اگر موفقیتی حاصل شده، نتیجه اتحاد مردم و مسؤولین است / افتتاح فاز اول بام سبز برای نوروز امسال

ارسال در خبر و گزارش

"دو سال و اندی از کار ما در شهر خمینی شهر به عنوان مدیر شهری می گذرد. علیرغم شرایط خاص و تنگناهایی که در خمینی شهر وجود داشت و همچنین رکودی که بر کل کشور حاکم بود، با حمایت خوب شورای شهر و سایر مسؤولین و مردم، پروژه های زیادی را شروع کردیم که اکثر آن ها به نتیجه رسیده است و لذتش را ما و مردم برده ایم و از آن ها استفاده می کنیم. سعی داریم پروژه هایی که ضرورت شهر است، کلید بخورد." این مطلع صحبت های علی اصغر حاج حیدری شهردار پرتلاش خمینی شهر است. در یک دوشنبه پرکار و پس از ماراتن ملاقات های مردمی -که وی با صبر و حوصله آن پشت سر نهاده بود- مهمان وی در دفترش شدم و با وی به گفتگو نشستم که حاصل آن را در ذیل می خوانید.

 

آقای شهردار! بام سبز در چه وضعیتی قرار دارد؟
ما یک سری پروژه ها را در قالب رفاهی و تفریحی برای مردم برنامه ریزی کرده ایم که بام سبز یکی از آن هاست. در این منطقه شهرداری محدوده کمی را در اختیار داشت که ما موفق شدیم با خرید اراضی موسوم به باغ و قصر کازرونی، 65 هزار مترمربع زمین آن منطقه را به مالکیت شهرداری درآوریم و اکنون حدود 100 هزار مترمربع زمین در بام سبز در تملک شهرداری است. اگر قیمت کارشناسی هر مترمربع از این زمین را 200 هزار تومان در نظر بگیریم به عبارتی ارزش این مالکیت 20 میلیارد تومان است و این تحفه را به مردم خوب شهرمان اهدا می کنیم. امیدواریم با کمک مشاورین مان طراحی خوبی برای آن انجام دهیم. همچنین با آوردن بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار بتوانیم از این منطقه برای جذب گردشگران داخلی و استانی و حتی توریست های خارجی استفاده کنیم. این افقی است که برای برام سبز دیده ایم.

 

زمان بندی این پروژه به چه صورت است؟
کار شروع شده است. ما مجوز حفر چاه عمیق برای این منطقه را گرفته و به نتیجه رسانده ایم. لوله کشی برای آبرسانی صورت گرفته است. خوشبختانه خود آن منطقه سهمیه آب کانال دارد و با توجه به مکانیزه کردن سیستم آبیاری، می توانیم کل منطقه را سبز کنیم. بازسازی قصر قدیمی کازرونی شروع شده است و در نظر داریم آن را تبدیل به یک میهمان سرای خوب برای شهرمان بکنیم. احداث باغ موزه، گلخانه و تولید گل و درخت و درختچه نیز از جمله برنامه های ما در بام سبز است.
سعی ما بر این است که فاز اول این پروژه را برای عید افتتاح کنیم تا مردم بتوانند از آن منطقه استفاده کنند. هر چند زمان زیادی نمانده است ولی عزممان را جزم کرده ایم که مثل منطقه گردشگری لادر در سال گذشته، در قالب منطقه رفاهی تفریحی در اختیار مردم قرار گیرد.

 

از لادر چه خبر؟
در لادر هم خوشبختانه با همان شیوه ای که از ابتدا شروع کرده ایم، کار ادامه دارد و نیروهای شهرداری در حال تلاش هستند. فاز دوم این پروژه نوروز امسال آماده است و لادر با وضعیت جدید در اختیار مردم قرار می گیرد. این پروژه یکی از پروژه های اثرگذار شهری، استانی و کشوری شد و هر مسؤولی که از آن بازدید نموده به صراحت اذعان کرده است که این منطقه پتانسیل کشوری شدن دارد. لادر آرام آرام آماده سرمایه گذاری شده است.

 

چه پروژه هایی برای جذب سرمایه گذار وجود دارد؟
سرمایه گذاری براساس نیاز منطقه انجام می شود. مثلا در مجموعه رستوران ها و کافی شاپ ها و سایر نیازهای عمومی مردم. جا دارد از زحمات دکتر زرگرپور استاندار و معاونین ایشان و همچنین جناب آقای دکتر الهیاری تقدیر و تشکر نمایم چرا که با مساعدت ایشان موفق شدیم 99 هکتار از این مکان را به عنوان منطقه گردشگری تثبیت کنیم. مصوباتش را گرفته ایم و این منطقه در اختیار شهرداری به عنوان سرمایه گذار قرار گرفت که این خودش یک موفقیت ارزشمند بود و از این بابت به همشهریان تبریک می گوییم.

 

و اما خیابان 17 شهریور؟
پروژه 17 شهریور سال ها معطل مانده بود و با عزم شورای شهر و شهرداری، آزادسازی های آن به جز یک مورد انجام شد که آن هم منتظر رای دادگاه هستیم. این پروژه با موفقیت به اتمام رسید و اوایل محرم مردم توانستند از آن استفاده کنند و افتخاری برای ما به عنوان خدمتگزاران شهر شد. از صفر تاصد پروژه آن هم با خود شهرداری بود. این روندی است که از ابتدا در شهرداری به کار گرفتیم تا کارها به صورت امانی - پیمانی انجام شود و زحمتکشان ما در واحدهای مختلف شهرداری مثل معاونت شهرسازی، معاونت عمران، معاونت خدمات شهری تمامی برنامه ریزی های 17 شهریور را انجام دادند و تجربه خوبی به دست آوردیم که بتوانیم پروژه های بعدی را هم به همین سبک و سیاق ادامه داده و به نتیجه برسانیم.

 

گویا عملیات زیباسازی میادین معلم و امام رضا(ع) شروع شده است؟
بله، در میدان معلم کار شروع شده است. علاوه بر آن طرح میدان امام رضا(ع) نیز آماده است. کلیه میادینی که طی این دو سال کارکرده ایم مانند میدان امام علی (ع)، میدان روبروی مسجد صفا و ... در دستور کار قرار گرفته اند و مبلمان شهری و فضاهای سبز مورد نیاز آن ها برنامه ریزی شده است.

 

در رابطه با بقیه پروژه های در دست اقدام و زمان تحویل آن ها توضیح می دهید؟
در حال حاضر چند پروژه عمده و اثر گذار در سطح شهر در حال اجراست. یکی از آن ها خیابان شهید صدوقی است که تنها 12 مورد از آزادسازی های آن باقی مانده است و اگر مالکین با ما همکاری نمایند، بنا داریم تا پایان سال این آزادسازیها را به نتیجه برسانیم تا با تکمیل این بلوار هم روشنایی منطقه را تامین و هم مشکل گره های ترافیکی را حل کنیم و با اجرای پیاده رو ها، زیرسازی و آسفالت آن را تحویل مردم دهیم.
استارت پروژه خیابان مرکزی را زدیم و قصد داریم تا سال آینده این خیابان را از شریعتی شمالی به خیابان امام تکمیل کنیم. خوشبختانه مردم در زمینه توافقات اعلام آمادگی نموده اند و توافقات خیلی خوبی هم صورت گرفته است و کار در حال پیشروی است. با اجرای این پروژه هم مشکل بافت فرسوده حل می شود و هم به عنوان یک سرمایه گذاری برای شهر محسوب می شود چرا که دو بدنه تجاری خیابان مرکزی می تواند هزینه های پروژه را جبران نماید.
ورودی و خروجی شهر از سمت دانشگاه آزاد به طرف کمربندی نیز در دست اجراست و ان شاء ا... طی ماه های آینده افتتاح خواهد شد.

 

به نظر شما بزرگترین پروژه ای که انجام شده و یا در حال انجام است چیست؟
بزرگترین پروژه اعتماد مردم است که از هر پروژه ای بالاتر است. این اعتماد متقابل ما بین مردم و شهرداری و شورای شهر پشتوانه خیلی ارزشمندی است که ما را تشویق می کند که کارمان را با سرعت و کیفیت بیشتری جلو ببریم.

 

این اعتماد را چگونه جلب کردید؟
با کار و فعالیت. وقتی که مردم متوجه شدند که در شهر کار انجام می شود و بچه های شهرشان در شهرداری شبانه روز در حال تلاش هستند این اعتماد به دست آمد که ان شاء ا... روز به روز افزون شود و شهری آبادتر داشته باشیم.

 

این پروژه ها نیاز به بودجه دارد. شهرداری نیز با به کار گرفتن روش امانی و انجام صرفه جویی های زیاد توانسته است مقدار زیادی در پیشرفت پروژه تاثیرگذار باشد. همچنین غیر از عوارضات مردمی، شهرداری باید یک سری درآمدهایی داشته باشد. از طرفی شهرداری مطالباتی نیز از بعضی ارگان ها و سازمان ها دارد. پرداخت این حق و حقوق در چه وضعیتی قرار دارند؟

ما در مورد تمام حق و حقوقی که داشته ایم پیگیری های لازم را انجام داده ایم مثل مطالبات ما از دانشگاه صنعتی و دراین مورد تا جایی پیش رفته ایم که این مطالبه به عنوان حق شهرداری از دولت پذیرفته شد. الان شرایط به گونه ای است که پولی وجود ندارد. نه دولت پول دارد و نه دانشگاه و نه مردم ولی حداقل توانستیم این مطالبه را به تایید برسانیم تا بتوانیم در زمان خودش آن ها وصول نماییم. در رابطه با مطالبات ما از دیگر ارگان ها نیز باید بگویم که بعضی از آن ها به نتیجه رسیده است و دنبال وصول بقیه نیز هستیم. از مردم هم تشکر می کنیم و ما هر چه داریم از آن هاست. بیشترین توان کاری که مردم در شهر می بینند از جیب و هزینه خودشان است.

 

بالاخره عوارض آلایندگی به خمینی شهر تعلق می گیرد یا نه؟
وقتی بحث عوارض آلایندگی مطرح می شود، سمت و سوی افکار به طرف پالایشگاه می رود. حدود سه سال پیش اداره محیط زیست، عدم آلایندگی پالایشگاه را اعلام نمود ولی متاسفانه طی مدت مسؤولیت بنده هیچ رقمی در قالب آلایندگی به ما پرداخت نشده است و این پرداختی به شهرهای مجاور نیز که ذی نفع هستند مانند شاهین شهر، اصفهان، برخوار، دولت آباد و ... پرداخت نشده است. ما شکایت کرده ایم. وکلای شهرداری ها دنبال هستند تا این حقی که به ناحق ضایع شده است را برای این چند شهرستان بگیریم.

 

بنابراین بیشترین درآمد شهرداری از عوارضات مردم است. همکاری مردم در این زمینه چگونه بوده است؟
اکثر مردم همکاری خوبی داشته اند. در حال حاضر هم فیش عوارض نوسازی در حال توزیع است. امسال زودتر این کار را شروع کردیم که به شب عید نخورد. از مردم می خواهیم که پس از دریافت این فیش ها آن را به موقع پرداخت نمایند چون در غیر این صورت باید زمانی آن را با جریمه پرداخت کنند. از طرفی این قطره قطره هاست که جمع می شود و می تواند دست ما را برای فعالیت بیشتر باز کند و خدمات رسانی خوبی به مردم داشته باشیم. فقط یک نمونه را می گویم. شاید در ذهن ها نگنجد که روزانه 110 تن زباله در شهر تولید می شود و کارگران زحمتکش شهرداری زباله های تولیدی را جمع می کنند و به کارخانه بازیافتمان در منطقه شاهین شهر می رسانند. این ها هزینه های بالایی می طلبد. عوارضی که در حال توزیع است خیلی زیاد نیست ولی مردم با پرداخت آن می توانند کمک زیادی را به شهرداری بنمایند.
تقاضای دیگرم پرداخت عوارض خودرو در داخل شهر است تا این رقم به خود شهر تعلق گیرد و کارهای عمرانی و آبادانی در شهر هم زیاد شود.

 

یکی از مسائلی که خیلی مورد پرسش مردم است شهرک منظریه و تعهدات انجام نشده اداره راه و شهرسازی و کوچه های خاکی و از این دست مسائل است. در این رابطه توضیحی اگر هست بفرمایید.
مشکل منظریه واقعا یک زخم کهنه است. زخمی که بیش از 20 سال که به کالبد این شهر نشسته. ما به اختلافات سنگینی که بین شهرداری و راه و شهرسازی بوده ورود پیدا کرده ایم. پس از جلسات متعدد در طول چند ماه بالاخره قیمت کارشناسی اراضی پردیس و دوشاخ و لادر اعلام شد. اگر همکاری و تعامل باشد، می توانیم این بحث را به نتیجه برسانیم و خدمات رسانی به منظریه انجام دهیم. از مسؤولین شهرستان و استان به خصوص نماینده محترم که محور پیگیری این بحث بوده اند نیز تشکر می کنم.

 

آیا می شود برای این موضوع زمان مشخص کرد؟
خیر ولی این قول را به مردم می دهیم که با تمام توان و پتانسیل های داخلی و خارجی پیگیر این قضیه باشیم. با صراحت بگویم اگر روزی به این نتیجه برسم که با مذاکره، تعامل و جلسات کار به نتیجه نمی رسد، در همین نشریه به مردم اعلام می کنم که ما شکست خوردیم و دیگر هیچ قولی به آن ها نمی توانیم بدهیم و نهایتا مسؤولین استانی و کشوری این کار را انجام دهند. اما من همچنان امیدوارم که کار به نتیجه برسد.

 

آزادسازی های خیابان شهدای خوزان کی انجام می شود؟
ما پروژه ها را بر اساس توان مالی شهرداری و بودجه های محدودمان برنامه ریزی می نماییم و با توافق شورای شهر ابتدا به اجرای پروژه های اثر گذار به ترتیب اولویت می پردازیم. خیابان شهدای خوزان هنوز در اولویت ما نیست، ارجحیت در آن منطقه با خیابان 17 شهریور بود که به نتیجه رسید. با توجه به این که دو بدنه خیابان شهدای خوزان مصوبه تجاری دارد، به کسانی که آمادگی توافق بر روی باقیمانده ها دارند اعلام می کنیم که به صورت مجوز با آن ها توافق می نماییم. البته غیر از این خیابان الی ماشاء ا... پروژه های دیگری وجود دارد که در طرح جامع و تفصیلی دیده شده است و بعضا زخمی شده اند. پروژه هایی نظیر ادامه بلوار توحید، خیابان بخشداری که موازی خیابان ولیعصر است، ادامه بلوار مدرس به محله اندآن و امیرکبیر، آزادسازی های قرطمان و جوی آباد قدیم و ادامه بلوار بسیج دستگرد که منتهی به شریعتی شمالی می شود از جمله این پروژه هاست. همه نیاز به آزادسازی دارند و آزادسازی هم یعنی هزینه بالا، یعنی تملک، یعنی توافق چند صد میلیونی و تمام این کارها براساس اولویت بندی جلو می رود.

 

یکی از فعالیت های شهرداری نظارت و ساماندهی آرامستان ها است. تعدادی از آرامستان های شهر هیات امنایی هستند. آیا برای نظارت و در اختیار گرفتن آن ها برنامه ای دارید؟
بحث آرامستان ها در خمینی شهر یک عزم همگانی را می طلبد؛ از معتمدین و روحانیون گرفته تا نخبگان و همچنین مردم عادی که باید همه در این زمینه با هم همفکر و یکدست شوند. خوشبختانه زمین گورستان در شمال شهر بالای دانشگاه آزاد پیش بینی شده است و وسعت خیلی خوبی هم دارد. شهرداری هم اقدامات خوبی آن جا انجام داده است. در حال حاضر غسالخانه و حسینیه آن در حال ساخت است. اگر همکاری همه باشد این 17 گورستان محلی داخل شهر آرام آرام انتقال پیدا می کند و در این مورد باید فرهنگ سازی شود. زمین برای این کار موجود است و در آینده نزدیک چاره ای نداریم که به این سمت و سو برویم.

 

چه اقداماتی در رابطه با بالا بردن سرانه فضای خمینی شهر انجام شده است؟
هر منطقه ای از شهر نیاز به پارک محلی دارد. متاسفانه خیلی از محلات ما از این امکان محروم هستند و فضایی برای استفاده خانواده ها و افراد کهنسال و بچه ها وجود ندارد. ما باز براساس اولویت هایی که داریم حتما بحث پارک ها و فضاهای محله ای که نیاز شهرمان است را در دستور کار قرار می دهیم. کما این که در قسمت جنوب شهر، تملک های پارک سلامت را انجام داده ایم و حدود 7 هزار مترمربع آزادسازیش انجام شده است و در نظر داریم که آن را تبدیل به یک پارک محله ای نماییم. پارک های محله ای وازیچه و جوادیه را نیز در حال برنامه ریزی هستیم. پارک باغبان که توسعه پیدا کرد نیز اکنون مورد استفاده برای بخشی از منطقه فروشان است. امیدواریم توسعه و گسترش پارک برج را نیز انجام بدهیم.
حفظ و نگهداری این پارک ها برای ما خیلی مهم است. اولین بحث در این مورد آب است که توانستیم مشکل آن را حل کنیم. ظرف دو سال گذشته موفق شدیم که 50 هزار متر لوله گذاری شبکه ای بر روی سیستم فضای سبزمان داشته باشیم. مجوز 7 چاه عمیق آب را نیز گرفتیم. اکنون از جنوبی ترین نقطه شهر در کوه آتشگاه تا شمالی ترین نقطه شهر در لادر و منظریه در برنامه لوله گذاری است. در غرب و شرق نیز به همین منوال است و ما به سمت استفاده بهینه از آب برای فضای سبز در قالب آبیاری قطره ای رفته ایم. خوشبختانه چند بلوار، منطقه و مرکز از آبیاری قطره ای بهره برده اند.
همچنین با برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم پارک شهروند در شمال شهر(منظریه) را برای بهار سبز شده تقدیم به مردم می نماییم. در حال حاضر چند منبع آب در چند گوشه شهر کار کرده ایم که بتوانیم آب ها را ذخیره کنیم و در مواقعی که نیاز داریم از آن ها استفاده کنیم. یکی از آن ها در قسمت روبروی پارک پیروزی است و یکی هم در پارک شهید فهمیده است. امیدواریم با این روش آب را در فصول مختلف به فضای سبز شهری برسانیم و مشکلات خشکسالی را پشت سر بگذاریم.

 

جلوی تغییر کاربری های اراضی کشاورزی نیز گرفته شده است؟
این یک قانون است که هم ما و هم جهاد کشاورزی پیگیر بوده ایم و مواردی که در حیطه کار ما بوده است، واحد اجراییات شهرداری جلوگیری نموده اند.

 

در رابطه با تملک و مرمت خانه های تاریخی، توضیحی می دهید؟
در این زمینه نیز طی این دو سال کارهای خوبی صورت گرفته است. در ادامه فعالیت هایی که در خانه سرتیپ و مجیر داشته ایم، خانه عماد سیادت را نیز تملک نمودیم و پیگیر بازسازی خانه ذهتابها نیز هستیم. حدود 90 درصد مرمت عصارخانه خیابان امام شمالی انجام شده است و نوروز امسال به عنوان یک میراث تاریخی در اختیار مردم قرار می گیرد و یکی از اثرهای ماندگار برای شهر است.

 

جاده کمربندی که حدود یک ماه پیش در آن تصادف مرگبار دیگری به وقوع پیوست در چه وضعیتی است؟
جاده کمربندی یکی از مشکلات جدی خمینی شهر است. درست است که این جاده افتتاح شده ولی ورودی و خروجی تعریف شده ای ندارد. زمانی می توانیم بگوییم خمینی شهر کمربندی دارد که تریلی و کامیون داخل بلوار آزادگان و بلوار امامزاده سیدمحمد نداشته باشیم. تا وقتی که ماشین سنگین در این جاده رفت و آمد دارد عملا کمربندی وجود ندارد. در این رابطه اولین درخواست ما از اداره راه و شهرسازی این بوده که ورودی و خروجی کمربندی که از بالای دانشگاه آزاد به طرف شاهین شهر می رود تعریف کنند. بعد از احراز این شرایط است که شهرداری آمادگی تحویل بلوار آزادگان را دارد. همچنین امیدواریم با احداث جاده ای از روبروی جهاد دانشگاهی به طرف دوشاخ، کامیون ها از روبروی لادر به منطقه دوشاخ رفت و آمد کنند و به داخل شهر ورود پیدا نکنند.

 

چه صحبتی با مردم دارید، صریح و بی پرده؟!
حقیقتا شهر ما خیلی عقب است. اگر با دید کارشناسی به هر منطقه ای نگاه کنیم، نیاز به کار عمرانی دارد. 70 درصد آسفالت های خیابان ها و کوچه های شهر ما خراب است و از این بابت به جز شرمندگی چیز دیگری ندارم که به مردم بگویم. در دو سال گذشته سعی شورای شهر و شهرداری بر آن بوده است که تا جایی که امکانات به ما اجازه می دهد، فعالیت کنیم و پیش برویم. ما همکاری و مساعدت مردم را خواستاریم.
در پایان صحبت هایم از تمام مسؤولین شهر بالاخص امام جمعه، نماینده، فرماندار، شورای شهر، مسؤولین انتظامی و امنیتی تشکر می کنم که اگر موفقیتی بوده است همه دست به دست هم داده اند و نتیجه اش لبخندی بود که به لبان مردم نشاندیم و ان شاء ا... مردم همیشه شاد و خوشحال و خندان باشند.