رویکرد امسال شورای شهر توجه ویژه به مسائل فرهنگی اجتماعی است

ارسال در خبر و گزارش

وی که مسئولیتهای اجرایی و اداری متعددی از جمله مسئولیت شهرداری شهرهای مختلف کشور و استان را برعهده داشته است در اولین مصاحبه خود به بیان اهداف و دیدگاه های خود پرداخت.

رویکرد امسال شورای شهر رویکردی فرهنگی اجتماعی است

رئیس شورای شهر با بیان اینکه جلسات انتخاب اعضای هیات رئیسه جدید با فراز و نشیب بسیار برگزار شد و در نهایت قرعه مسئولیت به نام اینجانب خورد گفت: دومین سال فعالیت شورای شهر را با هدف خدمت به مردم شروع کردیم، در این مدت هدفی جز سرعت گرفتن خدمتگذاری به مردم نداریم.


محمدعلی پورشریعت با بیان اینکه بخش عمده ای از توان، قدرت و انرژی فعالیت سال اول شورای چهارم برای انتخاب شهردار، تدوین بودجه سال 93 و اصلاح دفترچه عوارض محلی سپری شد گفت: تدوین دفترچه عوارض محلی سال 93 باعث ایجاد دگرگونی و تحول و تغییر زیادی در امور شهرداری شد که از جمله می توان به حذف ارزش افزوده از خیابانهای نیمه کاره، تسریع در آزادسازی و تکمیل خیابان شهید صدوقی و 17 شهریور، شهدای جوی آباد، شهیدان موسوی اندان و خیابان مرکزی اشاره کرد.


وی افزود: مهمترین رویکرد من تعامل، همبستگی و همدلی همه اعضای شورای شهر است، کلیه اعضای شورای شهر به عنوان خدمتگذاران مردم با رای مردم انتخاب شده اند و در مجموع اعضاء شورای شهر هدفی واحد دارند و هیچ اختلافی بین اعضاء برای اجرای اهداف و خدمتگذاری به مردم وجود ندارد. اختلاف موجود سلیقه های شخصی و یک امر معمول است که با وقت گذاری و همدلی بین اعضاء و با برنامه ریزی دقیق قانونی و فنی این نواقص قابل حل است.


وی تاکید کرد: اگر ملاک عمل اجرای قانون و هدف خدمتگذاری به مردم باشد اختلاف سلیقه ها کاهش می یابد و نتیجه اش پویایی، رشد، و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد بود.
رئیس شورای شهر با بیان اینکه مهمترین رویکرد امسال شورای شهر توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی براساس دغدغه های مقام معظم رهبری و مباحث فرهنگی و اجتماعی است گفت: تقسیم متوازن و عادلانه امکانات شهری و توسعه همه جانبه شهر از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، خدماتی دومین اولویت شورای شهر در سال دوم فعالیت خود می باشد.


شورایاران و شوراهای محلی همراهان شهرداری و شورای شهر هستند
پورشریعت با اشاره به بند 6 و7 ماده قانون شوراها و اینکه طبق این قانون شوراهای شهر می توانند اقدام به تشکیل انجمن شورایاری کنند گفت: تشکیل انجمن شورایاران محلات از جمله وعده های همه اعضای شورای شهر بوده و باعث افزایش مشارکت مردمی در اجرای طرحهای عمرانی، خدماتی و فرهنگی در داخل محلات می شود.


وی افزود: شورایاران به عنوان همراهان شهرداری و شورای شهر محسوب می شوند، سعی می کنیم در انتخاب آنها از کلیه اقشار جامعه از جمله معتمدین، فرهیختگان، دانشجویان، روحانیون و ائمه جماعات، بسیجیان، فرهنگیان و افراد بانفوذ محلی برای پیوند بیشتر محلات با شورای شهر استفاده کنیم. هدف ما تعامل بیشتر مردم با شورای شهر و برآورده نمودن خواسته های به حق مردم است.


خمینی شهر در نگاه بیرونی یک شهر محسوب می شود نه یک محله
وی با بیان اینکه دیدگاه ما این است که موضوعات و مشکلات شهر باید دریک نگاه واحد و به دور از محله گرایی و مسائل سیاسی و جناحی پیگیری شود گفت: خمینی شهر در نگاه بیرونی یک شهر محسوب می شود نه یک محله. محله گرایی و مسائل سیاسی و جناحی بجز خسارت زدن به توسعه شهر اثری دیگری ندارد. از نگاه بیرونی ما یک شهر واحد هستیم و نقاط ضعف و قوت شهر ما به نام خمینی شهر تمام می شود. یکی از اولویتهای اصلی ما نگاه متوازن به توسعه شهر است. اعتقاد داریم دیدگاه اعضای شورای شهر باید یک نگاه کلان شهری باشد نه نگاه محلی و محله گرایی. همه محلات مشکلات خاص خود را دارند و همه مناطق شهر نیاز به خدمت و تلاش دارند. نیازسنجی مشکلات هر محل با کمک گرفتن از انجمن شورایاران محلات مساله مهمی است، ما تلاش می کنیم در مدت یکسال این موضوع را پیگیری و اجرا کنیم.


رئیس شورای شهر افزود: هر کدام از محلات خمینی شهر اولویتهای خاص خود را دارند، ما در آینده تلاش خواهیم کرد با تشکیل انجمن شورایاران محلات مشکلات و اولویتهای هر محل را براساس اعتبارات و با مشورت شورایاران هزینه و تخصیص دهیم. عملکرد موفق شورایاران علاوه بر تسریع و رفع مشکلات باعث کم رنگ شدن دیدگاه های منفی محله گرائی خواهد شد و هر محله با ایجاد یک رقابت سالم در حل مشکلات محل خود مشارکت و همراهی خواهد کرد.

 

طرح توسعه منطقه لادر یک پروژه کلان شهری است نه یک طرح محلی
وی با بیان اینکه تعدادی از پروژه های شهرداری با دیدگاه کلان شهری و حتی استانی و ملی در حال اجراست گفت: پروژه های توسعه منطقه گردشگری لادر و باغ شهر بام سبز طرحهای کلان شهری محسوب می شوند. اجرای این طرحها خارج از دیدگاه محلی است، اینگونه طرحها از اعتبارات شهرداری مرکزی و با حمایت شورای شهر درحال اجراست. دیدگاه ما این است که نیازهای محلی باید به صورت عادلانه تقسیم و اجرا شود، ما قصد ایجاد رقابت منفی محلی در بین محلات را نداریم و تلاش خواهیم کرد مناطق حاشیه ای مورد غفلت قرار نگیرند.

 

شورای شهر تنها شورای شهرداری محسوب نمی شود، شورای شهر متعلق به شهر است
رئیس شورای شهر در خصوص اهمیت افزایش فضای تعامل و همدلی بین مسئولین شهرستان گفت: ضمن تشکر از زحمات و پیگیری اعضای هیات رئیسه دوره قبل شورای شهر، اعتقاد دارم شورای شهر دارای توانایی ها و امکانات بالقوه است که باید از این توانایی به درستی استفاده شود، شورای شهر تنها به عنوان شورای شهرداری محسوب نمی شود ما به عنوان نمایندگان مردم می توانیم با تعامل بین مسئولین شهرستان و استان بخشی از مشکلات شهر را حل کنیم.


وی ادامه داد: اعتقاد دارم شورای شهر زبان گویای مردم در مقابل مسئولین شهرستان و استان است. برخی از مشکلات شهر با تعامل بین بخشی قابل حل است، شورای شهر تصمیم دارد در جلسات مستمر و منظم با دعوت از نماینده مردم در مجلس، فرماندار و مسئولین شهر در صحن علنی شورای شهر مشکلات مردم را مطرح و با همدلی برای حل مشکلات گره خورده شهر تلاش کنیم.


وی ضمن تشکر از همکاری و نگاه مثبت مسئولین استان و شهرستان از جمله نماینده مردم در مجلس و فرماندار شهرستان گفت: تعامل با مسئولین اجرایی برآیندی مثبت برای کاهش مشکلات مردم را به همراه خواهد داشت.

 

تلاش می کنم در این یکسال شورای شهر و شهرداری قانون مدار باشد
پورشریعت با تاکید بر اینکه تلاش می کند در مدت یکسال ریاست با محوریت قانونمداری و احترام به قانون عمل کند، گفت: اگر اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم و شورای شهر به عنوان یک نهاد کاملا مردمی به قانون احترام بگذارند و براساس قانون برنامه ریزی و عمل کنند، آن وقت می توان از مردم انتظار تبعیت از قانون را داشت.


وی گفت: بی نظمی در شورای شهر و شهرداری اثری منفی بر مردم خواهد داشت، در این مدت تلاش می کنم شورای شهر در بخشهای مختلف از جمله ارتباط اعضا با کمیسیونهای تخصصی شورای شهر در چارچوب قانون برنامه ریزی و عمل شود. اجرای قانون موجب جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه های شورای شهر وشهرداری می شود.


مردم صاحبان اصلی شهر هستند، ما خدمتگذاران مردم هستیم
رئیس شورای شهر خطاب به مردم گفت: اعتقاد دارم صاحبان اصلی شهر مردم هستند و ما خدمتگذاران مردم هستیم. مسئولیت شورای شهر توسط مردم به ما محول شده است، اعتقاد دارم مردم به عنوان صاحبخانه باید در امور شهر مشارکت و همراهی بیشتری داشته باشند، خمینی شهر دارای مشکلات و عقب ماندگی عدیده ای است که جز با همکاری مردم و سرمایه گذاران بخش خصوصی حل نخواهد شد.

 

امروز مشکلات خمینی شهر مضاعف و حادتر از گذشته است
وی تاکید کرد: متاسفانه به علت رکود اقتصادی در کل کشور، امروز مشکلات خمینی شهر مضاعف وحادتر از گذشته است، کمبود منابع مالی به شهرداری و شورای شهر فشار زیادی وارد می کند. من از مردم درخواست دارم با پرداخت به موقع عوارض، حفظ نظافت هرچه بهتر شهر، خروج به موقع زباله های خانگی، حفظ و حراست از تاسیسات و تزئینات شهری، نگهداری فضای سبز و درختان سطح شهر به کاهش هزینه های شهرداری کمک کنند. مردم آگاه باشند هزینه کلیه خدمات شهری از جیب خودشان خارج می شود پس مردم و شهروندان نباید نسبت به مسائل حوزه مدیریت شهری بی تفاوت باشند و به معنای واقعی شهر را خانه خود بدانند.


شهردار شهر با دست خالی شبانه روز برای حل مشکلات شهر درحال تلاش است
وی در پایان با اعلام اینکه در آینده به صورت مستمر فعالیتها و مصوبات شورای شهر اطلاع رسانی عمومی خواهد شد گفت: مردم شهر باید آگاه باشند آقای حاج حیدری شهردار زحمت کش شهر با دست خالی شبانه روز برای حل مشکلات شهر در حال تلاش است. برخی از پروژه های درحال اجرا هزینه های سنگینی دارند، با مدیریت خوب شهردار طرحهای شهرداری با کمترین هزینه با استفاده از تمام توان و امکانات شهرداری با حداقل اعتبارات در حال اجراست، امیدواریم در این دوره شاهد موفقیتهای زیادی از طرف شهرداری و تیم مدیریتی و کارکنان شهرداری باشیم و مردم در انتهای این دوره از عملکرد شهرداری و شورای شهر راضی باشند.