چراغ هاي قرمز بحران مالي شهرداري در حال خاموش شدن است

ارسال در خبر و گزارش

 رفيعي نژاد كه از سال 78 تا 81 نيز به مدت 4 سال به عنوان مشاور و معاون اداري مالي در شهرداري خميني شهر مشغول به كار بوده است، تا پيش از انتصاب به معاونت اداري مالي شهرداري خميني شهر، مسئوليت هاي مهمي چون معاون فرماندار اهواز، فرماندار آبادان، معاونت اداري مالي اداره كل ارشاد استان تهران را بر عهده داشته و داراي كوله باري از تجربه هاي گرانسنگ مديريتي است و حضور وي در اين مسئوليت مي تواند نويدبخش تحول در سيستم اداري و مالي شهرداري باشد. مراسم معارفه مهندس رفيعي نژاد و توديع مهندس لطفي معاون قبلي اداري مالي شهرداري، هفته گذشته با حضور مسئولان ارشد شهرداري و رئيس و اعضاي شوراي اسلامي شهر برگزار شد. آخرين مسئوليت مهندس رفيعي نژاد پيش از شهرداري، معاونت دفتر آموزش و توسعه فعاليتهاي فرهنگي و هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود.

با حضور  رفيعي نژاد شاهد تحولات مهمي در سيستم اداري مالي خواهيم بود
شهردار در اين مراسم با تشكر از زحمات مهندس لطفي در مسئوليت معاونت اداري مالي گفت: با توجه به شرايط مالي شهرداري، ايشان آنچه كه در توان داشت براي پيشرفت امور مايه گذاشت و تلاش كرد و هيچگونه كم كاري و كوتاهي از ايشان مشاهده نكرديم، لذا از ايشان تا هر زماني كه خود تمايل داشته باشند در بخش مديريتي شهرداري استفاده مي كنيم، هنوز بستر خدمت براي ايشان در شهرداري مهياست.
وي با بيان اهداف خود از انتخاب مهندس رفيعي نژاد براي ايجاد تحول در سيستم اداري مالي شهرداري گفت: شناخت  ايشان از مجموعه شهرداري به دليل دوره خدمت در يك دهه قبل از مهمترين عوامل انتخاب من بود، ايشان حكم استادي براي من دارند، ما براي حل مشكلات مالي و رسيدن به اهدافي كه براي تحول و توسعه در اين دوره داريم به تجربه و توان مديريتي ايشان نياز داشتيم، با تلاش بسيار موافقت انتقال ايشان را از وزارت ارشاد به خميني شهر گرفتيم و خوشبختانه موفق شديم از حضور ايشان در شهرداري استفاده كنيم .
شهردار با تاكيد بر اينكه از اين پس مهندس رفيعي نژاد اختيار كامل مديريتي در سيستم اداري مالي شهرداري دارد گفت: سلامت نفس، دلسوزي، سابقه ايثارگري و انقلابي، و وقت گذاري ايشان براي تحول روند سيستم مديريتي شهرداري باعث افتخار ماست و در آينده شاهد تحولاتي خوبي در سيستم اداري مالي شهرداري خواهيم بود.

چراغ هاي قرمز بي پولي آرام آرام در حال خاموش شدن است
حاج حيدري در بخش ديگري از سخنان خود در اين مراسم، با اشاره به اينكه در مدت كوتاه فعاليت با تحولاتي كه در شهر و شهرداري شروع شد نشان داديم كه نيروهاي شهرداري توانائي لازم براي ايجاد تحول و توسعه در شهر را دارند، تصريح كرد: اعتقاد دارم با برنامه ريزي مديريتي صحيح در شهرداري و بدون نياز به حضور نيروهاي غيربومي و اتوبوسي و ميني بوسي از بيرون شهر مي توان مشكلات مالي را حل كرد. حاج حيدري در همين راستا خبر داد: در مدت سه ماه گذشته بيش از 40 پروژه جديد خدماتي و عمراني توسط شهرداري در شهر كليد خورده و  يا به بهره برداري رسيده است.
شهردار با بيان اينكه امروز وفاق و همدلي خيلي خوبي بين شهرداري و اعضاي شوراي شهر وجود دارد گفت: با همكاري شوراي شهر و استفاده از راهكارهاي مناسب، چراغ هاي قرمز بحران مالي شهرداري كه در گذشته روشن شده بود آرام آرام در حال خاموش شدن است، و تلاش مي كنيم تا شرايط مالي شهرداري به وضعيت عادي باز گردد، در زمان قبول مسئوليتم بيم آن را داشتم كه با ادامه شرايط قرمز گذشته، شهرداري به ورشكستي برسد و لذا هدف مديران شهرداري و اعضاي شوراي شهر خروج از شرايط قرمز فعلي است.

 بودجه شهرداري در سال 93 دو برابر پيش بيني مي شود
حاج حيدري افزود: در جلسات كارشناسي با مديران شهرداري و اعضاي شوراي شهر به اين نتيجه رسيديم كه با بودجه 40 ميليارد توماني قادر به حل مشكلات شهر و شهرداري نيستيم و بايد در بودجه شهرداري جهش داشته باشيم و بايد بودجه سال 93 دو برابر شود و به 80 ميليارد تومان برسد، لذا اميدوارم با همكاري مديران و مجموعه پرسنل شهرداري و حمايت اعضاي شوراي شهر بودجه سال آينده به صورت كامل محقق شود.

سهم شهروندان در پرداخت عوارض نوسازي 13 ميليارد تومان است
شهردار با اشاره به اينكه در بخش پرداخت فيشهاي عوارض و نوسازي، سهم شهروندان در بودجه سال آينده شهرداري بيش از 13 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است گفت: با تلاش و همكاري مديريت و پرسنل واحد مميزي و نوسازي شهرداري تحول بسيار خوبي در توزيع، و فرهنگ سازي پرداخت فيش هاي عوارض نوسازي آغاز شده، و در مدت يك هفته فيش هاي عوارض و نوسازي منطقه يك كاملا توزيع شد، ما بايد تلاش كنيم فرهنگ پرداخت عوارض نوسازي در شهر بين مردم احياء شود، مردم بايد آگاه شوند پرداخت اندك فيش هاي عوارض نوسازي عمران و ارتقاء شهري را به همراه دارد.

بيش از 40 درصد از بدنه تجاري شهر فاقد پروانه ساخت از شهرداري اند
حاج حيدري با اشاره به اينكه بر اساس بررسي هاي كارشناسي انجام شده، بخش بدنه تجاري داخل شهر از ظرفيت بسياري بالائي براي تقويت درآمد شهرداري برخوردار است ولي تاكنون مورد غفلت قرار گرفته است گفت: در مميزي انجام شده بيش از 40 درصد بدنه تجاري شهر فاقد مجوز پروانه ساختماني از شهرداري هستند، و واحدهاي تجاري زيادي وجود دارند كه بدون مجوز فعاليت مي كنند و عوارضات نوسازي و تجاري خود را پرداخت نكرده اند، در آينده با راه اندازي واحد پيگيري معوقات تجاري تلاش مي كنيم با امكانات و مديريت لازم رقم خوبي براي احياء درآمد معوقات تجاري براي شهرداري كسب كنيم.

در ماه گذشته 200 ميليون تومان صرفه جوئي داشتيم
وي با اشاره به اينكه وجه تفاوت حوزه فعاليت شهرداري با ادارات دولتي ديگر در اين است كه شهرداري متعلق به همه مردم است و شهرداري و شوراي شهر يعني مردم، تصريح كرد: ما موظف هستيم با مديريت كاهش هزينه هاي اضافي به افزايش درآمد شهرداري كمك كنيم، در ماه گذشته بيش از 200 ميليون تومان از هزينه هاي اضافي صرفه جوئي كرديم، در اين مدت تلاش كرديم با اجراي تفكر "ما مي توانيم" در بخشهاي مختلف مديريت حذف هزينه هاي اضافي را اجراء كنيم. شهردار در همين رابطه افزود: در يك ماه گذشته با حذف پيمانكار در جمع آوري زباله جمع اوري زباله بدون هيچ خللي توسط نيروهاي شهرداري اجرا شد، و امروز بهترين تجهيزات شهرداري جايگزين خودروهاي از رده خارج و فرسوده جمع آوري زباله پيمانكار شده است.

 چشمه لادر به منطقه مشابه با دربند تهران تبديل مي شود
 وي با اشاره به اينكه اقدامات عمراني در چشمه لادر با استفاده از تجهيزات و امكانات شهرداري آغاز شده گفت: عمليات عمراني لادر با كمترين هزينه و با استفاده از تجهيزات سنگين موجود سازمان خدمات موتوري شهرداري در حال اجراست، و مردم شهر نتيجه اقدامات عمراني لادر را در اوايل سال آينده با ساخت يك آب نماي زيبا شاهد خواهند بود، ساخت آب نما با فضاي طبيعي لادر تناسب زيادي دارد و مي تواند به افزايش جذب گردشگر كمك كند، منطقه لادر به دليل جذابيت هاي طبيعي قادر خواهد بود با مشاركت بخش خصوصي به منطقه مشابه دربند تهران تبديل شود، لذا اميدواريم بتوانيم اين منطقه را به تفريحگاه سالم براي مردم و گردشگران تبديل كنيم .

 
از توان مدیریتی موجود به جای پیمانکاران استفاده می کنیم
 شهردار با اشاره محدوديت آب در نگهداري و توسعه فضاي سبز شهر گفت: روش مديريتي نگهداري فضاي سبز توسط پيمانكاران بخش خصوصي جوابگوي نياز شهر ما نيست و چه بسا كوتاهي و عدم نگهداري مناسب توسط پيمانكاران خسارات سنگيني را براي شهرداري به همراه دارد، پارك پيروزي به دليل عدم توجه پيمانكار بخش خصوصي در گذشته، نياز به بازسازي و كاشت چمن جديد دارد و تلاش مي كنيم با استفاده از توان مديريتي موجود نيروهاي شهرداري فضاي سبز و پاركهاي سطح شهر احياء شود، توان و قدرت تك تك نيروهاي مديريتي شهرداري بيش از پيمارنكاران بخش خصوصي  است، و ما براي اجراي طرحهاي خدماتي به مردم كه در توان شهرداري است نيازي به بكارگيري پيمانكار بخش خصوصي نداريم، ما در بخش هاي كه توانائي و امكانات لازم را نداريم بايد از بخش پيمانكاري استفاده كنيم.

تا آخرين لحظه به وظايف قانوني ام عمل كردم
در ادامه جلسه، مهندس مهدي لطفي معاون سابق اداري مالي شهرداري گزارشي از عملكرد خود ارائه كرد و با اشاره به سابقه سه سال فعاليت در حوزه خدمات شهري شهرداري گفت: اين حوزه از حوزه هاي مهم و اثرگذار شهرداري است كه بخش عمده اي از پرسنل زحمتكش و خدوم كارگري شهرداري در آن مشغول به كار هستند، حوزه فعاليت خدمات شهري سرما و گرما و شب و روز نمي شناسد و وظايف حوزه خدمات شهري سنگين تر از بخشهاي ديگر شهرداري است، در مدت خدمتم در حد توان مديريت خود در اين بخش تلاش كردم، در حوزه معاونت اداري مالي نيز تلاش زيادي براي انجام وظايف محوله و كمك به پيشرفت امور شهرداري در حد توان و بضاعت خود داشتم.
وي ضمن طلب حلاليت از همه پرسنل و مجموعه شهرداري گفت: تا آخرين لحظه به تكليف و وظيفه قانوني و اخلاقي خود در روند امور عمل كردم، و اينك از مجموعه پرسنل شهرداري درخواست دارم با معاون جديد نهايت همكاري را داشته باشند.

تلاش مي كنم در توسعه و آباداني شهر سهيم باشم                            
در انتهاي اين جلسه، معاون جديد اداري مالي شهرداري با بيان اينكه خدمت در شهرداري خميني شهر در گذشته و حال باعث افتخار من است گفت: در اين 10 سال هيچ گاه ارتباطم را با مردم و مجموعه شهرداري قطع نكردم و علاقه من به مردم و شهر خميني شهر باعث شد تا دوباره در شهر قبول مسئوليت كنم. رفيعي نژاد افزود: اعتقاد دارم  اگر  قرار است خميني شهر به عنوان شهر مذهبي و انقلابي  به توسعه برسد حيف است من در اين توسعه نقشي نداشته و سهيم نباشم. وي با بيان اينكه راسخ و استوار بودن شهردار براي توسعه و عمران شهر به من انگيزه قبول مسئوليت داد، افزود: اراده شهردار براي رسيدن به اهداف شهرداري و شوراي شهر قابل تحسين است، و امروز طبق شواهد شرايط كار و فعاليت در شهر و شهرداري مهياست و بستر و حمايت لازم از طرف شوراي شهر فراهم و آماده است و آنچه  مسلم است مجموعه مديريتي شهرداري به آينده اميدوار هستند. معاون جديد اداري مالي شهرداري تصريح كرد: مهمترين هدف من تعامل، نظارت، و همدلي با مجموعه شهرداري است و بايد توانمندي مجموعه شهرداري براي پيشبرد اهداف پويا و فعال شود.