صرفه جویی در هزینه های شهرداری با بازسازی بیش از 18 دستگاه خودروی سبک و سنگین

ارسال در خبر و گزارش

سازمان خدمات موتوری یکی از پنج سازمان تابعه شهرداری است که نقش بسیار زیادی را در انجام امور عمرانی و خدمات شهری ایفا می کند. در رابطه با اقدامات انجام شده توسط این سازمان در سال جاری نادر کاوه ای مدیر عامل این سازمان بیان داشت: سازمان خدمات موتوری با 104 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین خدمات مختلفی در زمینه امور اداری، خدمات شهری، فضای سبز و عمران انجام می دهد. از این تعداد خودرو، 31 دستگاه در اختیار کارکنان و مسؤولان شهرداری ها و سازمان ها می باشد ،که این خودروها شامل ماشین های سواری و وانت های مزدا است که در اختیار حمل ضایعات هستند. عمده کار سازمان خدمات موتوری در قسمت های عمران و خدمات شهری و فضای سبز است.
وی در رابطه با همکاری های سازمان خدمات موتوری با سازمان خدمات شهری توضیح داد: ما با 19 دستگاه نیسان و 5 دستگاه پرس و یک دستگاه رنو پرس زباله های شهر را حمل می کنیم. در روز نزدیک به 170 تن نخاله و زباله حمل می کنیم که 120 تن آن ها زباله و 50 تن آن ها نخاله است. 7 دستگاه سیمی تریلر وظیفه حمل زباله و نخاله را از مبدا به مقصد دارند که 5 دستگاه آن ها سیمی تریلرهای حمل زباله و نخاله است و 2 دستگاه هم برای نخاله ها هستند که از دو ایستگاه جوی آباد و دوشاخ به سمت بازیافت و قسمت تخلیه نخاله بالای شهر فرستاده می شوند.
وی افزود: تا پایان دی ماه سال جاری قریب به 51000 تن زباله و نخاله جابه جا کرده ایم که 35000 تن مربوط به زباله می شود و 16000 تن آن نخاله بوده است.
کاوه ای به نقش سازمان خدمات موتوری در حوزه عمران نیز اشاره کرد و گفت: در پروژه هایی مثل پروژه لادر، زمین چمن استادیوم قدس، احداث خیابان ابوالبرکات، احداث میدان امام رضا (ع)، احداث میدان دستگرد، احداث میادین امام حسن و قمر بنی هاشم و عماد سیادت، اصلاحات هندسی و ... از خدمات و ماشین آلات سازمان خدمات موتوری استفاده شده است و در حالا حاضر هم روی پروژه سه راه معلم کار می کنیم. در آینده نزدیک هم پروژه احداث جاده اختصاصی دوشاخ -که از انتهای بلوار پردیس به طرف دوشاخ کشیده می شود- را پیش رو داریم. در حال حاضر یکی از مشکلات ترافیکی شهر از بابت ماشین های سنگینی است که اجبارا باید به دوشاخ بروند و از زیر پل لادر به سمت منظریه می آیند و از خیابان های منظریه در حال تردد هستند که با راه اندازی این جاده، دیگر ماشین سنگین وارد خمینی شهر نمی شود.
وی افزود: سال های گذشته زیرسازی معابر توسط پیمانکاران که توسط واحد عمران به خدمت گرفته می شدند، انجام می شد. امسال قریب به 90 درصد زیرسازی های آسفالت را خود سازمان انجام داده است.
نادر کاوه ای یکی دیگر از اهمیت های کار سازمان را مشارکت در تخریبها و آزادسازی هایی و اجرای بند 14 دانست و افزود: از اردیبهشت ماه تا آخر دی ماه نزدیک به 100 مورد تخریب بند 14 داشته ایم که توسط ماشین آلات سازمان انجام شده است.
وی همچنین به تعمیرگاه سازمان خدمات موتوری اشاره کرد و اظهار داشت: این تعمیرگاه شامل بخش های مختلفی از جمله مکانیکی سبک و سنگین، زیر و بند سازی، صافکاری، باطری سازی و آهنگری است. البته کارهایی نیز هست که نمی توانیم انجام دهیم و ناچار به بیرون سفارش می دهیم. تعمیرات ماشین آلات سنگینی مثل لودر و بولدوزر که از جمله این کار هاست.
مدیرعامل سازمان خدمات موتوری با بیان این نکته که در سال 93 بنا به بهسازی سازمان بوده است ، افزود: در همین راستا یک دستگاه بنز 1924 €“ که با بقیه ماشین های مستهلک برای فروش گذاشته بودیم و می خواستیم به قیمت خیلی پایین بفروشیم- را به همت کارکنان سازمان جهت آبرسانی فضای سبز بازسازی کامل کردیم. ما هزینه ای بالغ بر 35- 34 میلیون خرج این بنز کردیم که اگر می خواستیم الان خرید کنیم باید قریب به 200 میلیون تومان هزینه می کردیم. از همه مهمتر این که ما امسال به خاطر کمبود ماشین، پیمانکاری برای حمل آب داشتیم که سال آینده با آمدن این بنز هزینه پیمانکار آبرسان حذف می شود.
وی با اشاره به بازسازی کامل 4 دستگاه مزدا مربوط به واحد اجراییات، گفت: از این مزداها استفاده می شد ولی خیلی مستهلک شده بودند ولی الان هر کسی که این ها را ببیند فکر می کند به سازمان ماشین های جدید تزریق شده است. همین طور 4 دستگاه نیسان داشتیم که دو دستگاهشان را برای فروش با قیمت های نازل گذاشته بودیم ولی حالا آن ها را بهسازی کردیم و زباله و نخاله شهر را جابجا می کند. هفت دستگاه سیمی تریلرمان هم توسط کارکنان خود سازمان کاملا تعمیر شده است.
کاوه ای افزود: در حال حاضر تعمیر و نگهداری را از پیمانکار گرفته ایم و خودمان این کار را انجام می دهیم. همچنین بازسازی یک دستگاه پیکان سواری را برای قسمت امور شهرمان انجام دادیم.
وی در رابطه با بازسازی یک دستگاه کامیون 911 گفت: این کامیون را با قیمت 3 میلیون تومان برای فروش گذاشته بودیم که در حال حاضر مشغول تعمیر و بازسازی آن هستیم و ان شاء ا... تا 15 اسفند به بهره برداری می رسد. یک موتور هم برایش خریده ایم که در مجموع این ماشین نزدیک به 20 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان خدمات موتوری به صرفه جویی هایی که در اثر این بازسازی ها و تعمیرات انجام می شود اشاره کرد و گفت: ما نزدیک به 18 دستگاه خودروکه درحال مستهلک شدن بود را بازسازی و بهسازی کردیم. مثلا اگر چهار نیسان نبودند باید چهار نیسان کرایه می کردیم یعنی برای هر نیسان باید ماهی 2 میلیون و 500 هزار تومان کرایه بدهیم. امسال برای خودرویی که کار بنز 1924 -که امروز اولین روز کاری اش است- را بکند ماهیانه 6 میلیون تومان کرایه پرداخت می کرده ایم که از امروز به بعد دیگر این هزینه را نداریم و یا قبلا در غیاب کامیون 911 ماهی 6-5 میلیون هزینه می کردیم، همچنین با بازسازی این دستگاه، کامیون هایی که بالاجبار در اختیار خدمات شهری قرار می گرفت به سیستم عمران اضافه شد. هفت دستگاه سیمی تریلر هم از رده خارج شده بود که اگر تعمیر نمی شد باید هر کدامشان را به قیمت 300-250 میلیون تومان خریداری می کردیم. یا اگر می خواستیم 4 دستگاه مزدا را نو خریداری کنیم باید هر کدام را نزدیک به 40 میلیون تومان خریداری می کردیم.
وی همچنین افزود: با خرید کشنده تریلر ان شاء ا... پیمانکار حمل نخاله و زباله از ایستگاه های دوشاخ و جوی آباد به مقصد را حذف می کنیم. که با این کار ماهیانه 35 میلیون تومان به نفع سازمان و در کل به نفع شهرداری است.
کاوه ای افزود: بودجه امسال ما 5 میلیارد بوده است که با کارهایی که امسال انجام داده ایم تا پایان دی ماه بیش از 95 درصد بودجه مان را محقق کرده ایم (بیش از 4 میلیارد و 800 میلیون تومان) که از این مبلغ 2 میلیارد و هشتصد میلیون تومان کارکرد ماشین آلات سازمان در حوزه معاونت خدمات شهری، یک میلیارد و دویست میلیون تومان کارکرد ماشین آلات سازمان در حوزه معاونت عمران و 500 میلیون تومان کارکرد ماشین آلات سازمان در حوزه معاونت اداری مالی بوده است.
وی با اشاره به این که سازمان خدمات موتوری از اول سال تا آخر سال همیشه مشغول به کار است بیان کرد: ما هر روز باید 170 تن زباله را جابه جا کنیم فقط شاید قسمتهایی از عمران باشد که بعضی از مواقع کار سبک بوده است که آن هم با آمدن آقای حاج حیدری، به صورت دائمی فعال بوده و خدمات موتوری هم در این کارها مشارکت داشته است. حالا امکان دارد در تابستان بحث آبرسانی فضای سبز بیشتر باشد ولی زمستان احتیاج نداشته باشد. اما قسمت های خدمات شهری و عمران همیشه مشغول به کار بوده اند.
وی در رابطه با صرفه جویی هایی که در اثر حذف پیمانکاران انجام می شود گفت: عملا خودمان نقش پیمانکار را انجام می دهیم. پیمانکار یک سری وسیله خودش دارد و یک سری هم کرایه می کند. ما هم همین کار را می کنیم. البته وسایل خودمان در اولویت است و بعد اگر نداشتیم کرایه می کنیم ولی هزینه سود پیمانکار را نمی دهیم. طبق تجارب ما کارهایی که خود شهرداری به صورت امانی انجام می دهد یک چهارم قیمتی است که خود پیمانکار انجام می دهد.
مدیرعامل سازمان خدمات موتوری در رابطه با مکان جدید این سازمان گفت: واحد شهرسازی شهرداری در دوشاخ زمینی طراحی کرده است که محل جدید سازمان خدمات موتوری است. باید سازمان را از این منطقه خارج کنیم تا از آزردن خاطر همسایگان جلوگیری کنیم.
کاوه ای در پایان علاوه بر تشکر از کارکنان سازمان خدمات موتوری که 24 ساعت در حال کار هستند، از شهردار و معاونین و مسؤولان قسمت ها که سازمان خدمات موتوری را حمایت می کنند قدردانی نمود.