از غرق شدن کودک در چاله عمیق تا شوخی بی جا با همکار سوختگی 50درصد

ارسال در ایمنی

imeni

 كودكي 7ساله نفت را به جاي آب نوشيد و مسموم شد 

يك خانواده كه كيلومترها مسافت طي نموده تا يك روز خوب در يك منطقه خوش آب و هوا داشته باشند و ناهار را در كنار چشمه باصفا ميل كنند كودك آنها با نوشيدن نفت به جاي آب همه چيز را به هم زد.

پدر خانواده قبل از عزيمت از خانه مقداري نفت در يك بطري خالي آب معدني ريخته بود. هنگام روشن كردن زغال، مقداري از نفت اين بطري را روي زغال ريخته و بقيه آن را كنار درختي نزديك وسايل گذاشته بود، دختربچه 7 ساله تشنه مي ‌شود و آب مي ‌خواهد كه بطري حاوي نفت را به جاي آب مي ‌نوشد و مسموم مي ‌شود. در اين حادثه پدر خانواده مسئول بوده است. چرا نفت را در بطري خالي آب معدني ريخته بوده؟ چرا مواظبت لازم را نداشته است؟

 

يك كودك 4 ساله در يك چاله عميق پر آب داخل كوچه غرق شد و جان باخت.  

آيا حيف نيست به راحتي يك كودك 4 ساله جان خود را به خاطر بي ‌احتياطي ديگران از دست بدهند؟ چرا به راحتي محيط شهروندان را غيرايمن مي كنيم؟

چرا فكر نمي‌كنيم يك حركت خطا و غيرايمن مي‌تواند شرايط وقوع يك حادثه تلخ را فراهم كند؟

لطفاً اين مطلب را به دقت مطالعه كنيد:

قرار مي‌شود يك كانال آب را لايه روبي كنند. از طرفي آبهاي روان و سرگردان كوچه به داخل اين كانال ريخته و مانع كار پيمانكار شده است، سازمان مربوطه جهت جلوگيري از ورود آب‌هاي سرگردان به داخل كانال در دست احداث با يك بيل مكانيكي اقدام به يك حفاري گودال خيلي بزرگ در داخل كوچه مي‌نمايد تا آبهاي سرگردان كوچه به داخل اين گودال هدايت شود. يكي از ساكنان آن محل از حفر چاله ممانعت مي‌كند ولي آنها متأسفانه توجه نمي‌كنند و گودال حفر مي‌شود. از قضا آن روز باران شديدي مي‌ بارد و گودال پر از آب مي ‌شود. كودك 4 ساله از كوچه قبلي قصد رفتن به كوچه بالاتر خانه پدربزرگ را داشته كه به داخل گودال حفر شده پر از آب سقوط و جان خود را از دست مي‌دهد. بررسي حادثه نيز دلخراش بود چه برسد به مشاهده يك جسد كودك 4 ساله بي‌گناه.

چه كسي مسئول است؟ حتي اگر ديه اين بچه پرداخت شود چه كسي مي‌تواند سهل انگاري خود را ناديده بگيرد؟

لطفاً براي جان مردم اهميت قائل شويد و پدر و مادرها نيز مراقب كودكان خود باشند. براي جلوگيري از اين حادثه بايد فرهنگ و ديد ايمني مردم را توسعه دهيم تا در هر منطقه قبل از انجام كار به ايمن بودن كار توجه شود.

 

رانندگان محترم اتوبوس شهري، مسافرين محترم لطفاً مطالعه فرمائيد.

در يك شب نزديك ايستگاه اتوبوس واحد بودم كه ديدم اتوبوس واحد در ايستگاه متوقف شد تا يك مسافر خانم پياده شود، مسافر در حال پياده شدن بود كه راننده بلافاصله و خيلي فوري درب را زد و حركت كرد چادر آن خانم زير درب عقب اتوبوس مانده بود و اين حركت باعث شد خانم چند دور بدور خودش پيچيد و بسيار شانس آورد كه حادثه‌اي براي او رخ نداد، من با سرعت خيلي زياد با اتومبيل به اتوبوس رسيدم و بر حسب وظيفه شهروندي جلوي اتوبوس را گرفتم. با عصبانيت به راننده اتوبوس گفتم اين چه وضع رانندگي است؟ شما كه الان مسافر خود را كشته بودي. چرا اين قدر عجله كردي؟

توجه كنيد شايد آن مسافر مادر يا خواهر شما باشد. اگر شما خواننده محترم يك استاد دانشگاه يا يك مسئول مي ‌باشيد لطفاً در آموزش عمومي به مردم يادآور شويد. اگر هميشه مسافر اتوبوس هستيد مواظب اينگونه حوادث باشيد.

 

شوخي بي جا حادثه آفريد

در يك كارگاه مكانيكي 2 نفر از شاگردان كارگاه با همديگر شوخي مي‌كرده‌اند. يكي از آنها تشت نفت موجود در كارگاه را به طرف ديگري مي‌ريزد و بعد كبريت مي‌زند. متأسفانه دوستش آتش مي‌گيرد و50% دچار سوختگي مي‌شود. در كارگاه هم كپسول آتش‌نشاني و وسايل اطفاء حريق نبود. چرا شوخي نابجا؟

 

سقوط بالابر از طبقات بالاي ساختمانهاي درحال ساخت تاكنون جان تعداد زيادي راگرفته است . 

آيا مي‌دانيد چه تعداد بالابر از طبقات بالاي ساختماني سقوط و منجر به فوت چه تعداد از كارگران و يا حتي عابرين پياده شده است؟ چند نمونه كه منجر به حادثه براي كارگران ساختماني شده است را به دقت مطالعه كنيد.

يك پرونده جهت بررسي و اظهارنظر كارشناسي از مقام محترم قضايي به دستم رسيد. جهت بررسي حادثه به محل وقوع حادثه رفتم و تحقيقات لازم به عمل آمد.

 

اما نحوه وقوع حادثه:

در يك واحد ساختماني جهت حمل مصالح ساختماني به طبقات، يك دستگاه بالابر در سقف طبقه مورد نظر نصب مي كنند. آنچه مهم است اينكه هنگام نصب بايد نكات ايمني رعايت شود و حتما بالابر مهار لازم را داشته باشد و با سيم بكسل ايمني به قسمتي از ساختمان مهار شود. تعداد زيادي بالابر تاكنون به علت نداشتن اين مهار سقوط كرده وجان تعداد زيادي را گرفته است. در واحد ساختماني مزبور، يك دستگاه بالابر روي پشت بام بود. براي مهار بالابر بجاي اينكه از سيم بكسل استفاده شود تعدادي گوني پلاستيكي را پر از شن كرده بودند و روي پايه‌هاي بالابر گذاشته بودند. در زمانيكه بالابر مشغول حمل مصالح به طبقات بود ناگهان به علت مهار نامناسب سقوط و بر روي كارگري كه در پايين مشغول پركردن سطل شن بود اصابت كرده و منجربه فوت او شد.

جالب اين بود كه كيسه شني كه براي مهار روي بالابر گذاشته بودند به علت آفتاب زياد پوسيده بود و در زمانيكه بالابر مصالح را حمل مي‌كرد به علت فشار پايه ‌هاي بالابر از زير شن ها (كيسه) بالا آمده و بالابر سقوط كرد. به جرأت مي‌توانم بگويم شاهد دهها حادثه اين گونه بوده‌ ام كه در هر حادثه حداقل يك نفر فوت شده ‌است.