سرنوشت زباله ها

ارسال در خبر و گزارش

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری، در شهر ما به طور متوسط روزانه 100 تن زباله جمع آوری میشه که اگه جمعیت شهر را 250 هزار نفر در نظر بگیریم سهم هر نفر میشه روزی 400 گرم!!!! البته این مقدار در روزهای پایانی سال به 150 الی 200 تن هم میرسه! البته توی تابستون زباله های تر زیاد میشه.
و اما مشکلات این کار در شهر ما:
-رعایت نکردن نوبت جمع آوری زباله در مناطق. ( در مناطق 1و3 روزهای فرد و در مناطق2و4 روزهای زوج هر ماه زباله جمع آوری میشه به جز روز 31 هر ماه)
-فراموش کردن ساعت بیرون گذاشتن زباله.( منظور همان ساعت 9  شب است)
واسه افرادی که در موارد بالا جا میگیرن میشه بگیم باهمسایه ها یک شب در میون وعده بگذارن سرکوچه و زباله ها را بیارن بیرون و یا از گوشی همراه خودشون کمک بگیرند پیامی، زنگی که کلاس کار هم بالا باشه.
- دسته سوم کسانی هستند که زباله را در کوچه و خیابان پخش میکنن. ما در شهر 3 دستگاه ماشین مکانیزه برای جارو کردن معابر اصلی و فرعی داریم که البته با توجه به جمعیت حداقل باید 5 تا باشه. به طور متوسط شهرداری برای هر کارگر خدمات شهری ماهانه 2 میلیون تومان هزینه میکنه تا سطح شهر تمیز بشه. حالا اگه زباله نریزیم هم شهر تمیزتره هم پول کمتری بابت این کار صرف میشه.شهرداری امسال  در برنامه ها و مراسم ویژه از جمله جشن نیمه شعبان پیشگام شد و 40 هزار کیسه زباله در بین مردم توزیع کرد که مورد رضایت مردم بود و زباله کمتری در شهر ریخته شد.
و اما دسته چهارم کسانی هستند که اعتقاد دارن زباله واسه چی باید از مبدا جدا بشه؟ بازیافت بشه که چی؟ اصولا یه نکته ای هست که تو شهر ما ازش غفلت میشه اونم اینه که یک شهر را مردمش می سازند!!! شهرداری هر چقدر هم که پول داشته باشه و مسوولین هر چقدر کار کنند اگر باز مردم همراه نباشند کاری پیش نمیره.
 یه سری از زباله ها به خاطر مسایل بهداشتی و چون قابل بازیافت نیستن باید دفن بشن. یه سری باید سوزونده بشن یه سری هم باید بازیافت بشن.البته زباله های بیمارستانی باید توسط شبکه بهداشت جمع آوری بشه. در شهر پیمانکار مخصوصی هست که از پزشکان پول مختصری را دریافت میکنه و این زباله ها را جمع میکنه که البته همه هم این قانون را رعایت نمیکنن. مثل یکی از کارگرهای عزیز شهرداری خودمون که چند سال پیش در حین جمع آوری زباله یکی از سرنگ های آلوده میره تو پاش و عفونت میکنه و بعد از چندین سال همچنان دستش بندِ این زخمه طوری که دیگه نتونسته کارش را ادامه بده.
هر گرم طلای کثیف چنده؟
ما روزانه نزدیک 7 تن بازیافت داریم یعنی 7 درصد کل زباله تولیدی. ولی در حالت عادی باید بیش از 10 درصد باشه. تو شاهین شهر این میزان12 درصد و کل اصفهان بیش از 10 درصده که در مناطقی مثل صفه به 18 درصد هم میرسه.
این زباله ها به کارخانه ای در شاهین شهر منتقل میشن و در آنجا زباله ها از هم تفکیک میشن و یا از آن ها کود تهیه شده و یا بازیافت میشن. یعنی دوباره به چرخه تولید و مصرف بر میگردن.
از جمله کارهای فرهنگی شهرداری در این موضوع آموزش چهره به چهره در مدارس،  آموزش روحانیون، رابطین بهداشت، مدیران مهد کودک،  مبلغین حوزه های علمیه و... برای انتقال به مردم بوده و همین طور چاپ بنر در تعداد چند هزارتا که ان شاالله به زودی در تمام سطح شهر پخش خواهد شد.
عملیات تفکیک زباله در منطقه 4 بهتر از سایر نقاط است
به گفته مهندس صفار بودجه خدمات شهری امسال 25 درصد افزایش یافته و به حدود 12 میلیارد تومان رسیده که با توجه به 60 میلیارد بودجه پیش بینی شده امسال شهرداری و سرانه کم شهروندان رقم بسیار سنگینی است.اگر ما کمتر زباله تولید می کردیم یا شهر را تمیز تر نگه می داشتیم یا جداسازی از مبدا را تمام و کمال انجام می دادیم آنقدر هزینه بابت زباله نمی شد.  به جاش این پول صرف ساخت پارک یا ساخت فرهنگسرا و دیگر امکانات میشد. راستی معاون خدمات شهری میگه: عملیات تفکیک زباله در منطقه 4 بهتر از سایر نقاط است. دست مریزاد منطقه چهاری ها.
و اما نتیجه ای که کشیک در آخر عمر به آن رسید...
کشیشی در بستر مرگ خوابیده بود و نفس های آخر را شماره می کرد. به سخن درآمد و گفت: درایام جوانی که شور زیادی داشتم در پی آن بودم که جهان را تغییر دهم، زمان سپری شد و من به خواسته ام نرسیدم، به میانسالی که رسیدم تصمیم گرفتم کشورم را تغییر دهم اما باز هم نشد، به پیری رسیدم کوتاه آمدم و گفتم  شهر را عوض کنم اما باز هم نشد، اکنون که در بستر مرگ خوابیده ام دریافته ام که اگر من خودم را تغییر داده بودم می توانستم شهرم را عوض کنم و بعد از آن کشورم را و سپس جهان را.