حركت اتوبوسهاي واحد در خيابان امام يك طرفه شد

ارسال در خبر و گزارش

shora-trafik-bshora-trafik-dخيابان هاي امام شمالي و جنوبي از خيابان هاي كم عرض شهر است كه به علت قرار گرفتن بازارهاي روز و مغازه ها، ترددهاي زيادي در آنها صورت مي گيرد و از سوي ديگر، عبور و مرور اتوبوسهاي واحد هم بر گره كور ترافيكي اين دو خيابان مي افزايد.

 

به همين جهت و براي حل معضل ترافيك اين محدوده، با تصويب شوراي ترافيك، از ابتداي مردادماه و بصورت آزمايشي حركت رفت اتوبوسهاي واحد به خيابان امام شمالي و جنوبي به مدت يك ماه ممنوع و مسير مزبور به خيابان شريعتي منتقل گرديد.

در جلسه شوراي ترافيك، فرماندار كه رياست شورا را بر عهده دارد گفت: اجراي طرح هاي ترافيكي نياز به ارزيابي و بررسي هاي دقيق كارشناسي دارد و ما بايد در اجراي طرح ها مصالح و منافع مردم را در نظر بگيريم.

حقيقي افزود: در اجراي اين طرح بايد همه اقشار جامعه درنظر گرفته شوند تا بيشترين رضايت مندي مردم را شاهد باشيم. وي افزود: در راستاي اصل 44 و اجراي هدفمندي يارانه ها، تقويت و حمايت از ناوگان عمومي براي كاهش مصرف سوخت و ترافيك از اهداف مهم ماست. فرماندار با اشاره به وضعيت تاكسي هاي خميني شهر گفت: مشكلي كه داريم اين است كه تاكسي هاي شهر به صورت گردشي حركت نمي كنند و ما شاهديم كه در بيشتر نقاط شهر مسافرين مجبور به استفاده از اتوبوس واحد هستند و يا خدمات جابجايي مسافرين انجام نمي شود و لذا مسئولين سازمان تاكسيراني بايد در كنار حل مشكلات رانندگان تاكسي به حل مشكل تردد مردم توجه داشته باشند.

مهندس شرفا سرپرست شهرداري خميني شهر و ديگر عضو شوراي ترافيك هم در اين جلسه گفت: طي چندين جلسه كارشناسي، در خصوص جابجايي مسير عبور اتوبوس هاي واحد تصميم گيري شد و نهايتا با تاييد شوراي ترافيك شهرستان اجرايي مي شود. در اين موضوع سازمانهاي ذينفع از جمله اتوبوسراني و تاكسيراني به مشكلات زيرمجموعه خود نگاه مي كنند ولي ما در شورا بايد به همه جوانب و جهت هاي اجراي اين طرح از نظر مردمي و اجرايي نگاه كنيم و آنچه به صلاح مردم و در جهت حل مشكل ترافيك است را مصوب و اجرايي كنيم.

وي افزود: در نحوه اجراي طرح مزبور بحث و تبادل نظر بسياري از سوي مسئولين صورت گرفت و كليه راهكارهاي اجرايي جابجايي مسيرهاي اتوبوس مورد ارزيابي واقع شد. سرپرست شهرداري با اشاره به اجراي طرح خصوصي سازي در سازمان اتوبوسراني و اجراي طرح هدفمند نمودن يارانه ها گفت: ما بايد علاوه بر واگذاري خط اتوبوس واحد به بخش خصوصي، مشكلات رانندگان تاكسي و امرار معاش اين قشر از جامعه را نيز در نظر بگيريم و به صورت همزمان نگاهمان به ارائه خدمات به اقشار محروم شهر نيز باشد.

وي از كليه اعضاء خواست تا بهترين راهكارهاي اجرايي براي كاهش ترافيك خيابان امام را مدنظر قرار دهند تا شاهد كمترين خطا و مشكل باشيم.

مهندس شرفا در انتها خاطرنشان كرد: طبق نظر كارشناسان، حذف يكي مسيرهاي تردد اتوبوس واحد به دليل كم عرض بودن خيابان امام امري ضروري بوده و از آنجا كه به دليل بالا بودن قيمت اماكن تجاري و مسكوني در حال حاضر امكان تعريض و آزاد سازي خيابان امام وجود ندارد به همين دليل ما مجبور هستيم راهكار جايگزين پيدا كنيم.

در ادامه سروان عسگريان مسئول پليس راهور شهرستان در سخناني گفت: در دومين روز شروع كار خود در خميني شهر اولين مشكلي كه در مسايل ترافيكي مركز شهر مشاهده نمودم حركت دو مسير خط اتوبوس واحد در خيابان كم عرض امام بود. توقف اتوبوس واحد در دو طرف خيابان براي پياده نمودن مسافرين باعث بروز ترافيك سنگين در مركز شهر مي شود و راه حل اين مشكل جابجايي يكي از دو مسير خط اتوبوس و جايگزين نمودن تاكسي در آن مسير است و لذا موافقت كارشناسي خود را براي يكي از دو مسير اعلام مي دارم.

در ادامه مهندس حاج هاشمي معاون شهرسازي شهرداري خميني شهر گفت: با توجه به اجرا و تكميل تقاطع در وسط خيابان شريعتي شمالي و ساخت ايستگاه در اين خيابان، امكان جابجايي خط اتوبوس از خيابان امام به خيابان شريعتي وجود دارد. وي افزود: به دليل كم عرض بودن خيابان امام شمالي و جنوبي اين مسير داراي 8 متر آسفالت و 5/3 متر جوي آب و پياده مي باشد.

در ادامه جلسه شوراي ترافيك، علي پاكدل مسئول سازمان اتوبوسراني گفت: سازمان اتوبوسراني به لحاظ وظيفه ذاتي خود بخش عظيمي از حمل و نقل عمومي را بر عهده دارد و لذا من موظف به دفاع از وضعيت بخش تحت نظر خود هستم.

وي در ادامه گفت: در گذشته جابجايي و حذف مسير خط اتوبوس واحد منوط به اختصاص و داير نمودن يك خط سريع السير اتوبوس از شمال به جنوب و احداث يك پايانه ترمينال و پايانه مسافربري درون شهري در بلوار اشرفي بود و راهكار ديگر در اين رابطه اتصال خط سريع به اين پايانه بود كه تا كنون اجرايي نشده است

پاكدل در ادامه با تاکید بر این نکته که ما بايد در تصميم گیری خود شرايط ساكنين  خيابان امام شمالي و جنوبي را نيز در نظر بگيريم افزود: با توجه به واگذاری خط هفتصد دستگاه به بخش خصوصي، حذف اين مسير باعث بروز مشكلات و كاهش درآمد رانندگان این بخش نیز خواهد شد.

فرمانده نیروی انتظامی: اجرای طرح تقاطع در خیابان شریعتی شمالی، نقطه قوت کاهش ترافیک

در ادامه سرهنگ ياردوستي فرمانده نيروي انتظامي،  توقف اتوبوس واحد در خيابان امام را موجب ترافيك در مركز شهر دانست  و گفت:  حذف این مسير باعث روانی ترافيك مركز شهر خواهد شد. وی همچنین افزود: طی جلسه اي که با رانندگان تاكسي داشته ايم اين قشر اعلام مي كنند كه درآمد حاصله از کار در خميني شهر جوابگوي هزينه هاي آنها نیست و ما نیز تاكنون به دليل مشكلاتي كه متوجه قشر تاکسیران است كمال مساعدت و همكاري را براي توقف آنها در ميدان امام داشته ايم. وي با تاکید بر اینکه  به دليل استاندارد نبودن خيابان هاي مركز شهر،  عرض کم  و حجم بالاي تردد، در این بخش برای روان سازي ترافيك با مشكل روبرو هستيم گفت: برای حل این مشکل باید از راهكاری مناسب استفاده كرده و براي كاهش آمار تصادفات به خصوص تصادفات جاني و منجر به فوت موتوري، اقدامي جدي انديشيده شود.

وي ضمن تقدير از شهرداري خميني شهر براي اجراي طرح تقاطع در وسط خيابان شريعتي شمالي، از اين طرح به عنوان نقطه قوت كاهش ترافيك در خيابان هاي اصلي یاد کرد و  گفت: اجرای اين طرح درخواست چند ساله ما براي كاهش ترافيك و جلوگيري از تصادفات در خيابان شريعتي شمالي بود که خوشبختانه با اقدامات شهردار سابق اکنون شاهد كاهش تصادفات در اين خيابان هستيم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی: حمایت از رانندگان تاکسی وظیفه سازمان تاکسیرانی است  

در ادامه سبحاني نسب مدير عامل سازمان تاكسي راني تغییر مسیر را بهترین راه حل دانست و گفت: در حال حاضر رانندگان تاكسي شهري قادر به تامين مخارج زندگي خود نيستند و در تامين هزينه هاي خود با مشكل روبرو هستند، رانندگان تاكسي با استفاده از سرمايه شخصي در مخارج زندگي و خانواده خود با دغدغه روبرو هستند و حمايت از اين قشر وظيفه شناس، وظیفه سازمان تاكسي راني مي باشد.

سبحاني نسب با تاکید بر اینکه جابجايي و تغيير مسير اتوبوس واحد مشكل ترافيك مركز شهر را نیز حل خواهد کرد گفت: حل اين مشكل منحصر به حل مشكل رانندگان تاكسي نمي شود.

طرح اجرایی شد

در ادامه اين جلسه پس از بحث و تبادل نظر، عدم ارائه خدمات در ساعات اولیه صبح توسط رانندگان تاكسي براي جابجايي مسافرين از جمله مشکلات و تبعات این طرح اعلام شد چرا که رانندگان اتوبوس واحد موظف به ارائه خدمات در این زمان هستند اما رانندگان تاکسی هيچ گونه تعهدی در این زمینه ندارند. در نهايت پس از رأي گيري و اعلام نظرات مختلف، تغيير مسير شمال به جنوب خيابان امام به خيابان شريعتي مورد تصويب قرار گرفت و مسير انتقال مسافرين از ميدان 22 بهمن به سمت ميدان آزادي به حالت خود باقي ماند.

شایان ذکر است شروع اجرای اين طرح آزمايشي از  ابتدای مرداد به مدت يك ماه می باشد که طی آن كليه مسووين مربوطه ضمن حمايت از آن با افزايش نظارت خود بر نحوه اجرا، نقطه نظرات مردم را مورد توجه قرار می دهند تا طرح در صورت موفقيت آميز بودن، ادامه یابد و در غير اين صورت پس از گذشت يك ماه یا به حالت اوليه خود بازگردد و يا راهكار جديدی اندیشیده شود.

حضور رانندگان تاکسی از ساعات اولیه صبح در خط شمالی - جنوبی خیابان امام

گفتنی است يكي ديگر از مصوبات مهم اين شورا الزام رانندگان تاكسي برای حضور در این خط از ساعات اوليه صبح و همچنین كاهش  تعرفه کرایه از ميدان آزادي به ميدان 22بهمن به تعرفه سال 89 و نظارت تاکسیرانی بر نحوه عملكرد رانندگان در اين مسير بود. همچنین می توان افزايش حجم درخواست تردد از طريق تاكسي و كاهش تعرفه کرایه این مسیر را از جمله تبعات مثبت این طرح دانست.

قابل گفتن است از آنجا که اجرای این طرح درخواست چندین ساله رانندگان تاکسی بود، مديرعامل تاكسي راني ضمن اعلام تضمين رانندگان تاكسي بركاهش تعرفه کرایه این خط  گفت: كليه اعضاي تاكسيراني متعهد به ارائه خدمات هرچه بهتر براي موفقيت اين طرح مي باشند.

فرماندار در انتهای جلسه ضمن تاكيد بر مشروط بودن اين طرح گفت: با حسن همكاري رانندگان تاكسي با تبديل اين طرح موقت به يك طرح دائمي موافقت مي گردد.