مهندس شرفاشهردار خميني شهر در گفتگو با خبرگزاري ايسنا:

ارسال در خبر و گزارش

shahrdar-isna-1shahrdar-isnaهفته گذشته شهردار خمینی شهر در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری دانشجویان استان ایسنا به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد و به تشریح مشکلات و کمبودها و اقدامات انجام شده در مدت مدیریتش در شهرداری خمینی شهر پرداخت.

 

 

مهندس شرفا در پاسخ به  سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با طلب 6 میلیارد تومانی شهرداری از دانشگاه صنعتی گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان از ابتدا برای اخذ مجوز لازم جهت افزایش و گسترش ساختمان خود از شهرداری خمینی شهر هیچ اقدامی نکرده است. سال قبل با اعلام رسمی دولت پرونده نهادهای دولتی که تا کنون مجوزات لازم برای ساخت و ساز را دریافت نکرده اند، در کمیسیون ماده 100 شهرداری مورد بررسی قرار گیرد تا دولت اصل و جرائم بدهکاری نهادهای دولتی را بپردازد. پس از بررسی در کمیسیون ماده 100، بدهکاری دانشگاه به خمینی شهر 60 میلیارد تومان برآورد شد و پرونده برای اجرای تعهد دولتی به وزارت کشور ارسال گرديد.

 

شرفا در توضیح این مطلب ادامه داد: طبق این قانون هر نهاد دولتی موظف است قبل از شروع به ساخت و ساز مجوزات لازم را  دریافت کند. شهرداری تا قبل از تعهد دولت، سخت گیری لازم به ادارات بدون پروانه نشان نداده بود اما پس تعهد دولت نسبت به پرداخت این هزینه ها، به صورت جدی به اين موضوع وارد شد و در حال حاضر در حدود 30 میلیارد تومان از بدهی دانشگاه صنعتی به تصویب رسیده و مقرر شده است که این مبلغ به صورت سهام یک شرکت الکترونیکی در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

وی در خصوص اینکه این مبلغ صرف چه اموری خواهد شد، با اشاره به این موضوع که وصول این مبلغ طی چندین مرحله و در هر مرحله 6 میلیارد تومان خواهد بود، گفت:  قطعا این بودجه صرف امور جاری و عمرانی خمینی شهر می شود و پرداخت بخشی از این مبلغ در حل بخشی از مشکلات عمده ما اثر گذار خواهد بود. شهردار خمینی شهر همچنین افزود: این مشکل در کل شهرداری ها وجود دارد اما طبق آخرین بررسی ها خمینی شهر از معدود شهرهای کشور است که در بخش آرای دولتی طلبکار می باشد.

 

یک ارتباط خوب و مستمر میان شهرداری و دانشگاه اختلافات  را کم می کند

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکلات شهرداری با دانشگاه صنعتی فقط به همین مسئله ختم نمی شود بلکه سند مالکیت بخش زیادی از اراضی شهرداری و اراضی واگذار شده به مردم در اختیار دانشگاه صنعتی قرار دارد و در این رابطه جلساتی البته در گذشته با فرماندار برگزار شده است. مساله اصلی این است که بخشی از اراضی دانشگاه صنعتی نیز در اختیار شهرداری است که اراضی باید قیمت گذاری شده و پس از توافق، سندهای مالکیت طرفین واگذار گردد.

شرفا در همین رابطه افزود: در گذشته هر کدام از طرفین تنها به فکر حل مشکلات خود بودند اما این مشکل فقط با در نظر گرفتن مصالح و منافع طرفین و با تعامل قابل حل است و فکر می کنم با وجود تعداد دانشجویان و اساتید بومی در این مرکز دانشگاهی، یک ارتباط خوب و مستمر میان ما و دانشگاه قطعا مشکلات را کم خواهد کرد. بنده به عنوان یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی، این مرکز را یکی از ظرفیت های خمینی شهر می دانم و برای جایگاهش احترام قائلم اما این احترام باید دو طرفه باشد و مسوولین دانشگاه هم باید بپذیرند که در حوزه شهری خمینی شهر قرار دارند.

 

سند مالکیت بخشی از زمین های منظریه به شهرداری واگذار می شود

تعهدات سازمان مسکن و شهرسازی و مشکلات ساکنان منظریه سوال دیگری بود که در این نشست طرح شد و محمد شرفا در پاسخ به آن گفت:

مشکل منظریه خمینی شهر یک مشکل 15 ساله است. سال 1379 طی توافقی که بین شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی صورت گرفت، مقرر شد سازمان مسکن و شهرسازی در قبال خدماتی که شهرداری به شهرک منظریه ارائه می دهد  مبلغ یک میلیارد و هشتصد هزار تومان به شهرداری بپردازد،  شهرداری به بخشی از تعهداتش جامه عمل پوشاند و سازمان بخشی از زمین های منظریه را به جای پول به شهرداری تحویل داد اما متاسفانه این تبادل به صورت رسمی انجام نگرفت و سازمان مسکن و شهرسازی سند مالکیت این اراضی را انتقال نداد و اختلافات از همین نقطه شروع شد. پیرو جلساتی که در گذشته در همین خصوص برگزار شده هفته پیش نیز چند جلسه مشترک برگزار شد و مقرر گشت اسناد مالکیتی معادل 700 میلیون تومان برای شهرداری صادر شود و با مرور زمان و با ارائه خدمات شهرداری به این شهرک، سند مالکیت مابقی اراضی نیز صادر گردد.

شهردار خمینی شهر با اشاره به اینکه شهرداری باید خدمات لازم را به ساکنان منظریه ارائه دهد تا مشکلات آن ها نیز حل بشود، افزود: اما این تنها بخشی از مشکلات ما با سازمان مسکن و شهرسازی است و بخش عمده اختلافات به اراضی لادر و منطقه دوشاخ بر می گردد که بنده  معتقدم با تعامل واحترام طرفین، مشکلات قابل حل است و ما پیگیر حل مشکلات و ایجاد تعامل هستیم.

 

5 الی 15 درصد از حق آلایندگی ذوب آهن را باید به خمینی شهر بپردازند

شهردار شرفا در پاسخ به این سوال که حق آلایندگی در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: از زمان صدور قانون پرداخت حق آلایندگی، مقرر شد صنایع بزرگ استان همچون پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد مبارکه و ذوب آهن هر کدام بر اساس درصد تعیین شده به خمینی شهر عوارض آلایندگی بپردازند اما متاسفانه بعضی از صنایع از این قانون خارج شدند و شهرداری خمینی شهر تا به امروز از این صنایع عوارضی دریافت نکرده است و آنچه اختصاص یافته تنها از شرکت ذوب آهن اصفهان بوده که البته طبق قانون می بایست ماهانه یک میلیارد تومان یعنی بین 5 الی 15 درصد از حق آلایندگی را به ما بپردازد اما  تاکنون مبلغ بسیار کمی به ما تعلق گرفته یعنی ماهانه بین 50 الی 100 میلیون تومان.

 

چرا شهرداری خمینی شهر درآمد پایدار ندارد

خبرنگار خبرگزاری ایسنا این بار در باره اینکه چرا شهرداری خمینی شهر درآمد پایدار ندارد، از شهردار سوال كرد و وی در پاسخ گفت: هزینه شهرداری قاعدتا باید از طریق منابع درآمد شهر خودمان تامین شود و شهرداری در این بخش با مشکلات جدی روبروست چرا که مهمترین منبع درآمد ثابت شهرداری خمینی شهر، صدور پروانه و مجوزات مسکونی است که در این بخش نیز به علت گران شدن هزینه بیمه ساختمان با رکود روبروست. شرفا رقم اختصاصی کمک های دولتی به شهرداری را در طول سال کمتر از ده درصد بودجه سالانه دانست و گفت: بودجه ما عموما از بخش مسکونی و ساخت و ساز باید تامین بشود و امروز تنها در آمد شهرداری خمینی شهر مجوزات و جرائم ساخت و سازهای غیر مجاز در گذشته است و این در حالی است که شهرهای نجف آباد و شاهین شهر به دلیل  واحدهای صنعتی و شهرک هایی که به عنوان منابع درآمد پایدار در اطراف خود دارند با مشکلاتی مثل مشکلات  خمینی شهر مواجه نیستند. وی شهرداری خمینی شهر را در مقایسه با شهرداری های زرین شهر، مبارکه و  فلاورجان با مشکلات عدیده ای روبرو دانست و تداوم و حیات فعالیت های عمرانی در این شهر را نیازمند حمایت های مسوولین استان و کشور و اختصاص اعتبارات حمایتی ویژه اعلام کرد و گفت: سعی ما این است که با فعال نمودن بخش خصوصی به صورت مشارکتی به تولید منابع در آمد پایدار بپردازیم. شرفا شناسایی بخش های مختلف توسعه، اماکن تجارتی و اداری، توسعه و تقویت حوزه گردشگری و احداث منطقه نمونه گردشگری در محل چشمه لادر را از جمله قابلیت هایی برشمرد که می توانند تبدیل به منبع درآمد پایدار شوند.

مهندس شرفا در این بخش سخنان خود به تدوین سند چشم انداز شهرداری خمینی شهر اشاره نمود و گفت: در این طرح کلیه پروژه های قابل مشارکت شناسایی شده و با صدور مصوبه و مجوز شورای شهر امکان شروع آن ها به صورت مشارکتی و پروژه ای فراهم خواهد شد.

 

بافت فرسوده از نقاط قوت خمینی شهر است

بافت فرسوده نیز از دیگر سوالاتی بود که شرفا به آن پاسخ گفت: بافت فرسوده جزو نقاط قوت خمینی شهر به حساب می آید که باید به آن توجه ویژه نمود. سعی من بر این است که با انتقال خدمات و متمرکز نمودن امکانات به بافت فرسوده با تعمیر بافت مسکونی از مهاجرت اهالی  به مناطق دیگر جلوگیری کنم که احداث پارک های محلی، توسعه معابر، اجرای طرح عمرانی، اجرای طرح روان سازی معابر در جمع آوری نخاله و ضایعات ساختمانی می تواند از جمله این خدمات باشد. وی در ادامه با اشاره به متمرکز شدن بر توسعه بافت فرسوده و ارائه مجوز و اخطارهای لازم به منازل در حال تخریب، گفت: روان سازی معابر در بافت مرکزی و فرسوده باعث آسایش اهالی می شود.

 

قبل از الحاق باید به جایگاه مستقلی برسیم

شهردار خمینی شهر در پاسخ سوال خبرنگاری راجع به الحاق خمینی شهر به اصفهان گفت: الحاق هم بر مردم خمینی شهر اثرگذار خواهد بود و هم بر مردم شهر اصفهان و آنچه مهم است نتیجه الحاق است که باید بررسی شود به نفع مردم هست یا خیر؟ وی ادامه داد: منظورم از مردم اهالی اصفهان هم هست، ما نباید انتظار داشته باشیم که با الحاق تمام امکانات به خمینی شهر سرازیر شود قطعا تبعات منفی و مثبتی همچون ورود جمعیت و صنایع را برای خمینی شهر به همراه خواهد داشت و از طرف دیگر با توجه به پتانسیل قوی خمینی شهر بروز مشکلاتی مثل تراکم جمعیتی و کمبود زمین در شهر اصفهان نیز کاملا مشخص است.

شرفا تحقق الحاق را منوط به توافق دو طرف دانست و گفت: در صورتی که از نظر کارشناسی منفعت الحاق خمینی شهر تایید شود قطعا من حمایت خواهم کرد.

 

مهاجر پذیری موجب توسعه شهری می شود

شهردار در مورد مهاجر پذیری خمینی شهر گفت: نزدیکی خمینی شهر با مرکز استان سیل مهاجران را به خصوص از شهرهای غرب استان و استان های همجوار به این شهر سرازیر می کند که به صورت متمرکز در یک منطقه ساکن می شوند. وی مهاجر پذیری را موجب توسعه شهری دانست و گفت: ما نباید از این توسعه چشم پوشی کنیم بلکه باید با برنامه ریزی و کنترل و همچنین با کمک مسوولین استان از تخریب زمین های کشاورزی پیشگیری نماییم.

 

مشاغل مزاحم را متمرکز می کنیم

مهندس شرفا در پاسخ به سوالی در رابطه با ساماندهی مشاغل مزاحم خمینی شهر، یکی از مشکلات شهر را در این زمینه پراکندگی این مشاغل در سطح شهر دانست و افزود: این پراکندگی مشکلات متعددی را برای مردم و شهرداری فراهم آورده است. وی ادامه داد: برای اجرای ساماندهی مشاغل مزاحم و نیمه مزاحم زمینی در منطقه کارگاهی دوشاخ در نظر گرفته شده است که در صورتی که بتوانیم شرایط انتقال این مشاغل را فراهم کنیم و خدماتی به شکل متمرکز ارائه بدهیم، بخش عمده مشکلات شهرداری در حوزه خدمات و ترافیک شهری رفع خواهد شد.

 

نمایشگاه سنگ ایران در خمینی شهر

شهردار خمینی شهر در ادامه گریزی هم به فعالیت کارگاه های سنگبری در مناطق دو شاخ و خوشاب زد و از آن به عنوان یک معضل شهری و یک آلاینده محیط زیست برای خمینی شهر نام برد چراکه این صنایع بخش زیادی از  زمین های مرغوب اطراف شهر را تخریب کرده اند و متاسفانه شهرداری مجبور است برای جبران بخشی از هزینه ها با ملاحظه و مماشات با این صنایع رفتار کند. وی افزود: صنایع سنگبری جزو مشاغل آلاینده است که باید از خمینی شهر خارج شود. شرفا در همین رابطه افزود: طبق توافقی که با هیات امنای شهرک سنگبری محمودآباد داشتیم مقرر شد قطعه زمینی در حاشیه بلوار آزادگان برای ایجاد شهرک سنگ و مرکز فروش به اعضای شرکت تعاونی سنگبری واگذار شود. وی تفاهم نامه مربوطه را امضا شده و در دست تهیه اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه به عنوان مرکز فروش ویترین سنگ ایران محسوب خواهد شد.

شهردار با اشاره به اینکه تعاملات لازم برای جلب مشارکت و سرمایه گذاری صنایع سنگبری برای توسعه و پیشرفت هر چه سریع تر این نمایشگاه انجام شده است تاکید کرد: این یک معامله دو طرفه است و تا دو سال آینده پس از عقد تفاهم نامه این نمایشگاه راه اندازی خواهد شد.

 

10 درصد از بودجه عمران صرف توسعه اماکن فرهنگی و مذهبی می شود

"سهم درصد بودجه عمرانی و جاری از کل مجموع بودجه سالانه شما چقدر است؟" از دیگر سوالاتی بود که مطرح شد و شرفا اینگونه پاسخ داد: از مجموع کل بودجه سالانه شهرداری امسال در حدود 25 میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص داده شده است. وی در همین رابطه فزود: همه بودجه عمرانی ما صرف احداث طرح جدید نمی شود و از این مقدار سهم زیادی صرف نگهداری و حفظ فضای سبز و امکانات و خدمات شهری می گردد و در واقع تنها 30 درصد از بودجه صرف مصارف عمرانی مثل احداث معابر، جدول گذاری و آسفالت معابر جدید می شود. شرفا با اشاره به 30 در صد کاهش بودجه امسال گفت: ما مجبوریم این کاهش بودجه را در بخش عمرانی اعمال کنیم چراکه به دلیل ضرورت هزینه های جاری امکان کاهش در این بخش وجود ندارد.

وی همچنین افزود: ما در بخش امور فرهنگی نیز نمی توانیم به صورت مستقیم با مراکز فرهنگی وارد عمل شویم و تنها قادریم با کمک به توسعه احداث این اماکن و با پرداخت نیم درصد کتابخانه ها قدمی در این زمینه برداریم  و حدود 10 درصد از بودجه عمرانی مان را صرف کمک به توسعه اماکن فرهنگی و مذهبی نماییم.

 

توزیع عادلانه خدمات و امکانات به هر چهار منطقه

شرفا در پاسخ به این سوال که در بخش آسفالت معابر و لکه گیری چه اقداماتی داشته اید،  توزیع عادلانه خدمات و امکانات به 4 منطقه شهرداری را از اهداف خود از زمان قبول مسوولیتش خواند و گفت: در همین راستا سعی نمودیم خدمات را در مرکز شهر و مناطق مسکونی ارائه کنیم. وی افزود: تقریبا از یک ماه پیش ارائه خدمات شهری و آسفالت برای هر 4 منطقه تعریف و شروع شد و امیدوارم تا انتهای سال جاری شاهد اقدامات خوبی در این زمینه باشیم.

 

عیب ناوگان شهری ما این است که تاکسی ها گردشی نیستند

محمد شرفا در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران ایسنا در رابطه با مشکلات بخش حمل و نقل عمومی، سازمان اتوبوس رانی شهرداری خمینی شهر را با وجود 80 دستگاه اتوبوس از سازمان های فعال معرفی کرد و البته از اینکه این فعالیت گسترده اتوبوس واحد که در تمام نقاط شهر در تردد است باعث کمرنگ شدن نقش بخش تاکسی شهری در خمینی شهر شده ابراز نارضایتی کرد و ادامه داد: این طرح از نظر کارشناسی قابل قبول نیست ولی چون از گذشته وجود داشته با آن مخالفتی نمی کنم. وی با اشاره به استقبال خوب اهالی خمینی شهر از اتوبوس واحد گفت: البته ما موظفیم برای مردم حق انتخاب در وسیله نقلیه عمومی ایجاد کنیم تا با توجه به محدودیت های مالی و زمانی انتخاب کنند و شرایط نباید به گونه ای باشد که شهروند ما مجبور به استفاده از یکی از این وسایل باشد. شرفا تصریح کرد که یکی از عیوب ناوگان شهری ما این است که تاکسی ها گردشی نیستند بلکه ما هنوز به سبک قدیم که محلات شهرمان از هم جدا بود، خط تاکسی داریم.

شرفا افزود: کم عرض بودن و کم بودن تعداد معابر تردد در سطح شهر نیز از جمله دلایل عملکرد غیر اصولی تاکسی ها در شهر ما شده به طوری که ما در بعضی نقاط اصلی تاکسی نداریم. وي با تاکید بر اینکه ما باید به قشر کم جمعیت توجه ویژه داشته باشیم گفت: هزینه جابه جایی هر مسافر با اتوبوس 300 تومان است که تنها یک سوم آن را خود مسافر می پردازد.

وی با اشاره به فراهم آوردن امکان استفاده از یک کارت برای بهره مندی از خدمات سازمان های اتوبوسرانی خمینی شهر و اصفهان از کمبود تعداد اتوبوس های واحد در ناوگان شهری خبر داد و گفت: اتوبوس های ما در حال فرسودگی اند و نیاز به بازسازی عمومی دارند.

یکی از سوالات ایسنا از نارضایتی مالکین اصناف خمینی شهر از مبلغ حق التاسیس برای دریافت پروانه کسب خبر داد و علت این افزایش را جویا شد. شرفا در پاسخ به این سوال گفت: موضوع حق التاسیس یک موضوع کاملا توافقی است که با اتحادیه هر صنف صورت می  گیرد و عموما مبلغ آن 5 برابر مبلغ حداقل هر صنف می باشد. وی افزود: ما به دنبال سخت گیری در امر مشاغل جدید نیستیم و سعی می کنیم این مبلغ را به صورت اقساطی و در دراز مدت دریافت کنیم تا به مالکین فشار وارد نشود.

شرفا در بخشی از سخنانش خروج پادگان های نظامی از شهر را تابع یک روند خاص قانونی و تشکیلاتی دانست که تاکنون شهرداری به آن ورود پیدا نکرده است اما آمادگی کامل دارد که با حمایت مسوولین شهرستان و استان به این موضوع بپردازد.

محمد شرفا در پایان سخنانش در این نشست از مسوولین استانی و کشوری تقاضای کمک کرد تا در پرداخت بودجه ها و کمک ها به این  شهر با این پتانسیل فرهنگی و مذهبی و ولایی نگاهی ویژه داشته باشند و همچنین از مردم خواست تا با پرداخت عوارضشان و افزایش تعامل با مسوولان شهر را به جایگاهش اصلی اش برسانند.

 

قانون شکنان باید پاسخگو باشند

در حاشیه این مصاحبه یکی از خبرنگاران از مهندس شرفا پرسید: چرا در شهر اصفهان با مراکز توزیع قلیان و چایخانه های سنتی برخورد نمی شود ولی در خمینی شهر از فعالیت های این مراکز جلوگیری می شود؟ شرفا در پاسخ به این سوال گفت: این باعث افتخار ماست که در خمینی شهر این قانون به درستی اجرا می شود و کسانی باید پاسخ گو باشند که قانون را اجرا نمی کنند.