بررسی مسایل منطقه چهار در گفتگو با مهندس تقی پور شهردار منطقه

ارسال در خبر و گزارش

این منطقه از شمال به رشته کوه صلا و مناطق محمودآباد و قمشلو، از جنوب به بلوار آزادگان، جمهوری اسلامی، بلوار ابوالبرکات و خط لوله گاز، از شرق به محدوده اصفهان و امامزاده سید محمد و از غرب به انتهای محدوده نجف آباد سیاهچی، خال سفید و دره بی نظیر منتهی می شود. آنچه می خوانید بررسی مهمترین مسائل این منطقه در گفتگو با مهندس تقی پور شهردار منطقه است.

***
مامورین بازدید شهرداری منطقه 4 به صورت ماهیانه 500 بازدید انجام می دهند که با توجه به کثرت ارباب رجوع نوبت بازدیدها را بیشتر کردیم. از سوی دیگر پرونده های در حال اقدام یا در حال پیگیری شهرداری منطقه چهار حدود 17 هزار و 800 پرونده است.


خدمت شهروندان عرض کنم شهرداری منطقه 4 تنها منطقه ای است که تمام پرونده ها به صورت الکترونیکی اسکن شده و گردش پرونده ها در واحدهای مختلف به صورت سیستمی و اتوماسیون انجام می شود و گردش فیزیکی که مشکلات مختلفی داشت حذف شده است. ارباب رجوع فقط با در اختیار داشتن یک کارت کوچک حاوی شماره پرونده به اتاق های مختلف رجوع می کند و کارمند با دیدن آن شماره می تواند تمام پرونده را در سیستم اتوماسیون ببیند. در این حالت هم گردش فیزیکی از بین می رود و هم کارها سریعتر و راحتر انجام می شود.


بودجه ای که برای شهرداری منطقه 4 برای سال مالی جاری تعیین شده 78 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است. بودجه 5 ماهه اول سال 93 که حدود 63 میلیارد ریال است و وصولی ما 24 میلیارد ریال است که تقریبا 33 درصد کاهش یافته است.

 

پروانه های صادره
پروانه های صادره در 5 ماهه اول سال نسبت به سال قبل متاسفانه 70، 80 درصد کاهش داشته که علت های مختلفی دارد. همانگونه که مستحضر هستید علت کاهش صدور پروانه ها طبق بودجه مصوب اجرای قانون بیمه ساختمان ها بوده است البته افزایش مبلغ تعرفه سازمان نظام مهندسی هم بی تاثیر نبوده که با رایزنی هایی که با نماینده سازمان نظام مهندسی خمینی شهر داشتیم نسبت به تعدیل مبلغ اقدام شده که از همین جا از نظام مهندسی تشکر می کنم.


ما در سال گذشته 16 هزار فیش نوسازی در سطح منطقه پخش کردیم که 25 درصد فیش ها توزیعی پرداخت شد که از اهالی منطقه درخواست می کنم با پرداخت به موقع فیش های عوارض نوسازی اتومبیل، کسب و پیشه ما را در انجام خدماتی که باید به خود آنها برسد یاری کنند.

 

اقدامات انجام شده
از جمله فعالیت هایی که در این چند ماهه انجام شده به شرح زیر است:
یک: پس از یک سری جلسات متعدد که با مسوولین باربری شهرستان به اتفاق شهردار مرکزی، مسوولین واحد درآمد و شهرداری منطقه داشتیم صورت جلسه ای امضا شد که براساس آن صنف باربری که از سال 87 تاکنون عوارض کسب و پیشه خود را پرداخت نکرده بودند نسبت به پرداخت آن تا نیمه مردادماه سال جاری اقدام کنند که البته ما تخفیف هایی را هم برای آن ها در نظر گرفتیم که از کل 42 باربری 30 باربری ها اقدام به پرداخت کردند.


دو: با توجه به جلسات متعددی که در فرمانداری و شهرداری و ادارات مربوط پیرامون مشکلات مسکن مهر انجام دادیم به نتایج مطلوبی رسیدیم که در مراحل مختلف نسبت به رفع این مشکلات اقدام شد. بحث بیمه اداره تعاون و شهرداری تقریبا انجام شده و بقیه آن در حال پیگیری است. بحث بدهی مسکن مهر به شهرداری هم در حال پیگیری است و به زودی این مورد به نتیجه خواهد رسید.


سوم: پس از جلساتی که با هیات امنای اراضی شرق ترمینال (کوی صبا) داشتیم و با هماهنگی شهردار محترم مقرر شد با پرداخت مبلغ آماده سازی عمرانی طبق توافق و پرداخت از طریق هیات امنا زیرسازی آسفالت و جدول گذاری را اجرا و در صورت پرداخت کلیه مبالغ که در تفاهم نامه درج شده عملیات عمرانی کلیه گذرها را انجام دهیم.


چهار: مشکلاتی در منطقه بود از جمله درخواست های مردمی در خصوص زیرسازی و آسفالت. ما آنها را جمع بندی کردیم و با هماهنگی معاونت عمرانی پس از انتخاب پیمانکار درخواست های مردمی انجام می گیرد.
پنج: پس از یکسری جلسات که با حضور شهردار، کیانی عضو شورای شهر، صرامی شهردار سابق منطقه و همچنین نماینده مدیرکل تشکیل شد اجرای طرح های ملی منطقه 5 و 6 کشور انجام شد و طبق صورت جلسه مقرر شد در صورت پرداخت مبالغ مورد توافق در تاریخ مقرر نسبت به صدور پایان کار آن طبق ضوابط و مقررات اقدام شود.

 

مشکلات عمرانی منظریه
در مورد شهرک منظریه، با توجه به مشکلی که سالیان درازی است شهرداری با اداره کل مسکن دارد و لاینحل باقی مانده خدمات عمرانی این شهرک انجام نشده ولی با توجه به جلسات متعدد و تلاش های نماینده محترم مردم در مجلس امیدواریم بتوانیم اقدامات عمرانی این شهرک را انجام دهیم.


ریاست شورا و شهرداری هم در سطح کلان با وزیر مسکن و شهرسازی به نتایج روشنی رسیدند که اگر قطعی شد اطلاع رسانی خواهیم کرد.
در شهرداری منطقه 4 پروژه هایی در دست احداث است که از آن جمله می توان به مجموعه گردشگری چشمه لادر اشاره کرد. همشهریان عزیز اطلاع دارند که فاز اول آن در نیمه شعبان افتتاح شد و ادامه عملیات عمرانی آن از جمله احداث آب نما و افزایش سکوهای نشیمن در حال انجام است. نورپردازی محوطه و کوههای مجاور، توسعه فضای سبز، انجام عملیات خاک ریزی و خاک برداری در حجم وسیع ، لوله کشی آب شرب، روتوش میانی و ورودی منطقه، نصب سیستم آبرسانی قطره ای، عملیات رودخانه مصنوعی ضلع شرقی منطقه و احداث ورودی منطقه که در حال بررسی است و با مشارکت بخش خصوصی در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

 

550 تن لکه گیری در منطقه
پروژه بعدی که از اول سال تاکنون انجام داده ایم صرف 550 تن آسفالت جهت لکه گیری در سطح منطقه بوده است و در نظر داریم این روند را ادامه دهیم. پیمانکار را انتخاب کردیم و با توجه به محدودیت لکه گیری سعی کردیم لکه گیری را از خیابان های اصلی منطقه شروع و سپس فرعی ها را لکه گیری کنیم. همزمان با آسفالت و زیرسازی، تعهدات مردمی در حال انجام است و کسانی که خودیاری به شهرداری پرداخت کرده و شامل تعهدات می باشند زیرسازی آسفالت معابر آنها اقدام شده یا در دست اجراست. از شهروندانی که سهم خودیاری خود را پرداخت کرده اند درخواست می کنم به شهرداری یا معاونت عمرانی مراجعه کنند تا نسبت به آسفالت و زیرسازی کوچه اقدام شود.


پروژه بعدی اتمام جدول گذاری کوی باران است. جمعا در کوی باران به طول حدود 4 هزار مترمربع جدول گذاری انجام شده که با خودیاری انجام گرفت و بعد از جدول گذاری در نظر داریم اگر امکان داشت و بودجه کافی مصوب شد نسبت به آسفالت آن اقدام کنیم.


پروژه دیگری که در این منطقه داریم و البته انجام شد پیاده روسازی ضلع شمال بلوار پاسداران، حد فاصل آزادگان تا بلوار دانشگاه بود و حین انجام این پیاده روسازی اصلاح هندسی ورودی های البرز و زاگرس هم انجام گرفت.


تامین و تکمیل روشنایی پارک شهروند هم از جمله دیگر پروژه هایی است که در سطح منطقه انجام شد ولی به دلیل عدم تامین آب و خشک شدن چاه آن نتوانستیم نسبت به احداث فضای سبز اقدام کنیم که ان شاءاله با تامین آب فضای سبز، پارک را راه اندازی می کنیم.
پروژه بزرگ دیگری که در حال انجام است تکمیل جدول گذاری مجموعه تفکیکی قدس و کوی آفتاب است. همچنین زیرسازی کوی آفتاب در هفته های قبل به اتمام رسید.
شایان ذکر است این پروژه یکی از بزرگترین پروژه هایی است که از دو سال گذشته در منطقه شروع شده است. تعدادی پروژه هم در دستور کار داریم که پس از این پروژه ها اجرایی خواهد شد، یکی از مهمترین آنها انجام رمپ و لوپ پل دانشگاه آزاد و ورودی های آن است که شامل جدول گذاری، زیرسازی و آسفالت است و در برنامه های سال جاری قرار دارد.
یکی دیگر از پروژه ها که در صورت تامین بودجه اجرا خواهد شد احداث خیابان های ورودی و غسال خانه گورستان جدید است که در بودجه سال جاری دیده شده و در صورت تامین اعتبار انجام می شود.
در پایان از شهردار محترم و معاونت اداری مالی معاونت خدمات شهری معاونت عمرانی و معاونت شهرسازی به خاطر همکاری ها و تلاش هایشان تشکر می کنم.