ارتقاي چند شهرستان كشور به فرمانداري ويژه و مسكوت ماندن اين طرح در خميني شهر

ارسال در خبر و گزارش

farmandari در سالجاري، موقعيت اداري چند شهر كشور به فرمانداري ويژه ارتقا يافته يا مصوبه آن ابلاغ شده يا از سوي مسئولان شهرستان هاي مذكور به شدت در حال پيگيري است. از جمله اين شهرها مي توان به موارد ذيل اشاره كرد تا مشخص شود مسئولان شهرستان هاي مذكور چگونه پيگير ارتقاي وضعيت شهرشان هستند.

مرند و ميانه به فرمانداري ويژه ارتقا مي يابند

7 شهريور 1390:  استاندار آذربايجان شرقي گفت: شهرستان هاي مرند و ميانه به فرمانداري ويژه ارتقا مي يابند.

احمد عليرضابيگي در گفت وگو با ايرنا، افزود: در جريان سفر دوم رييس جمهوري و هيات وزيران به استان آذربايجان شرقي طرح مطالعات شهرستان هاي مرند و ميانه براي تبديل شدن به جايگاه ويژه انجام و به وزارت كشور منعكس شد.

وي با بيان اينكه تمامي شهرستان هاي تابعه آذربايجان شرقي جايگاه محكم و استواري دارند، گفت: با تبديل اين شهرستان ها به فرمانداري ويژه شاهد توسعه و پيشرفت شهرها با ساختارهاي مناسب خواهيم بود.

بيگي از طي مراحل كارشناسي تبديل جايگاه ويژه فرمانداري مرند و ميانه توسط وزارت كشور خبر داد و افزود: اگر تصميمي در اين راستا اتخاذ شود از سوي وزارت كشور اعلام خواهد شد.

ارتقاء فرمانداري شهرستان تربت جام به فرمانداري ويژه

با پيگيريهاي متعدد غلامرضا اسدالهي نماينده مردم شهرستانهاي تربت جام،تايباد و باخرز در مجلس شوراي اسلامي كه از مردادماه 89آغاز گرديد و طي نامه شماره 31/1/16-26/5/89 به وزيركشور خواستار ارتقاء فرمانداري شهرستان تربت جام به فرمانداري ويژه باشد. استانداري خراسان رضوي طي نامه 277/21/38-10/7/89بازگشت به نامه نماينده اعلام نمود شهرستان تربت جام فاقد شرايط تعيين شده براي ارتقاء به فرمانداري ويژه مي باشد. غلامرضا اسدالهي در پاسخ به نامه استانداري طي نامه504/38-18/10/89 اعلام نمود شهرستان تربت جام دو شاخص از سه شاخص را احراز مي نمايد و براساس تبصره بنديكم مصوبه هيئت وزيران شهرستانهايي كه دو شاخص را دارا باشند با تصويب هيات وزيران بعنوان فرمانداري ويژه محسوب مي شود. استاندار خراسان رضوي طي نامه485275/1/38-5/12/89 به وزير كشور اعلام كردند گزارش توجيهي تبديل فرمانداري شهرستان تربت جام به فرمانداري ويژه ارسال مي شود و با توجه به موقعيت خاص ژئوپلتيك شهرستان و برخورداري اين شهرستان از پتانسيلهاي بالاي سياسي –اقتصادي و فرهنگي در صورت صلاحديد دستور فرمائيد بررسي و اقدام لازم بعمل آيد.

غلامرضا اسدالهي طي نامه 69/1/16-17/5/90 به وزير كشور خواستار آخرين اقدامات انجام شده پيرامون مفاد نامه استاندار خراسان رضوي در خصوص ارتقاء فرمانداري تربت جام به  فرمانداري ويژه شد. مهندس نجار وزير كشور طي نامه89425/42/4/1-16/6/90 به رحيمي معاون اول رئيس جمهور اعلام نمودند با توجه به پيشنهاد استانداري خراسان رضوي و بررسي هاي انجام شده ارتقاء تشكيلاتي شهرستان تربت جام به فرمانداري ويژه ضرورت يافته است مستدعي است دستور فرمائيد موضوع در جلسه هيات دولت مطرح و درصورت تاييد و تصويب رئيس جمهور نتيجه را اعلام فرمائيد.

فرمانداری کنگان به فرمانداری ویژه ارتقا می‌یابد

17 آذرماه 1390: فرماندار کنگان گفت: فرمانداری کنگان به فرمانداری ویژه ارتقا می‌یابد. به گزارش خبرگزاری فارس از کنگان، تیمور یزدان ‌شناس در نشست با مسئولان دستگاه‌های اجرایی کنگان اظهار کرد: کنگان از شهرستان‌های مهم و استراتژیک استان و کشور است و بخش عظیمی از درآمد کشور از این شهرستان به دست می‌آید و باید نسبت به افزایش خدمات در این شهرستان اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی از ارتقای فرمانداری کنگان به فرمانداری ویژه خبر داد و عنوان کرد: مقدمات این کار در حال پیگیری است و مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان نیز باید از طریق مدیریت استان به دنبال راهکارها و دستورالعمل‌هایی برای تحقق این امر مهم باشند. فرماندار کنگان بیان کرد: با توجه به وضعیت خاص شهرستان کنگان و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالای این شهرستان، تحقق فرمانداری ویژه می‌تواند چرخ توسعه و پیشرفت کنگان را شتاب بیشتری دهد.

گفتني است جمعیت بندر کنگان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ بیش از ۹۵۱۱۳ نفر بوده‌ است. در آخرين سرشماري كه در سال 90 صورت پذيرفت شهرستان کنگان بیشترین افزایش جمعیت در سطح استان بوشهر را داشته و جمعیتش با 61 درصد افزایش نسبت به سال 85 به 155 هزار و 564 نفر رسیده است.

آمل به فرمانداری ویژه ارتقاء می یابد

نمانیده مردم شهرستان آمل، از تصویب ارتقای این شهرستان به عنوان فرمانداری ویژه در جلسه اخیر هیئت دولت خبر داد.

عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اکنون منتظر ابلاغ دولت برای ارتقای شهرستان آمل به شهرستان ویژه هستیم. وی افزود: با ارتقای شهرستان آمل به شهرستان ویژه چارت اداری و سازمانی ادارات و نهادهای دولتی به معاونت ادارات کل در جایگاه شهرستانی ارتقاء پیدا خواهند کرد.

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اجرایی شدن این مصوبه دولت از مراجعه بسیاری کارها و مراجعات به ادارات کل مرکز استان صرفه جویی می شود. گفتني است شهر آمل حدود 230 هزار نفرجمعیت دارد.

ارتقاء شهريار به فرمانداري ويژه

27 دي 1390: فرماندار شهرستان شهریار بر ارتقاي این مرکز به فرمانداری ویژه تاکید کرد و گفت: در این زمینه توجه ویژه مسئولان راهگشای امور است.

سید عباس جوهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به جمعیت شهرستان شهریار و مرکزیت بودن در غرب استان تهران، نیاز به راه اندازی و استقرار فرمانداری ویژه در این شهرستان احساس می شود.

وی افزود: در این زمینه طی هماهنگی های به عمل آمده، فرماندهی انتظامی غرب استان تهران در شهریار مستقر شد که تاکنون این مهم باعث افزایش امنیت و کاهش جرایم در شهرستان شده است.

این مسئول عنوان کرد: استقرار و راه اندازی فرمانداری ویژه در شهرستان شهریار هم اکنون در حال بررسی است که در این زمینه نظر مسئولان مربوطه در وزارت کشور نیز مطلوب و موافق است.

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش مرکزی شهرستان شهریار در سال ۱۳۸۵ برابر با 514740 نفر بوده است. گفتني است شهریار تنها 20 کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد.

قابل ذكر است يكي از مزيت هاي ارتقاء فرمانداري به فرمانداري ويژه آن است كه سطح مديران واحدهاي اداري وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي، جهادكشاورزي، آموزش و پرورش، راه و ترابري، امور اقتصادي و دارايي، كار و امور اجتماعي و اطلاعات شهرستان به معاون مديركل استان ارتقاء مي يابد كه قاعدتاً در اختيارات و توان مديريتي تا حد زيادي اثرگذار است.

تلاش هاي مسئولان شهرستان هاي مذكور براي اين امر در حالي صورت مي گيرد كه بر اساس شواهد موجود، اين طرح در خميني شهر از سوي مسئولان امر پيگيري جدي نمي شود و مسكوت مانده است!