مردم در کلاس های آموزش رایگان سازمان شرکت کنند

ارسال در ایمنی

 آتش نشانان گفتند حریق دامداری ها به خاطر انبار علوفه شان اغلب سنگین است. گفتند که به خاطر ترکیدن لوله در خیابان لوله 1400 یک شب تا صبح کار می کرده اند یا از آن آتش نشان گفتند که هنگام خاموش کردن حریق دیوار روی سرش خراب شد یا حادثه خفگی دو نفر در چاه که دردناک بود.
آنها گله کردند که چرا بعضی از مردم برای مسائل جزیی مثل بیرون کردن موش از خانه به سازمان زنگ می زنند و یا برای راندن سوسک تماس می گیرند و مشاوره می خواهند! می گفتند برخی نمی دانند آژیر ماشین آتش نشانی به معنای اعزام برای یک عملیات است و اغلب فکر می کنند برای این که راه باز شود آژیرش به صدا در می آید و ....
هفتم مهرماه روز آتش نشانی بهانه شد تا به سراغ حسین سبحانی نسب مدیرعامل سازمان آتش نشانی برویم و در گفتگو با او به بررسی مهمترین مسائل و موضوعات این حوزه بپردازیم.
***
- سال گذشته مصاحبه ای داشتیم با مدیرعامل وقت آتش نشانی که مهم ترین مشکلات این سازمان را نیرو و اعتبار اعلام کرده بود؛ آیا این مشکل هنوز به قوت خود باقی است؟
من ابتدا می خواهم خدمت شهردار محترم که ریاست شورای سازمان را بر عهده دارد و کارکنان خدوم سازمان آتش نشانی هفت مهر -روز آتش نشان- را تبریک بگویم. در رابطه با موضوعی که شما مطرح کردید باید بگویم این مشکل قبلا بوده است و اکنون با تدابیری که اعضای هیات مدیره اندیشیده اند بزودی تعدادی نیرو از طریق آزمونی که سال گذشته انجام شده به جمع ما می پیوندند و مابقی کمبود نیرومان هم در شورای سازمان مطرح می کنیم و ان شاء ا... این مساله هم مرتفع خواهد شد.
در مورد اعتبار، در سال 93 بودجه ما نسبت به سال قبل افزایش داشته است و تا حدی مشکل کمبود بودجه مرتفع شده و طی این چند ماه موفق شدیم حقوق کارکنان آتش نشانی را همزمان با بقیه کارکنان شهرداری پرداخت کنیم.


- گویا مطرح شده است که ایستگاهی مشترک بین درچه و کوشک و خمینی شهر ساخته شود نظرتان در این رابطه چیست؟
در حال حاضر شهرهای اصغرآباد و درچه و کوشک شهرهای معین ما هستند و ما در حوادث رخ داده در محدوده آنها حضور فعال داریم ولی ایستگاه مشترک نیاز به کارشناسی بیشتر و رای هر دو یا سه شورای اسلامی شهرها دارد.


-آمار حریق و حادثه سال گذشته به چه صورت بوده است؟
سال گذشته 475 مورد حادثه داشتیم و 352 مورد حریق که در آن ها 12 نفر فوت کردند و 190 نفر مجروح شدند. همچنین ساختمان های مسکونی با 303 مورد بیشترین میزان حوادث و حریق را داشته اند. در رده بعد حوادث و حریق مربوط به وسایل نقلیه و انسان وجود دارد که به ترتیب 193 و 72 مورد هستند.


- آموزش های عمومی در زمینه جلوگیری از حریق و حادثه وجود دارد؟
ما در مهدهای کودک و مقاطع بالاتر یک سری آموزش ها را انجام دادیم، یک سری درخواست ها هم از جانب کارگاه ها داشتیم که مربیان را به آن جا اعزام کردیم و آموزش های لازم را در اختیار آنها قرار دادیم.


-آموزش ها فقط مربوط به دانش آموزان بوده؟
خیر، بنا به درخواست ها ما این کار را انجام داده ایم.


-برنامه ای منظم برای این آموزش ها وجود دارد؟ مثلا بگویید فلان جا و فلان روز آموزش اصول ایمنی داریم؟
یکی از خواسته ها من از شما این است که در فرصت اطلاع رسانی کنید که مردم بیایند و درکلاس های آموزشی ما به صورت رایگان شرکت کنند.


-این کلاس ها کجا برگزار می شود؟
ایستگاه شماره 4 سالن آموزش


-زمان بندی اش چگونه است؟
زمانش با توجه به میزان ثبت نام متقاضیان اعلام خواهد شد.


-این آموزش ها شامل چگونگی همکاری با آتش نشان ها هم هست؟
بله آموزش های ما شامل آموزش حریق، حوادث امداد و نجات جاده ای، آموزش های تخصصی غواصی، آموزش های تخصصی کوه نوردی و صخره نوردی و همچنین آموزش تخصصی ورود به چاه های عمیق است.


-آموزش ها چقدر موثر بوده اند؟
این آموزش ها چندان هم کافی نیست چون جمعیت ما بالای 200 هزار نفر است و باید این کار ادامه یابد. در کل آموزش، هزینه نیست، یک سرمایه گذاری است که قطعا در جلوگیری از بروز حادثه تاثیرگذار است.


-پرخطرترین منطقه کجاست؟
ایستگاه شماره 1 ما که در خیابان امام جنوبی واقع شده است خیلی پرکار است. یعنی در منطقه شرق خمینی شهر (امیرکبیر و میدان امام و ...) حادثه زیاد رخ می دهد.


-سخن پایانی؟
من از مردم فهیم خمینی شهر می خواهم که در کلاس های آموزشی سازمان که عمدتا رایگان هم هست شرکت کنند. نهایت همکاری را با مامورین آتش نشانی داشته باشند. همچنین دعوت می کنم از مردم که به عنوان آتش نشان داوطلب در گروه های تخصصی ما شرکت کنند که مقداری کمبود نیروی ما در این زمینه تامین شود. در پایان از زحمات شما و همکارانتان تشکر می کنم و آرزوی سلامتی مقام عظمای ولایت را از خدای متعال خواستارم و امیدوارم شهری بدون حادثه در پیش داشته باشیم و تاکید می کنم که نام سازمان ما آتش نشانی و خدمات ایمنی است و صرفا مسوولیت اطفای حریق را نداریم.