خمینی شهر از لحاظ جذب گردشگر در جایگاه پنجم استان قرار گرفت+ تصویر

ارسال در شهری و رفاهی

بازدید 76 هزار گردشگر در ایام نوروز از اماکن تاریخی و طبیعی خمینی شهر، این شهر را به گفته حبیبی مسوول دفتر نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان، در جایگاه پنجم استان از نظر جذب گردشگر قرار داد. جایگاهی که در مقایسه با سال های قبل خبر از یک جهش می دهد. البته ناگفته نماند که این رقم، تنها گویای گردشگرانی است که از خانه های سرتیپ و مجیر، عصارخانه و برج کبوتر دستگرد دیدن کرده اند و بی شک اگر تعداد زائرانی که در این ایام به منطقه زیارتی - سیاحتی امامزاده سیدمحمد (ع) آمده اند را به این رقم بیفزاییم آمار گردشگرانی که پا به خمینی شهر گذاشته اند، تا 150هزار نفر فاصله چندانی نخواهد داشت.


شاید تا چند سال پیش خمینی شهر از دید گردشگران تنها خوابگاهی بود برای اسکان شبانه که در بسیاری موارد برای آنها از اصفهان قابل تفکیک نبود اما آماده سازی دو خانه تاریخی سرتیپ و مجیر، برج کبوترخانه دستگرد و عصارخانه که امسال به جمع آثار تاریخی قابل بازدید خمینی شهر اضافه شد و از همه مهم تر منطقه گردشگری لادر که در جریان تکامل تدریجی خود در این چند ساله نقشی غیرقابل انکار در جذب گردشگران به شهر داشته باعث شد تا غبار غریبی از چهره خمینی شهر این شهر چند هزار ساله زدوده شود اگرچه تا رسیدن این شهر به جایگاه واقعی اش راه درازی در پیش است.


نقش سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی شهر در ایجاد شور و نشاط و پویایی در شهر در ایام نوروز غیر قابل اغماض است. این سازمان که فعالیت های نوروزی خود برای نوروز 1395 را از آذرماه آغاز کرد با برگزاری جلسات مختلف با گروه های فرهنگی و هنری سعی در برگزاری هر چه باشکوه تر و جذاب تر مراسم نوروزی داشت.


آماده سازی موزه مشاهیر در خانه تاریخی مجیر، تدوین کتاب راهنمای گردشگران به دو زبان فارسی و انگلیسی، انتشار نقشه راهنمای خمینی شهر، آموزش «راهنما» برای راهنمایی گردشگران در اماکن تاریخی قابل بازدید و... از جمله اقداماتی بود که پیش از آغاز سال نو انجام گرفت.


پیک نوروزی
آواز طبل و سورنا که در خیابان های شهر پیچید آمدن بهار را بیش از پیش نوید داد. عمونوروز و حاجی فیروز و بچه هایی که لباس های محلی به تن کرده بودند سوار بر ماشین های تزیین شده بر طبل می کوفتند و در سورنا می دمیدند و مردم یک یک سر از پنجره خانه ها بیرون کرده و پیک نوروزی را به تماشا می نشستند. سازمان رفاهی تفریحی شهرداری پیک نوروزی را ساعت 15:30 روز 29 اسفند از خانه تاریخی مجیر به راه انداخت. پیک بهاران از خیابان های شهر گذشت تا به باغ بانوان رسید. مردم در باغ بانوان به انتظار ایستاده بودند. جشن استقبال از بهار با سخنرانی شهردار، آتش بازی و توزیع سمنو به پایان رسید.

4 220054560671007199
در برگزاری این آیین، پلیس راهور، نیروی انتظامی، هلال احمر، پیش دبستانی پریا، سرویس مدارس سجاد سپاهان و گروه نمایشی چهرک با سازمان همکاری کردند.


راه اندازی موزه مشاهیر
واپسین ساعات سال 1394 است و موزه مشاهیر خمینی شهر در حال راه اندازی. 43 تابلوی عکس از علما، دانشمندان، شهدا، نویسندگان، شعرا، سینماگران، خیّران، مبارزان، صنعت گران و... یک یک در غرفه های شکیلی که به تازگی در طبقه همکف خانه مجیر تعبیه شده چیده می شود و در کنار هر عکس، کتابی، دستخطی، نشانی از این بزرگان و نام آوران به یادگار قرار می گیرد تا بر بزرگی و نام آوری شان صحه بگذارد.

IMG 9845

photo 2016 03 23 10 01 04
این موزه که تا پیش از این در قالب نمایشگاهی از تابلوهای عکس مشاهیر بر دیوارهای نگارخانه در معرض دید قرار داشت اکنون با همکاری اعضای خانه تاریخ خمینی شهر با سازمان رفاهی تفریحی می رود تا پا در مسیر تکامل بگذارد.


انتشار کتاب راهنمای گردشگران
اگر به کوله پشتی گردشگرانی که امسال از اقصی نقاط کشور پا به خمینی شهر گذاشتند، سری بزنیم کتابی سبز رنگ در قطع پالتویی توجهمان را جلب خواهد کرد که روی جلدش نوشته: «راهنمای گردشگری و سفر به خمینی شهر»
انتشار کتاب «راهنمای گردشگری و سفر به خمینی شهر» توسط سازمان رفاهی تفریحی به شمارگان 3 هزار نسخه و به نویسندگی محمدعلی شاهین یکی از گام هاییست که در این مسیر برداشته شد. این کتاب 120 صفحه ای در قطعی پالتویی با صفحاتی مصور در دو زبان فارسی و انگلیسی به چاپ رسید تا مسافران نوروزی علاوه بر اینکه به گونه ای مختصر و مفید در جریان پیشینه، آثار تاریخی و طبیعی، مشاهیر، کهن پیشه ها، محصولات کشاورزی و باغی و... خمینی شهر قرار می گیرند، این کتابچه برای همیشه در میان کتاب هایشان به یادگار بماند.

naghshe1
انتشار نقشه راهنما
هر مسافری که پا به خمینی شهر می گذارد باید پی به گهرباری این خاک ببرد و قدر لحظه لحظه حضورش در این دیار را بداند. سازمان رفاهی تفریحی برای سهولت کار گردشگران و آشنایی هر چه بیشتر و عمیق تر آنها با این خطه اقدام به تهیه 10 هزار نسخه نقشه جغرافیایی خمینی شهر کرد. در کنار این نقشه البته عکس هایی از بناهای تاریخی و مناطق طبیعی شهر همراه با توضیحاتی مختصر در اختیار گردشگران گذاشت. این نقشه ها که همراه با بن های تخفیف بود در ورودی های شهر، ستادهای اسکان و همچنین اماکن قابل بازدید شهر به گردشگران ارائه می شد.


نصب تابلوهای راهنما و جهت نما
45 تابلوی راهنما در ورودی های شهر شامل میدان استقلال، خیابان کهندژ، اصغرآباد، بلوار الغدیر و همچنین در میانه مسیرها به رسم مهمان نوازی به استقبال گردشگران شتافتند تا راه رسیدن به اماکن قابل بازدید خمینی شهر را بر آنها هموار نمایند.


سازمان رفاهی تفریحی البته در گام نخست سه ایستگاه راهنمایی در بختیاردشت، سه راهی درچه و مجاور کوه آتشگاه تعبیه نمود تا گردشگران را جذب شهر نماید. در این ایستگاه ها نقشه های راهنما و اطلاعات مربوط به اسکان به مسافران ارائه می شد.


فضای مجازی
انواع فضاهای مجازی نیز امسال اعلام وجود کرد تا سازمان رفاهی تفریحی را در هر چه بهتر برگزاری برنامه های مختلف نوروزی یاری کند. کانال تلگرام تحت عنوان نوروز 95 و دیگر شبکه های اجتماعی و همچنین پایگاه های خبری فرصت آنلاین و دانشنام و دیگر پایگاه های خبری خمینی شهر به ارائه اخبار و اطلاعیه ها پرداخته و برنامه ها و اخبار هر روز را پوشش می داد.


افتتاح عصارخانه (زیرخاکی شهر)
روز افتتاح بهار در خمینی شهر با افتتاح یکی از ابنیه های تاریخی در هم آمیخت. عصارخانه واقع در خیابان امام شمالی در آغازین ساعات سال 95 به دست دکتر اللهیاری رییس کل میراث فرهنگی استان و شهردار حاج حیدری پس از یک دوره بازسازی توسط شهرداری و میراث فرهنگی گشایش یافت تا بخشی دیگر از تاریخ خمینی شهر سر از خاک بیرون آورد و خود را به همگان معرفی نماید. سازمان رفاهی تفریحی با تدارک غرفه های خدماتی و نمایش تابلوهای خطاطی از خوشنویسان شهر که با همکاری انجمن خوشنویسان و انجمن سینمای جوان در این مکان و همچنین اجرای موسیقی زنده پذیرای مسوولان و شهروندانی شد که خوشحال از احیای این گوشه از شهر و این گوشه از تاریخ در این مکان گرد هم آمده بودند.

asar khane1

هشتمین جشنواره سبزه برتر
اولین ساعات یک صبح بهاریست. باغ بانوان آب و جارو شده است و درهایش به روی همه باز است. مردان و زنان سبزه به دست یکی بعد از دیگری از گرد راه می رسند. نسیم جانبخش صبحگاهی آرام آرام می وزد و تن نازک سبزه ها را می نوازد. 400 سبزه در جایگاه نشسته است و داوران کلاه ها را قاضی کرده اند تا دست روی برترین ها بگذارند. جمعیت در میان باغ به تماشای نمایش نشسته و چشم انتظار آغاز برنامه و معرفی برترین ها هستند. خیلی ها از شهرهای اطراف آمده اند. کار داورها پایان می گیرد و در مرحله دوم از هشتمین جشن سبزه ها 7 سبزه عنوان «برترین» گرفته و 30 سبزه دیگر از میان 70 سبزه نامزد، با عنوان «برتر» برنده جایزه اعلام می شود.

barandegan11


میهمانی در لادر
سیزده بدر امسال برای آنها که از نقاط مختلف استان، منطقه لادر را برای تفریح انتخاب کرده بودند، رنگ و بویی تازه داشت. اجرای نمایش، اجرای موسیقی زنده و اجرای ویژه برنامه کودک توسط سازمان رفاهی تفریحی، سیزده بدری به یاد ماندنی را برای 30 هزار میهمان لادر رقم زد.


کافی شاپ، رستوران، آتلیه عکس سنتی، عینک سه بعدی، کافی ون، تخته فنر و... از جمله امکاناتی بود که برای پذیرایی از میهمانانی که از نقاط مختلف استان این منطقه را برای تفریح در ایام نوروز انتخاب کرده بودند، فراهم شده بود.

 

راه اندازی 6 نمایشگاه صنایع دستی
دو قلمزن، یک ملیله ساز، یک سرمه دوز، یک خاتم ساز و یک گل و مجسمه ساز در اتاق های مختلف خانه های تاریخی مستقر شدند تا هنر و هنرمندی مردمان خمینی شهر را برای میهمانان به نمایش بگذارند.

khatam

 

IMG 9871

نمایش و ورزش
اجرای نمایش های خیابانی ننه سرما، دختر سمنو فروش و مرشد و بچه مرشد و همچنین شاهنامه خوانی از جمله برنامه هایی بود همه روزه توسط گروه های نمایشی مصطفی جعفری، چهرک و بستور در خانه های تاریخی و منطقه لادر به اجرا در می آمد. این گروه های نمایشی برای زندانیان وسالمندان هم اجرا داشتند.
مسابقات ورزشی دارت، طناب کشی ومچ اندازی و ... نیز در تاریخ های زوج از ایام نوروز برای لادر نشینان به اجرا درمی آمد و جوایزی را هم نصیب آنها می کرد.

20160322 151929

 

 moch andaz1i

shahname khan1i

هفت سین های چهارگانه
عمونوروزهای بانشاطی که در میدان قدس با ظرف هایی از سمنو و سکه و سبزه در تمام طول تعطیلات نوروز چشم به راه میهمانان بودند بزرگترین و جذاب ترین سفره هفت سینی بود که در شهر گسترده شد. چندین سفره هفت سین دیگر نیز به عنوان یکی از شاخص ترین نمادهای نوروز در منطقه لادر، خانه های سرتیپ و مجیر و دیگر نقاط چشم نوازی می کرد.


دست در دست سمن ها
سازمان رفاهی تفریحی با توجه به شرح وظایف خود در مورد استفاده از تجارب و توانایی های سازمان های مردم نهاد در اجرای برنامه های نوروزی از چندین سمن کمک گرفت. نگارش کتاب راهنما، تهیه نقشه راهنما، برپایی نمایشگاه نجوم و همچنین فراهم آوردن امکان رصد ستارگان برای گردشگران، حاصل همکاری خانه نجوم و خانه تاریخ خمینی شهر با سازمان رفاهی تفریحی بود.


انتخاب و آموزش راهنمای گردشگری
سازمان رفاهی تفریحی با هدف ارائه اطلاعات لازم به گردشگران و بازدیدکنندگان از اماکن قابل بازدید شهر، از میان داوطلبان 8 راهنما انتخاب و اطلاعات و آموزه های لازم را در اختیار آنها قرار داد. این افراد در ایام نوروز در خانه های سرتیپ، مجیر، برج کبوتر دستگرد و عصارخانه حاضر شده و راهنمایی های لازم را به بازدیدکنندگان ارائه می دادند.


برپایی نمایشگاه ها
چند نمایشگاه شامل نمایشگاه عکس های نجومی، نمایشگاه نقاشی های کودکان از مناظر شهر
و همچنین نمایشگاه عکسی از اماکن تاریخی و طبیعی خمینی شهر در خانه مجیر برپا شد.


خدمات رفاهی
به منظور رفاه حال مسافران و گردشگران چندین عکاسی، رستوران و کافی شاپ در این ایام در مراکز هدف گردشگری دایر شد:
- دو اتاق از خانه های تاریخی که به عکاسی سنتی اختصاص داده شد و مورد استقبال میهمانان قرار گرفت.
- رستوران و کافی شاپ در منطقه لادر
- کافی شاپ در خانه مجیر
- کافی شاپ درعصارخانه