب سازی را رعایت کنید.
وی همچنین افزود: کانون جامعه معلولین واقع در خیابان طالقانی نیازمند یک سرایدار است ضمن این که برای مسقف کردن حیاط این مکان به منظور استفاده جهت سالن اجتماعات نیز درخواست کمک داریم.
ترابی در خصوص ورزش معلولین گفت: بسیاری از قهرمانان معلولین کشوری از معلولان خمینی شهر هستند. اگر شهرداری می تواند بودجه ای را جهت حمایت از ورزش معلولین اختصاص دهد.
نمایندگان معلولین نیز در این جلسه ضمن اشاره به توانمندی ها و رتبه های کسب شده توسط معلولین خمینی شهری به بیان سایر مشکلات خود پرداختند که وجود نداشتن تابلوهای راهنمایی رانندگی معلولین، تجهیز یک خودرو برای معلولین، آژانس معلولین، جایگاه ویژه بنر برای معلولین، قطعی شدن کارت منزلت برای معلولین و درخواست یک نیرو برای بخش نابینایان کتابخانه الغدیر از جمله این مسائل بود.
نماینده ناشنوایان نیز ضمن اشاره به نبود یک مسجد یا حسینیه ویژه ناشنوایان افزود: ناشنوایان در مراسم عمومی شرکت می کنند ولی عملا یک تماشاگرند و این در حالی است که موسسه خاتم النبیین قم به روحانیون آموزش می دهد که برای ناشنوایان به زبان اشاره برنامه اجرا کنند و ارکان و مسائل مذهبی را بگویند و امیدواریم که در خمینی شهر که حسینیه ایران است این اتفاق بیفتد.
شهردار نیز در این نشست با اشاره به این که شهردارمنتخب مردم با واسطه است افزود: هزینه های شهرنشینی نهایتا بر دوش مردم است و به خاطر نبود امکانات در سایر نهادها شورای شهر و شهرداری های کل کشور خدماتی رابه اینگونه نهادها ارائه می دهند وبا وجود کمبودها مردم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. بنده همیشه به شهرم افتخار می کنم که علی رغم این کم و کاستی هایی که در آن است مردمش از نظر انسانیت و همنوع دوستی در اوج اند.

IMG 0844
علی اصغر حاج حیدری ایجاد فضاهایی مثل پارک توسط شهرداری را در راستای تسکین روحی شهروندان و به تبع آن پرورش فرزندان سالم دانست وی انجام عملیات عمرانی برای ساخت غسال خانه و حسینیه در آرامستان جدید شهر را از فعالیت های عمرانی جاری بر شمرد که درجهت بهبود فضای شهری است.
شهردار همچنین گفت: مناسب سازی حق شماست اما شرایط مالی که بر شهرداری و شورای شهر حاکم است که باعث شده بعضی مسائل را نبینیم. ما بر طبق اولویت هایی که در دستور کار قرار می گیرند، عملیات عمرانی انجام می دهیم. مثلا خیابان 17 شهریور دچار رکود 25 ساله شده بود و درآن تصادف منجر به مرگ اتفاق می افتاد. بنابراین در اولویت کاری قرار گرفت و برای آن هزینه زیادی صرف کردیم.
حاج حیدری با بیان این که وظیفه شهرداری خدمات رسانی شهری مانند جاده سازی، آسفالت، فضای سبز و ... است افزود: ما در بحث های اجتماعی و فرهنگی نیز ورود پیدا کرده ایم و نمونه اش ساخت مجمتع فرهنگی نیلفروش زاده است.

IMG 0855
وی همچنین به مرکز اوتیسم خمینی شهر اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی ها برای تاسیس این مرکز در شهرداری صورت گرفت و خیرین و شورای شهر کمک کردند. در جشن ولادت امام حسن (ع) در لادر نیز 126 میلیون تومان از طرف مردم به بچه های اوتیسم کمک شد.
شهردار در خصوص در خواست نیرو جهت سرایداری انجمن معلولین گفت: می توانید از بین خود معلولان یک نیرو انتخاب کنید و اگر شورای شهر مصوب کند در خصوص حق الزحمه وی به شما کمک می کنیم. همچنین اگر همسایه های کانون ناشنوایان اعتراضی در زمینه مشرفیت نداشته باشند، برای مسقف کردن آن مکان مجوز رایگان به شما خواهیم داد.
حاج حیدری همچنین اعلام کرد که در بودجه بندی سال آینده تجهیز یکی از پارک های سطح شهر به امکانات ورزشی جهت استفاده معلولان دیده خواهد شد. همچنین از معلولان هنرمند خواست تا در زمینه آموزش های شهروندی با سازمان رفاهی تفریحی به همکاری خود ادامه دهند. علاوه بر این شهردار اعلام کرد که پیگیر اجرای مناسب سازی معابر و اماکن عمومی هست.
مسؤول ترافیک شهرداری نیز در این جلسه به بیان گزارش عملکرد این واحد در خصوص رفع مشکلات معلولان پرداخت.
وطنخواه همکاری رییس بهزیستی خمینی شهر و کارشناسان این اداره را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: به همراه کارشناسان این اداره ماهانه از ادارات بازدید هایی داشته ایم و کلیه مصوبات کمیته مناسب سازی در فرمانداری را بررسی نمودیم. اینک حدود 70 درصد از اماکنی عمومی را مناسب سازی کردیم و یا دستور اجرا به آن ها داده ایم.
وی بزرگترین مشکل در خصوص ساخت ورودی های مخصوص معلولان به خصوص در پارک ها را عدم توجه موتورسواران به علائم مربوطه اعلام کرد و افزود: موتورها به روش های مختلفی از محل عبور ویلچر رد می شدند و باعث خرابی این مکان ها می شدند. نهایتا با کارشناسان خودمان طرح فعلی را ریختیم و مشکل را تا حدود زیادی حل نمودیم. در طراحی پیاده روهای جدید هم اصول مناسب سازی را در نظر گرفته ایم.
وطنخواه همچنین افزود: یک خودپرداز مقابل آسایشگاه جانبازان را به صورت آزمایشی به گونه ای اجرا نمودیم که ویلچرنشینان بتوانند از آن استفاده نمایند و به بانک های دیگر هم اعلام کردیم که حتی المقدور این امکان را فراهم کنند.
مسؤول خیریه همیاران بهزیستی نیز ضمن تشکر از فعالیت های شهرداری از معلولین ذهنی نیز یادی کرد و گفت: وقتی گزارش مرکز اوتیسم خمینی شهر را در تهران مطرح کردیم، مشخص شد که در کل کشور چنین اقداماتی صورت نگرفته است.

IMG 0867