تشریح ابعاد آزادسازی های اخیر در گفتگو با سید علیرضا ابطحی مدیر املاک شهرداری خمینی شهر

ارسال در خبر و گزارش

امری که البته بسیار هزینه بر است. خوشبختانه روند آزادسازی ها در شهرمان در یک سال گذشته با تمرکز بر خیابان های شهید صدوقی، 17 شهریور و ابوالبرکات شتاب زیادی گرفته است. متن ذیل بررسی ابعاد این آزادسازی ها در گفتگو با سید علیرضا ابطحی مدیر املاک شهرداری خمینی شهر است.

روند آزادسازی ها در شهر به چه شکلی است؟

هر پروژه ای که قرار است در شهر اتفاق بیفتد ابتدا محدوده آن توسط اداره املاک بررسی و از مالکین و مساحت هایی که در پروژه مورد نیاز است پرونده هایی ساخته می شود. سپس در جلسه کمیسیون توافقات که در مناطق برگزار می گردد مطرح شده و در نهایت با مالکین به توافق می رسند. در این راستا اهرم های قانونی هم هست و در صورتی که مالکین به توافق نرسند جهت اجرای پروژه از ماده 8 قانون تملک اراضی مورد نیاز طرح های دولتی استفاده شده و مسیر دادگاه طی می شود تا پروژه به سرانجام برسد.


کمیسیون هایی که در شهرداری تشکیل می شود متشکل است از شهردار منطقه، سه نفر از اعضای شورای شهر، مدیر املاک، کارشناس املاک و کارشناس امور اداری. بر همین اساس به جرات می توانیم بگوییم از قسمت های بسیار مهم شهرداری قسمت املاک است چراکه در مسیر توافقات نگهداری اسناد، پرونده ها و کلا اطلاعاتی که در آینده احتمالا مورد استفاده باشد بر عهده واحد املاک است. در این راستا از زمانی که بنده در خدمت شهروندان محترم خمینی شهر بوده ام تلاش کردم این روند را تسهیل کنم.


برنامه ریزی کردیم و کارکنانم را بین مناطق تقسیم کردم تا از تردد بی مورد افراد از مناطق مختلف به شهرداری مرکزی جلوگیری شود. دیگر نیاز نیست افراد برای سوالاتشان یا برای صدور پرونده به شهرداری مرکزی مراجعه کنند. ان شاء ا... در آینده طرح مان این است که نیروهایی که مسوولین املاک منطقه محسوب می شوند با خود شهردار منطقه مستقیما در تماس باشند و عملیات تملک ها را انجام دهند. ما هم فقط نظارت عالیه داشته باشیم و یا نگهداری اسناد و انتقالات را در شهرداری مرکزی انجام دهیم.


در همین راستا جهت نگهداری اسناد شهرداری، فایل های ضد سرقت و ضد آتش سوزی خریداری شد و درصدد هستیم که بایگانی را هم به همین منوال به صورت ضد آتش و ضد سرقت تجهیز کنیم. خوشبختانه با ورود GIS به شهرداری و اجرایی شدن آن، نرم افزار جامع و کاملی هم در همین راستا کار شد و الحمدلله بدون هیچ هزینه ای توانستیم این کار را انجام دهیم. چون این نرم افزار حداقل 50 میلیون تومان هزینه در بر داشت.
لذا اسناد و مدارک شهرداری هم اسکن خواهد شد و هم به صورت فایل های ضد سرقت و ضد آتش سوزی نگهداری خواهد شد برای سال های متمادی. مسلما پرونده های اسناد مشمول مرور زمان نخواهد شد و حداقل باید تا پنجاه سال آینده نگهداری شود. هم اکنون مواردی داریم که مثلا خیابان شریعتی یا خیابان اشرفی اصفهانی بیش از 40 سال است که آزادسازی و اجرا شده ولی موارد مختلفی به ما مراجعه می کنند و مشکل دارند.


پیش از این اگر کسی سندی را می خواست، باید همه کاغذها را زیر و رو می کرد. مثلا اگر بایگان ما با هر شرایطی از شهرداری جدا می شد دیگر ما به این راحتی نمی توانستیم پرونده هایمان را پیدا کنیم. ولی الان با یک کلیک می توانیم پرونده شخص را پیدا کنیم و اطلاعات اسکن شده روی سیستم موجود است. مثلا شما پرونده شماره 352 که بزنید مشخص است که مالک که بوده و ورثه کی بوده است. حتی عکس و فیلم از تخریب ها هم هست.

 

در مورد تعداد توافقات بگویید.
در هشت ماهه گذشته توافقاتی که انجام شده چیزی حدود 80 درصد توافقات در مقایسه با سال 92-91 افزایش داشته است. تلاش همکاران من در قسمت های مختلف این است که توافقات به سادگی و سهولت پیش برود. رضایتمندی مردم در اولویت است و ان شاء ا... بتوانیم توافقات را به گونه ای انجام دهیم که شهروندان خودشان بیایند و با ما توافق کنند و ما پروژه هایی که در شان و منزلت مردم خمینی شهر است انجام دهیم.

 

نقش املاک در توافقات چیست؟ یعنی املاک کجای داستان توافقات قرار دارد؟

از صفر تا صد آزادسازی پروژه ها با اداره املاک است. بقیه دوستانی که در کمیسیون حضور دارند به تسهیل این روند کمک می کنند. دوستان واقعا در امر آزادسازی با سختی های زیادی روبرو هستند. بسیار مشکل است که اشخاص از محل سکونت خود بگذرند. به همین خاطر تلاش مان این است که این امر مشکل را ساده کنیم.


بیشترین توافقات مربوط به کدام مناطق بوده است؟
ما دو تا پروژه اصلی و اولویت دار در مناطق یک و دو داریم. بحمداله هر دو به خوبی دارد پیش می رود. هم عزیزان شهروند در منطقه یک (خیابان 17 شهریور) و هم در خیابان شهید صدوقی (منطقه دو) به خوبی توافقاتشان پیش می رود و تلاش میکنیم تا آخر سال این دو تا پروژه را پیش ببریم.


در جوی آباد توافقات به چه صورت است؟
پروژه های جوی آباد و منطقه 4 بیشتر نیاز به اصلاح و تعریض گذر دارند مثل خیابان ولی عصر. البته توافقات میدان های سه قلو بسیار خوب بود. منطقه چهار هم دو تا اصلاح فیزیکی داشت که ان شاء ا... آن هم به خوبی انجام شود.


چه توصیه ای برای کسانی که توافق نمی کنند دارید؟
تجربه به من ثابت کرد دوستان و شهروندانی که زودتر توافقشان را انجام دادند هم کار شهر را تسهیل کردند و هم کار خودشان را. چون پروژه هر چه دیرتر اتفاق بیفتد هزینه هایش بیشتر می شود. مسلما کلیه هزینه های این پروژه را خود شهروندان پرداخت می کنند و هیچ بودجه ای از سیستم های دولتی به ما تزریق نخواهد شد. به همین خاطر هر چه پروژه سریع تر اتفاق بیفتد درآمدهایی که خود شهروندان به جیب شهرداری ریخته اند کمتر هزینه می شود. یک شهروند وقتی که تفاوت توافق را می گیرد یا زمین معوضی می گیرد و یا ریالی یا پروانه ای به عنوان معوض می گیرد، اگر الان استفاده بکند به نفعش است تا سال آینده.


به غیر از توافقات، مردم برای چه اموری سر و کارشان به واحد املاک می افتد؟
مشکلات خاص ملکی ثبتی شان را از ما استعلام می کنند. بعضا ممکن است جوی متروکه یا تپه ای در ملکشان باشد یا بخواهند عقب نشینی خاص کنند و .... برنامه ریزی که من در این 9-8 ماه گذشته کرده ام این است که کلیه حرکاتی که شهروند می خواهد در شهرداری انجام دهد باید از منطقه شروع شود، قبلا این طور نبود. مستقیم می آمدند واحد املاک شهرداری مرکزی. ما هیچ حرکتی را در شهرداری مرکزی استارت نمی زنیم. چرا؟ چون شهردار منطقه و کلیه کارمندانی که در حوزه های مختلف شهری در مناطق هستند بیشتر در جریان امور آن شخص هستند. ما ستادی عمل می کنیم، نظارت می کنیم، استعلام جواب می دهیم و حتی اگر نیاز باشد به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می دهیم. حتی اگر بعضا نیاز باشد شخص را راهنمایی می کنیم به قوه قضاییه مراجعه کند و از طریق دادگاه بتواند رای بگیرد و به خواسته خودش برسد. ما همه نوع در خدمت شهروندان محترم هستیم. این نمایندگان را مستقر کردیم و ان شاء ا... در آینده نزدیک کلاس آموزشی هم خواهند گذراند تا حداکثر آمادگی را پیدا کنند و به آن حد برسند که مستقیم با شهردار منطقه در تماس باشند. ما فقط نظارت عالیه، توافقات، انتقال سند و بایگانی اسناد را بر عهده داریم.