قفل ها یکی پس از دیگری شکسته می شود

ارسال در خبر و گزارش

گرچه خيابان سازی در این دیار از 80 سال پيش شروع شده است اما همچنان ساکنان در رویای داشتن خیابان های کافی و مناسب به سر می برند. به گونه ای که برخی سالخوردگان به طعنه می گویند که تا ما به خاطر داریم قرار بوده فلان منطقه خیابان کشی شود، بشنو و باور نکن.

 

احداث خیابان ها در سده و همایونشهر و خمینی شهر تا کنون، مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته که با یک نگاه اجمالی می توان آن را به سه مرحله اصلی تقسیم کرد.
اولین طرح برای احداث خیابان به سبک نوین در سده به سال 1314 بر می گردد که شامل 4 خیابان و یک میدان مرکزی (میدان امام فعلی) و چند میدان برای ورودی ها بود. طرح مذکور از نخستین گام اجرا تا کامل شدن نسبی با موانع مختلفی روبرو گردید و اجرایی شدن آن سالیان درازی به طول انجامید و حتی در یک مقطع 10 سال متوقف شد.
نبودن بودجه، همکاری نکردن مردم و نبودن مدیر و مجری توانا و پرداخت نکردن حقوق مالکین و محله گرایی دلایل کندی احداث خیابان ها در این مرحله بود.

 

مرحله دوم به اواخر دهه 40 پس از تصویب طرح تاسیس دانشگاه صنعتی در اراضی شمال شهر و با کلنگ خوردن خیابان های کوروش و داریوش و کهندژ همزمان با مراسم کلنگ زنی دانشگاه برمی گردد.

 

 از احداث خیابان های شریعتی و منتظری تا تشکیل شورای اول

در مرحله سوم پس از احداث خیابان های شریعتی و منتظری تا تشکیل شورای اول تحول چشم گیری در زمینه احداث خیابان ها صورت نگرفت تا اینکه در این زمان به دلیل توسعه شهر و مهاجرت ها و پیش بینی شرایط آینده و همزمان با تحول درونی در شهرداری نیاز به خیابان های جدید احساس و طرح احداث خیابان های متعددی در دستور کا ر قرار گرفت که برخی از جمله باغبان، پروفسور میردامادی، شهیدفهمیده، آیت الله نجفی، عماد سیادت و استاد طلایی اجرا و کار آزادسازی تعداد دیگری از جمله مرکزی و شهدای خوزان شروع گردید که در دوره های بعد توسعه و در مواردی تکمیل شد.


در حال حاضر به گفته مسوولین ده ها خیابان در دست اقدام و به گفته منتقدان زخمی شده است و مردم چشم انتظار احداث و تکمیل آن ها و همچنین تعریض دو خیابان هفده شهریور و شهید صدوقی که از سالیان پیش شروع شده، می باشند.


اما اجرایی شدن چند طرح طی یک سال اخیر از جمله بلوار دکتر ابوالبرکات و میادین متعدد به صورت همزمان، انتظارات و توقعات را برای توسعه خیابان ها بالا برده و مردم چشم انتظار تحولی اساسی و شروع مرحله چهارم احداث خیابان ها در تاریخ شهر هستند.


شهردار حاج حیدری در این باره می گوید: شهرداری و شورای شهر عزم جدی برای تکمیل خیابان شهیدصدوقی و 17 شهریور دارند زیرا بیش از 20سال است این دو طرح نیمه کاره مردم و مسوولان شهرداری را خسته کرده است. وی با اشاره به توافقات انجام شده در ماه های اخیر در مسیر این دو خیابان و همکار ی خوب مالکین می گوید: شهرداری برای توافق با مالکین منازل باقی مانده، آمادگی کامل دارد تا براساس قیمت ملک به اضافه ده درصد قیمت هزینه آزادسازی آنها را آزاد و با تعریض دو خیابان مذکور عبور و مرور مردم را تسهیل نماید.

 

تاریخ 80 ساله احداث خیابان در شهر
در بررسی تاریخ هشتاد ساله احداث خیابان ها در شهر متوجه می شویم که علاوه بر مدیریت قوی و بومی، حمایت معتمدین محلی و افراد با نفوذ، همدلی مسوولان شهر، فرهنگ سازی و حمایت های مردمی، عدم وجود تفکرات تنگ نظرانه محلی گرایی و سیاسی و بودجه و اعتبارات فرا شهری در احداث و تعریض خیابان ها تاثیرگذار بوده که به نظر می رسد در حال حاضر بسیاری از آن بسترها آماده باشد و مردم شاهد تحقق خواسته های خود از جمله احداث خیابان مرکزی که به گفته مسوولان شهرداری در دستور کار قرار دارد و از سال آینده اجرایی می شود، باشند.