احداث پایانه بزرگ غرب اصفهان به بهاي نابودي هزاران مترمربع از باغات خميني شهر

ارسال در خبر و گزارش

payane بر اساس خبرها مسئولان استاني تصميم گرفته اند پايانه مسافربري بزرگ غرب اصفهان را كه يكي از مصوبات سفر رياست جمهوری است در خميني شهر احداث كنند.

تا اينجاي مسئله، اتفاق مباركي است و مي تواند خميني شهر را به يك مركز ترانزيتي در استان تبديل كند اما... اما مشكل جانمايي صورت گرفته است. بر اساس جانمايي انجام شده، تصميم گرفته اند اين پايانه را در منطقه پشت باغ فردوس پلي اكريل در زميني به مساحت 20 هكتار احداث كنند كه مستلزم نابودي بسیاری از باغات منطقه غرب شهرستان به خصوص محله هرستان است. اين امر باعث شده تا مسوولين خميني شهر مخالفت شدید خود را با محل انتخاب شده اعلام نمايند و اکنون كارشناسان در حال بررسی برای جایگزین نمودن این طرح از طریق مسوولین استان هستند.

 

در اين رابطه، در دومين جلسه هيات مديره شركت تعاوني همسفر گشت اسپادان با اعضاي شوراي شهر، شهردار، مسوولین شهرداري و نيروي انتظامي كه براي بررسي مسائل مربوط به ساخت پایانه مسافربری خمینی شهر برگزار شده بود، صهري رئيس شوراي شهر از اجرای طرح پایانه بزرگ غرب اصفهان در محدوده باغات خمینی شهر انتقاد كرد و گفت: در جلسه مشترکی که با استاندار و مسوولین استان داشتم هشدارهای لازم را در مورد تخریب باغات خمینی شهر دادم و همچنین طی یک اعلان رسمی به همراه نماینده مجلس اعتراض و مخالفت خود را به صورت مکتوب اعلام نموده ایم. وی با اشاره به احداث پايانه خميني شهر، ابراز امیدواری کرد که با جایگزین کردن محلی مناسب برای پایانه بزرگ غرب اصفهان، پایانه خمینی شهر بتواند به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری آغاز به کار کند.

در اين جلسه، مهندس شرفا شهردار خميني شهر هم به احداث پايانه مسافربري بزرگ غرب اصفهان اشاره کرد و گفت: با توجه به جانمایی انجام شده توسط مسوولين استان در حوزه خميني شهر، احداث پایانه اصفهان می تواند  پايانه جديد خميني شهر را تحت الشعاع قرار دهد.

شهردار با تاکید بر مخالفت شورای شهر و نماينده مردم در مجلس با محل تعيين شده براي پايانه بزرگ غرب اصفهان گفت: امكان نقل مكان اين طرح به خارج از شهرستان خميني شهر وجود دارد لذا با توجه به سرمايه گذاري سهام داران، مشاورین طرح پايانه خميني شهر بايد مسائل جانبي فعاليت اين دو پايانه را در نظر بگيرند.

احداث پايانه خميني شهر هر چه زودتر

در ادامه اين جلسه، شهردار از انتقال پاركينگ اتوبوسراني در آینده نزدیک خبر داد و همچنین افزود: آسفالت بلوار شهيد بهشتي يكي از اولويتهاي ماست ولي از آن جا که هزينه آسفالت اين خيابان بسیار سنگین است، آمادگي اجرای اين طرح  را به صورت مشاركتي داریم.

شرفا با اعلام آمادگي برای هرگونه همكاري در خصوص آزادسازی پلاك هاي مسكوني همجوار با پايانه، يكي از درخواستهاي شهرداري را از شركت تعاوني همسفر گشت اسپادان توسعه فضاي سبز پايانه عنوان کرد. شهردار در پایان ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع تر شاهد شروع ساخت پایانه مسافربری خمینی شهر باشیم.

وضعيت اولين پايانه مسافربري شهرستان

محمد تقي صهري مدير عامل شركت مذكور هم در اين جلسه به ارائه گزارش عملكرد يك ساله شركت پرداخت و گفت:‌در رابطه با احداث اولين پايانه مسافربري شهرستان، پس از امضا موافقت نامه با شورای شهر و شهرداري و صدور مجوز موافقت اصولي از سوی سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان، پيگير كسب مجوزات لازم از سازمان محيط زيست و شوراي ترافيك استان هستيم. وی زمان آغاز احداث پایانه را پس از كسب مجوز از شورای ترافيك استان اعلام کرد و افزود: 45 درصد از مالکیت این طرح به نام شهرداري و 55 درصد به نام شركت ثبت و سند مالكيت صادر شده است و در حال حاضر پيگير حل مشكل تجمیع سند مالكيت هستيم که طبق توافق به عمل آمده اجرایی خواهد شد. صهري ادامه داد: تهیه طرح اوليه توسط يك تيم كارشناسي و زير نظر كميته فني مهندسي شركت اجرا خواهد شد و اميدواريم بتوانيم با پیگیری های انجام شده با يكي از مووسسات مالي و اعتباري توسعه و تعاون قرارداد بسته و از تسهيلات بانكي و حمايتي آن استفاده كنيم. وي طرح پایانه مسافربری خمینی شهر  را يك طرح شاخص خواند و گفت:  تاكنون دو هزار سهم به ارزش ده ميليارد ريال به فروش رفته و تعداد سهامداران به 600 نفر رسیده است. وي افزود: از اين مبلغ 5/8 ميليارد ريال جهت خريد زمين هزينه شد و مابقي صرف هزينه جاری و پرداخت عوارض و ماليات و تجهيز شركت شده است. وی از فروش دو هزار سهم دیگر در آينده نزديك خبر داد و افزود: پس از كسب مجوز از مجمع عمومي شركت، تاریخ فروش سهام اعلان عمومی خواهد شد. صهری خاطرنشان کرد: طبق ارزش يابي كارشناس با احتساب ارزش افزوده زمين و اقلام موجود در شرکت، ارزش هر سهم حدود دو برابر شده است به این معنی که هر سهم خریداري شده به ارزش 5 ميليون اکنون به 9 ميليون ريال افزايش يافته است. صهري در ادامه از اعضای شوراي شهر خواست در حل مشكلاتي همچون كسب مجوز نهايي كمسيون ماده پنج و شورای ترافيك استان، آسفالت خيابان شهيد بهشتي شمالي روبروي پايانه،‌تخليه و جابجايي پاركينگ اتوبوسراني از اين محل و آزادسازي پلاك هاي مجاور پايانه براي جلوگيري از آزار و اذیت ساكنين همجوار، با اعضاي هيات مديره شركت تعاوني همکاری کنند. وی از شروع فاز اول پایانه در آينده ای نزديك خبر داد و گفت: پس از پایان فاز اول اعزام كاروانهاي شهرستان به حج عمره و تمتع و عتبات عاليات از محل همین پایانه خواهد بود. وي همچنین ابراز اميدواري كرد که كلنگ پایانه مسافربری با حضور يكي از مسوولين كشوري به زمين بخورد.