شهرسازی قلب تپنده شهرداری است

ارسال در خبر و گزارش

شهر به مثابه یک موجود زنده است که از لایه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی و ... تشکیل شده است. خمینی شهر در افق چشم انداز، شهری است مستقل، پایدار، کارآ و هویتمند با ساختاری منسجم و خوانا، دارای فضاهای شهری پویا و سرزنده که نقش و جایگاه مناسبی در نظام تقسیم کار منطقه ای در مجموعه شهری اصفهان برعهده گرفته است.

"شهر به مثابه یک موجود زنده است که از لایه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی و ... تشکیل شده است. خمینی شهر در افق چشم انداز، شهری است مستقل، پایدار، کارآ و هویتمند با ساختاری منسجم و خوانا، دارای فضاهای شهری پویا و سرزنده که نقش و جایگاه مناسبی در نظام تقسیم کار منطقه ای در مجموعه شهری اصفهان برعهده گرفته است. این شهر توانسته است با تامین نیازهای شهروندان، امکان سکونت توسعه یافته و پایدار را برای ساکنین خود به ارمغان آورد.


شهر، با استمداد از فرصت های طبیعی و مصنوع پیرامون خود از جمله باغات و فضاهای سبز و باز و همچنین فضاهای مصنوعی چون مجموعه های گردشگری و فضاهای دانشگاهی و شهرک های فن آوری علاوه بر ایفای نقش در نظام تقسیم کار منطقه ای مجموعه شهری اصفهان، فرصت های شغلی مناسبی برای شهروندان خود فراهم نموده و وابستگی شغلی آنها را به اصفهان و سایر کانون های مجموعه شهری آن کاهش داده است. شهرداری به عنوان اجرایی ترین نهاد در سیستم مدیریت شهری، به صورت مستقیم با مردم و نهادهای دخیل در حوزه شهرسازی مواجه بوده و نقش محوری و اساسی در جهت بالا بردن کیفیت زندگی در محیط های شهری، عمران و آبادانی، ارائه خدمات مطلوب به شهروندان ایفا می کند.


از آنجا که معاونت شهرسازی اساسا با موضوعات مختلف شهری و ارگان های مسؤول در مدیریت شهری ارتباط دارد به عنوان قلب تپنده شهرداری ایفای نقش نموده و به تدوین سیاست ها و راهبردهای کلی حوزه شهرسازی می پردازد. معاونت شهرسازی شهرداری بر اساس یک فرآیند نظام مند، به برنامه ریزی، طرح ریزی و تعریف سیاست ها و اقدامات شهرداری در راستای نیل به توسعه پایدار شهری می پردازد پر واضح است این فرآیند با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی و با هدف به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخگویی به نیازهای عمومی شهروندان صورت می گیرد."
مطالب فوق الذکر تعریفی اجمالی بود که مهندس افشین انتظاری معاون شهرسازی شهرداری در وصف معاونت شهرسازی برای ما بیان نمود. با او در رابطه با عملکرد این معاونت به گفتگو نشسته ایم.

آقای مهندس، مهم ترین وظایف معاونت شهرسازی چیست؟
از جمله مهم ترین وظایف این حوزه می توان به بررسی اهداف، سیاست ها و خطوط کلی برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت شهرداری در زمینه مسائل شهرسازی و معماری در راستای سیاست های کلی برنامه توسعه کشور، مطالعه مسائل و تنگناهای اساسی شهرسازی و معماری شهر و تنظیم برنامه های توسعه شهری و ایجاد هماهنگی لازم با سازمان ها، وزارتخانه های ذیربط و ارگان های مسؤول در حوزه شهرسازی ، تدوین اهداف و سیاست ها و برنامه های جامع نظام شهرسازی و معماری خمینی شهر و به هنگام نمودن مستمر برنامه ها و طرح های شهری و تدوین سیاست های شهرداری در ارتباط با کیفیت و چگونگی هدایت امر ساخت و ساز در خمینی شهر ، نظارت مستمر بر اجرای طرح های جامع و تفصیلی شهر و ارائه پیشنهادات لازم، نظارت دقیق در ارتباط با صدور پروانه های ساختمانی در سطح شهر، اشاره نمود.

 

معاونت شهرسازی شامل چه واحدهایی است؟
شهرسازی، نقشه برداری، کمیسیون ماده 100، طراحی و GIS نام واحدهای زیرمجموعه این معاونت هستند.

 

هر کدام از این واحدها چه کارهایی انجام می دهند؟
یکی از کارهای واحد شهرسازی شرکت در جلسات کمیته کارشناسی، کمسیون ماده 5 و کارگروه است. در واقع تغییر کابری و مغایرت های طرح تفصیلی مصوب از طریق شهرداری منطقه درخواست می شود و برررسی بر روی پرونده و سپس از طریق واحد شهرسازی مکاتبه با راه و شهرسازی انجام می گیرد و پس از بازدید کارشناس راه و شهرسازی و معاونت شهرسازی در جلسه کمیته کارشناسی از نامه های مربوطه دفاع لازم به عمل می آید. پس از اعلام نتیجه، در کمیسیون اصلی که کمیسیون ماده پنج نام دارد مطرح می گردد. اعضای این کمیسیون عبارتند از استاندار، معاونت عمرانی استانداری، رییس اداره کل راه و شهرسازی، رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس سازمان جهاد کشاورزی و رییس شورای اسلامی شهر، شهردار، نماینده مهندسین مشاور، رییس اداره کل سازمان نظام مهندسی، رییس محیط زیست، رییس آموزش و پرورش، مدیر تربیت بدنی و فرماندار.
از دیگر فعالیت های واحد شهرسازی برگزاری جلسه اولویت بندی است. که این جلسه در خصوص اولویت بندی و زمان بندی طرح ها و برنامه های عمرانی و شهرسازی شهرداری و با حضور شهردار و نمایندگان اعضای شورای اسلامی شهر، معاون شهرسازی، معاونین شهرداری های مناطق، مسؤول شهرسازی مناطق و مسؤول واحد املاک تشکیل می شود.
همچنین برگزاری جلسه شورای ویژه شهرسازی نیز در فهرست کارهای واحد شهرسازی قرار دارد.
جهت یکسان سازی موارد و ضوابط شهرسازی، پرونده ها از طرف شهرسازی منطقه به شهرداری مرکزی ارسال می گردد و در دستور کار جلسات هفتگی قرار می گیرد و در این جلسه با حضور شهرسازان مناطق، مشاور شهرسازی، کارشناس آتش نشانی (جهت موارد ایمنی) کارشناس املاک و نقشه برداری بر روی پرونده ها بررسی صورت گرفته و نظریه شورای ویژه شهرسازی توسط دبیر آن ثبت و به منطقه ابلاغ می گردد. ضمنا از موارد دارای مغایرت یا مشکلات موجود در محل بازدید به عمل می آید.
غیر از مواردی که گفتم شرکت در جلسات نظام مهندسی، شورای ترافیک، زیباسازی، شورای معاونین، جلسات استانداری، بافت فرسوده، سرمایه گذاری، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و غیره نیز در دستور کار واحد شهرسازی هست.

 

از آنجا که معاونت شهرسازی اساسا با موضوعات مختلف شهری و ارگان های مسؤول در مدیریت شهری ارتباط دارد به عنوان قلب تپنده شهرداری ایفای نقش نموده و به تدوین سیاست ها و راهبردهای کلی حوزه شهرسازی می پردازد. معاونت شهرسازی شهرداری بر اساس یک فرآیند نظام مند، به برنامه ریزی، طرح ریزی و تعریف سیاست ها و اقدامات شهرداری در راستای نیل به توسعه پایدار شهری می پردازد پر واضح است این فرآیند با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی و با هدف به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخگویی به نیازهای عمومی شهروندان صورت می گیرد."

 

واحدهای دیگر چه کارهایی انجام می دهند؟
در شروع هر کاری در شهرسازی به نقشه پایه نیاز دارد که به آن نقشه برداری می گوییم و وظیفه واحد نقشه برداری می باشد. در واقع این واحد وظیفه تعیین عرصه های املاک واقع در مسیر خیابان ها، گذرها، قنوات، معابر همچنین برداشت جهت خط پروژه، تعیین بر و کف، برداشت و ترسیم و میخکوبی را بر عهده دارد.
کمسیون ماده 100 هم برگزاری جلسات کمسیون ماده 100 و کمیسیون تجدید نظر را در شرح وظایف خود دارد. ارسال پرونده هاي كميسيون همعرض به شهرداري نجف آباد و شهرداری شاهین شهر، ثبت آرای بدوی و تجدیدنظر در سیستم حکم آرا، انجام مکاتبات اداری مربوطه، بایگانی یک نسخه از آرای بدوی و تجدیدنظر در دبیرخانه ماده صد، ثبت پرونده های مطروحه به تفکیک نام مالک، شماره پرونده ، نوع و تاریخ رأی در دفتر اندیکاتور و تهیه و ارسال آمار به استانداری از دیگر وظایف کمیسیون ماده 100 است.
همچنین شهرداری خمینی شهر با بهره گیری از متخصصین مجرب در حوزه طراحی و شهرسازی (درون سیستم)؛ کلیه طرح ها و پروژه های معماری؛ ساختمانی و طراحی که در سطح شهر اجرا می کند را از فاز برون سپاری و حذف هزینه های قابل توجه طراحی توسط مشاوران و گروه های خارج به درون سیستم سپاری تبدیل و این ابتکار به عنوان افتخاری برای این شهرداری به عنوان تنها شهرداری در سطح استان و کل کشور می باشد که در این زمینه صرفه جویی قابل توجهی در صرف و ذخیره هزینه انجام داده است. طرح معماری پروژه ها بر اساس اقلیم، فرهنگ عملکرد و نیازهای پروژه مختص شهر و با در نظر گرفتن نیازهای شهر و بررسی تجربیات پروژه های مشابه در کل کشور تهیه می شود.
واحد GIS با پیاده سازی سامانه اطلاعات جغرافیایی شهرداری گامی در روند تسهیل جوابگویی به ارباب رجوع، واحدها و سازمان های مختلف شهرداری و ارگان های ذی ربط برداشته است. در این سامانه تمامی نقشه های موجود و مورد نیاز شهر از جمله حریم ها، نقشه وضع موجود و طرح جامع، محلات، جمعیت و ... به علاوه اطلاعات مربوط به مالکین موجود می باشد همچنین اتصال به نرم افزارهای شهرسازی، نوسازی و نرم افزار املاک که همراه با نرم افزار GIS بوده است امکان پذیر می باشد و نیز این واحد در تهیه نقشه های پیشنهادی و وضع موجود پروژه های آزادسازی از جمله خیابان های شهید صدوقی، مرکزی، بخشداری، شهدای خوزان و ... به همراه کلیه اطلاعات توصیفی مربوط به آن ها فعالیت دارد. پیاده سازی نقاط GPS بر اساس حریم مصوب و جدید و تهیه نقشه های مورد نیاز به آن ها در این واحد انجام می گردد. لازم به ذکر است این واحد به عنوان پشتیبان سایر واحدها در تهیه نقشه پایه نیز فعالیت دارد.

 

عملکرد هر یک از این واحدها را به تفصیل شرح می دهید؟
جزئیات عملکرد واحد شهرسازی در سال 93-92 و سه ماهه اول 94 بدین شرح است:
- پيگيري مصوبه طرح جامع شهر
- برگزاري بیش از 100 جلسه كميسيون شهرسازي و اخذ 1380 مصوبه
- برگزاري 22 جلسه كميته اولويت بندي و اخذ حدود 220 مصوبه
- شركت هفتگی در جلسات كميته كار، ماده پنج و كارگروه تخصصي و اخذ مصوبات مربوطه
- تهیه طرح راهبردی مجموعه گردشگری لادر و اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر
- مكاتبات با ادارات راه و شهرسازي، استانداري، فرمانداري، شوراي شهر، جهاد كشاورزي، ميراث فرهنگي و ساير ادارات
- تهيه طرح ساماندهی، تفكيكي و گذربندي اراضی شهری (سایت ضلع شرقی پارک باغبان ، سایت ضلع شرقی پارک شهید فهمیده و زمین کوزه کلانی، جعفرآباد، نبوی منش، آدریان، سه راه فاطمیه)
- تهیه نقشه های تحلیلی سایت صنعتی دوشاخ ، بافت تاریخی و کاربری اراضی
- تهیه گزارش طرح توجیهی احداث باغ ویلا در حاشیه شهر و گزارش روند طراحی و اصلاح محدودیت دسترسی بلوک شمالی بلوار عموشاهی
- طراحی فضای داخلی میدان صهری و جداره سازی های اطراف
- تهیه طرح جامع سرمایه گذاری خمینی شهر و پکیج سرمایه گذاری خیابان مرکزی و زیرگذر دوشنبه بازار و خیابان شهدای خوزان
- پیگیری تهیه طرح تفصیلی جدید (برگزاری جلسات، هماهنگی با کارشناسان اداره راه و شهرسازی استان اصفهان، شناسایی مشاورین و جمع آوری رزومه، جمع آوری آیین نامه ها)
- تهیه و پیگیری طرح های زیباسازی و مبلمان شهری به صورت موردی
- تهيه طرح مجتمع تجاري، ورزشي و فرهنگي براي محور صهري
- پيگيري حريم از استانداري و مكاتبه با اداره راه و شهرسازي و شركت در جلسه مربوطه
- ارائه پيشنهاد در خصوص بافت فرسوده و تاريخي شهر و برگزاري جلسات مربوطه (7 جلسه)
- بازدید از اماکن عمومی و ادارات دولتی سطح شهر و ارائه طرح مناسب سازی جهت استفاده معلولین و افراد آسیب پذیر
- بررسی واحد همسایگی طراحی شده در شمال شهر و ارائه پیشنهادات جهت رفع عیب
- بررسی و تنظیم بودجه پیشنهادی سال 93 حوزه معاونت شهرسازی
- بررسی ورودی خمینی شهر از میدان الغدیر به فاصله 500 متر در خیابان امیرکبیر از بعد زیباسازی
- تهيه گزارش توجيهي براي نقشه هاي حريم پيشنهادي شهرستان
- جانمایی و طراحی پارک برج جوی آباد، نمازخانه پارک مهر و باغبان و اتاق تاسیسات پارک پیروزی
- جانمایی کانون بازنشستگان در پارک پیروزی و کیوسک مطبوعات در پارک بهشت
- بررسی و تحلیل اراضی دولتی واقع در محدوده و حریم شهر جهت اجرای طرح های خدماتی تفریحی
- تهیه جزئیات آماری پروانه های صادر شده در کل شهر
- بررسی مغایرت های موجود در طرح تفصیلی جهت لحاظ در طرح تفصیلی آتی
- انجام بازدیدهای مربوط به موارد کمیسیون ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی به اتفاق کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی استان
- تهیه گزارش طرح توجیهی احداث باغ ویلا در محدوده خوشاب
- همکاری با شهرداریهای تهران، مبارکه و رضوانشهر در زمینه انتقال تجارب برگزاری کمیته اولویت بندی طرحهای عمرانی شهرداری
- اخذ مصوبه کمیته کارشناسی برای طرح تجاریهای خیابان شهید صدوقی و ضوابط طرح
- تهيه طرح مجتمع تجاري، ورزشي و فرهنگي براي محور صهري
- پیگیری اخذ مصوبه کمیسیون ماده پنج پروژه بلوار صهری و پاسخ استعلام¬های مشاور طرح جامع، میراث فرهنگی و محیط زیست
- برگزای جلسه با آموزش و پرورش به منظور تعیین تکلیف اراضی با کاربری خدماتی و آموزشی در طرح تفصیلی
- باز طراحی و اخذ مصوبه کمیته کارشناسی و کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان برای احداث میدان میوه و تره¬بار
- پیگیری جهت تهیه طرح فرهنگسرای امیر کبیر
- طراحی و اخذ مصوبات پروژه¬های سرای محله (جوی آباد و وازیچه) و سالن ورزشی قرطمان
- تدوین ضوابط سیما و منظر شهری
- شرکت در جلسات نظام مهندسی، تاکسیرانی، رفاهی تفریحی، ترافیک، سازمان خدمات طراحی، زیباسازی، رینگ چهارم، مترو، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و ...
- بررسی تطبیقی سرانه های خدمات در محلات مختلف شهر
- پیگیری انجام خط پروژه خیابان هفده شهریور
- برگزاری کلاسهای آموزشی GIS و آتش نشانی و شهرسازی
- برگزاری جلسه با دانشجویان رشته شهرسازی به منظور انجام پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز شهرداری در قالب پایان نامه های دانشگاهی
- نقشه برداری اراضی خیرآباد و سنگتراشها
- انتخاب مشاور و شروع تهیه طرح ساماندهی اطراف حسینیه باولگان و عصارخانه (پروژه طراحی شهری)

جزئیات عملکرد واحد نقشه برداری بدین شرح است:
- تعداد 580 مورد برداشت از وضع موجود پرونده هاي ارسالي از مناطق جهت تعيين خط پروژه و مقدار در مسير
- تعداد 104 مورد رسيدگي به تعيين كف و صفر صفر پلاكها
- تعداد 20 مورد تحويل چهارميخ پلاك معوض
- برداشت باقيمانده از زمين اوقاف در چهارراه ورزشگاه رهنان
- ترسيم خط پروژه گذرها، مقاطع عرضي
- برداشت و ترسیم باغ كازروني و گذرهاي اطراف و مجموعه بام سبز شهرداري خميني شهر به مساحت 65000 مترمربع
- برداشت تقاطع و دور برگردان شهید اشرفی اصفهانی، باغبان
- تعيين بر و كف، تحويل پلاك و برداشت هاي اصلاحيه طرح تفصيلي 300 مورد به مساحت 300000 مترمربع
- برداشت و تهيه نقشه هاي پايه و مبناي واحد هاي ترافيك، شهر سازي، طراحي و املاك شهرداري
- تعيين عرصه هاي املاك واقع در مسير خيابان ها، گذر ها، قنوات و انهار سطح شهر
- تعداد 100 مورد برداشت و اعلام مساحت حرایم قنوات و جوی
- تطبیق 40 مورد بر و کف خیابان هفده شهریور و شهید صدوقی
- برداشت و ترسیم و میخ کوبی زمین CNG اتوبوسرانی
- برداشت خیابان 20 متری آدریان و 16 متری جعفرآباد به مساحت 200.000 مترمربع به منظور تهیه خط پروژه
- مساعدت با واحد GIS جهت جانمایی
- بازدید و نقشه برداری سایت پلان مراجعات موردی از مناطق چهارگانه €“ 300 مورد
- ترسیم خط پروژه و اصلاح قسمتهایی از طرح تفصیلی که مغایرت با وضع موجود دارد
- تعیین بر و کف پلاک €“ 100 مورد
- برداشت سایت پلان جاده پلارت €“ حدود 63000 متر مربع
- برداشت خط لوله گاز و ترسیم سایت پلان
- برداشت و تعیین خط پروژه کلیه نقاط و معابر مناطق چهارگانه
- میخ کوبی زمین خدمات موتوری

جزئیات عملکرد کمیسیون ماده صد بدین شرح است:
- برگزاري بیش از 125 جلسه كميسيون ماده صد و بیش از 120 جلسه كميسيون تجديدنظر
- بیش از 850 مورد بازديد از محل همراه با اعضاي كميسيون ماده صد و بیش از 720 مورد بازديد از محل همراه با اعضاي كميسيون تجديدنظر
- ارسال پرونده هاي كميسيون همعرض به شهرداري نجف آباد و شهرداری شاهین شهر
- ثبت آرای بدوی و تجدیدنظر در سیستم حکم آرا
- انجام مکاتبات اداری مربوطه
- بایگانی یک نسخه از آرای بدوی و تجدیدنظر در دبیرخانه ماده صد
- ثبت پرونده های مطروحه به تفکیک نام مالک، شماره پرونده ، نوع و تاریخ رأی در دفتر اندیکاتور
- تهیه و ارسال آمار به استانداری

جزئیات عملکرد واحد GIS بدین شرح است (94-93):
- تهيه نقشه هاي پيشنهادي وضع موجود پروژه امير يوسفي و بخشداري، ادامه مدرس و شهيدان موسوي (به صورت سه بعدي و دو بعدي ) و همچنين تهيه آمار و اطلاعات مربوط به ملکها ي آنها (ميزان در مسير، ميزان باقيمانده ، نام و مشخصات مالکين ، معابر و ...)
- آماده سازي و تهيه تمامي نقشه ها (بيش از 60 نقشه)و فايل هاي توصيفي اطلاعات، جهت تحويل به مشاور براي ورود به سامانه اطلاعات جغرافيايي شهرداري(GIS)
- تهيه نقشه هاي مورد نياز جهت پروژه نوسازي مناطق، جهت پروژه اسکن پرونده ها ، نقشه اوقاف شهر خميني شهر ،نقشه هاي مورد نيازواحداملاک ،حقوقي، حراست، سازمان تاکسي راني ،آتش نشاني ،فرمانداري، فضاي سبز، خدمات شهري، نقشه ها و کابری های موجود در دانشگاه صنعتی، نقشه جمعیتی از مناطق و محلات، بافت فرسوده، حریم پیشنهادی شهرستان، اداره تربيت بدني، اداره آموزش و پرورش ،سازمان هاي آب ، گاز و مخابرات ، کلانتري هاي شهرستان خميني شهر، شبکه بهداشت، اورژانس، نقشه هاي جوي آباد و جعفر آباد به تفکيک کاربري و جمعيت و مساحت
- پيگيري وتهيه شرح خدمات قرارداد Geo data base و تفاهم نامه با سازمان آب خميني شهر ، مشاور و ناظر GIS(منعقد گرديد). وتهيه شرح خدمات قرارداد با اداره پست و ثبت و اداره گاز
- پيگيري جهت لينک اطلاعات نرم افزارهاي شهرسازي و نوسازي با سامانه اطلاعات جغرافيايي شهرداري و همچنين پيگيري جهت تهيه برنامه املاک و آزاد سازي به صورت مداوم تا نتيجه نهايي
- تهيه آمار و اطلاعات مربوط به 368 ملک اطراف ورزشگاه مادر به همراه نقشه و به دست آوردن مساحت کليه معابر مناطق 4 گانه به تفکيک
- برگزاري دوره هاي آموزش GIS براي شورا ،شهرداري هاي مناطق و مرکز ، معاونت ها ، سازمانها و برگزاري آزمون GIS از پرسنل(100 نفر) جهت دريافت گواهي براي پرسنل
- پيگيري و دريافت تصاوير ماهواره اي سال 1335 ،1370 و 1380 از خميني شهر
- نگارش طرح پژوهشي بررسي و ارزيابي پايگاه داده مکاني شهرداري خميني شهر براي ارائه به استانداري
- بررسي مداوم ايرادهاي نرم افزار GIS و املاک و ارائه به مشاور و سپس تهيه صورت وضعيت آنها
- جلسه و معرفي نرم افزار GIS براي شهرداريهاي بازديد کننده از نرم افزار شهرداري: شهرداريهاي ابريشم،کليشاد و خورزوق
- تهيه نقشه پيشنهادي و وضع موجود پروژه خيابان شهيد صدوقي و همچنين تهيه مقطع عرضي و ضوابط و آمار و اطلاعات مربوط به ملکها ي آن (ميزان در مسير، ميزان باقيمانده ، نام و مشخصات مالکين ، معابر و ...) که به تصويب کميسيون ماده 5 رسيد
- تهيه نقشه پروژه هاي خيابان شهداي خوزان و پنج شنبه بازار همچنين تهيه آمار و اطلاعات مربوط به ملکها ي آن (ميزان در مسير، ميزان باقيمانده ، نام و مشخصات مالکين ، معابر و ...)
- تهيه نقشه و نقاط utm دوربين هاي سطح شهر به درخواست فرمانداري(60 نقطه)
- تهيه نقشه و نقاط تابلو هاي اطلاعاتي در حريم جاده کربندي خميني شهر به درخواست سازمان رفاهي تفريحي
- آماده سازي و تهيه تمامي نقشه ها و فايل هاي توصيفي اطلاعات، جهت تحويل به مشاور براي ورود به سامانه اطلاعات جغرافيايي شهرداري(GIS) و نيز تهيه لايه هاي base املاک براي ورود به نرم افزار جهت تفکيکي ها
- پيگيري و تهيه شرح خدمات قرارداد هاي به روز رساني اطلاعات و نقشه ها ، آتش نشاني و تفاهم نامه ها
- تهيه آمار و اطلاعات مربوط به طول معابر درون شهري و کيلومتر راههاي خميني شهر به درخواست استانداري
- پياده سازي نقاط GPS بر اساس حريم تصويب شده جديد و تهيه نقشه هاي مورد نياز ( ارباب رجوعان ، واحدهاي شهرداري ،سازمانها ، محيط زيست ، جهاد و ارگانهاي مختلف... )
- تشکيل جلسات کار گروه GIS
- تهيه نقشه هاي خارج از حريم خميني شهر و ورود به سامانه جهت پاسخگويي به نامه هاي جهاد و ارگانهاي ذي ريط
- تهيه صورت وضعيت شرکتهاي نقشه پرداز رايانه، سامانتک و مشاور
- بررسي مداوم ايرادهاي نرم افزار GIS و املاک و ارائه به مشاور و سپس تهيه صورت وضعيت آنها
- آموزش نرم افزار سامانه اطلاعات جغرافيايي شهرداري به پرسنل و رفع ايرادهاي کارشناسان

جزئیات عملکرد واحد طراحی بدین شرح است:
- تهيه طرح جامع آرامستان فردوس (200 هکتار)
- تهیه طرح فرادست مجموعه گردشگری لادر (260 هکتار)
- تهیه طرح مجموعه مسکونی 44 هکتاری در سایت سپاه، تهیه جداول و نقشه ها وارائه در جلسات متعدد
- تهيه طرح باغ بام سبز
- تهيه طرح فاز 1 و فاز 2 و پيگيري مسائل مربوط به تخصيص بودجه سراي محله وازيچه (كوي طلاب) و سراي محله جوي آباد
- طراحی پارک ترافیک
- طراحی ساختمان سازمان ها و ادارات شامل آتش نشانی، تاکسیرانی و اتوبوسرانی و ...
- کتابخانه ها و فرهنگسراها و ...
- پارک ها و محوطه سازی ها
- تهیه طرح پارکینگ ولیعصر
- تهیه طرح توسعه فرهنگسرای علی ابن ابیطالب
- تهیه طرح اولیه سیتی سنتر در کنار مجموعه ورزشی مادر
- تهیه طرح ساختمان اداری، انبارها و غرفه های سازمان اتوبوس رانی در سایت سازمان موتوری
- تهیه طرح نما، بدنه سازی و ساماندهی سیمای ترمینال امیرکبیر
- تهیه طرح نمای فرهنگسرای بعثت
- تهیه طرح اولیه بدنه تجاری در ضلع غرب گورستان (بدنه شرقی بلوار صهری)
- تهیه طرح ویلا در باغ شهرداری
- ارائه مشاوره در طراحی فضای سبز و بهسازی منظر باغ شهرداری
- ارائه مشاوره جهت طرح جامع امامزاده سيد محمد
- مطالعه، طراحی و تهیه نقشه های (پلان و نماها) ساختمان خدمات رسانی شامل فضاهای حسینیه ها، غسالخانه، اطلاعات و نگهبانی، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه
- بررسی و رسیدگی به پرونده های ساختمان های کارگاهی و صنعتی دوشاخ