در حال بازگشايي بخشهاي مختلف تونل تاريخي كهندژ هستيم

ارسال در خبر و گزارش

salone-basirat-dمراسم افتتاح سالن اجتماعات بصیرت شهرداري با حضور مسئولان شهرستان برگزار شد. در این مراسم، فرماندار ضمن تشکر از شهردار و شورای شهر برای راه اندازی سالن بصیرت، از آن به عنوان ممتازترین سالن شهرستان بعد از سالن سینما فرهنگ یاد کرد و گفت: احداث این سالن گوشه ای از فعالیتهایی است که در شهر انجام شده و ابزار مناسبي است که بهره وری را بالا می برد.

وی اعضای شورای شهر را افرادی متخصص و با تجربه دانست و گفت: بحث و تبادل نظر و همراهی، همدلی، صداقت، تفکر، تدبر و تخصص می تواند پیامدهای خوبی برای مردم داشته باشد.

حقیقی تصریح کرد: از آنجا که خمودگی وافسردگی قطعاً درخانواده ها اثر  نا مطلوب می گذارد اسلام با هر گونه زیبایی که مثمر ثمر باشد موافق است اما اسراف و تجمل را نمی پسندد.

 

شهردار: حاضريم سينمافرهنگ را اداره كنيم

در ادامه مراسم، مهندس پور کاظم نیز طی سخنانی خطاب به فرماندار گفت: پس از سالها سالني به نام سينما فرهنگ در شهرساخته شد ولی مدیریتش به کانون رسیدگی به امور مساجد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد تا با درآمدش كار فرهنگي انجام بشود اما من نه به عنوان شهردار بلكه به عنوان يك شهروند تا کنون شاهد هیچ گونه کار فرهنگی نبوده ام، هر کس هر برنامه یا همایشی که می خواهد در سالن برگزار کند باید شبی 600-500 هزار تومان کرایه بدهد.

وی با اشاره به بحث الحاق ادامه داد: درست است که ما بحث الحاق را مطرح كردیم ولي قرار نيست همه چیز شهرستان در اختیار  اصفهان باشد. وي تصريح كرد: پیشنهاد شده است که یک سازمان سینما را تحويل بگيرد، ما به عنوان شهرداري حاضريم این کار را بکنیم و از آن در جهت توسعه فرهنگی شهر استفاده كنيم به اضافه اینکه سالن بصیرت هم با ظرفيتي كه دارد می تواند به عنوان مكمل عمل کند.

 

برخورد شهرداری با ساخت و سازهای غیر مجاز همه ادارات

شهردار در ادامه به ارائه گزارش عملكرد شورا و شهرداري پرداخت وافزود: ما در دورۀ چهار ساله دوم شوراها جمعاً سي ميليارد و چهارصد ميليون تومان وصولي داشته ايم که این میزان در دورۀ سوم یعنی سال های 86 تا 89 به شصت و يك ميليارد تومان افزایش یافته يعني درآمد وصولي ما 2 برابر بوده است از طرفي هم شصت ودو ميليارد تومان بابت آرا کمسیون ماده 77 و 100 و  تبصره هايي كه در بودجه سال هاي 87، 88 و 89 تصويب شده از دولت هم طلبكار هستيم.

پورکاظم تصریح کرد که شهرداری در زمینه ساخت و سازهای غیر مجاز با همه ادارات برخورد کرده است. وی با اشاره به شصت و يك ميليارد تومان وصولی در این چهارساله گفت: حدوداً سي و پنج ميليارد این مبلغ جهت پرداخت حقوق کارکنان و هزينه هاي جاري مانند جمع آوري زباله ، نگهداري فضاي سبز، خط كشي خيابانها، رنگ آميزي جداول،‌ تابلوها و ... هزينه شده و حدود بيست وپنج ميليارد آن در رديف بودجۀ عمران و توسعه شهری هزينه شده است. پورکاظم ادامه داد: [قرار نیست] 62 ميليارد تومان طلبکاری ما [صرف] براي توسعه شهر استفاده خواهد شد. شهردار به بدهکاری سازمان مسکن و شهر سازی هم اشاره ای کرد و گفت: امیدواریم جلسه ای که با سازمان داریم مثل دفعات قبل کنسل نشود و سازمان حق و حقوق شهرکه برابر با 10 درصد از 7 هزار  و 300 پلاك زمین از سال  70  تا کنون است و ما تنها درصد كمي از آن را به علاوه هزينه آماده سازي دريافت كرده ايم، بپردازد.

وی در ادامه به موضوع آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه هم پرداخت و گفت:  الحمدا... با پيگري و تلاش نماينده محترم شهرستان در مجلس  الزام پرداخت آلایندگی جزو برنامه توسعۀ پنجم قرار گرفت و همچنین طی مكاتبات انجام شده با استاندار قرار است از اول اسفندماه  اين آب باريكه به شهرستان سرازير شود.

شهردار از تلويزيون شهري، شهر بازي در پارك پيروزي، مركز مكانيزه معاينه فني خودروها،‌ ترمينال مسافربري، نمايشگاه سنگ، سيتي سنتر، مجتمع فرهنگي- رفاهي-جاده ای، تالارها، مجتمع مسكوني- تجاري که شهرداری برای بعضي قرارداد بسته و برای بعضي دیگر در حال انعقاد قرارداد است به عنوان مشارکت در طرح های عمومی نام برد و گفت: همه تلاشمان این بوده كه بتوانيم براي شهرداري درآمدی پايدار ايجاد كنيم تا حقوق و هزينه هاي جاري را از محل این درآمد برداشت كنيم و درآمدی را که از ساير منابع ايجاد مي شود در توسعه و عمران شهر به کار بگیریم و عقب افتادگي مان در سطح شهر را جبران نماییم.

 

تا صد سال دیگر نیاز به آرامستان نداریم

وی در مورد آزاد سازی خیابان ها گفت: دوستان قبلي (شهردارها) حدود 25 الي 30 خيابان را زخمي كرده بودند که طبق برآورد ما، ساخت اين خيابانها حداقل بين 40 تا 50 ميليارد تومان هزینه مي برد، ما در طي 4 سال گذشته در رديف آزاد سازي 7 ميليارد تومان هزينه كرده ايم مثلاً‌ خيابان شهيد فهميده را از سه راه مدرس تا چهار راه دولت كامل كرده ايم، 86% از خيابان صفائيه و 95% ‌از خيابان باغبان تکمیل شده، رينگ دور شهرهم فعال شده است و تنها توافقات با مردم مانده است.

شهردار به وضعیت آرامستان ها در شهر نیز گریزی زد و گفت: در شهر 18 آرامستان داريم که بعضي در بافت مسكوني واقع و باعث بروز معضلاتي شده اند. وی در ادامه به 350 هكتار زمين در اختیار شهرداري اشاره کرد و افزود: ما تا 100سال ديگرهم مشكلي برای آرامستان نخواهیم داشت در ضمن اینکه از این زمین مي توان به عنوان بازار ميوه و تره بار و نمايشگاه ه دائمي هم بهره برد.

پورکاظم وضعیت قبلی پیاده رو ها را خوب ارزیابی نکرد و گفت: الحمدا... رينگ مركزي شهر و اطراف را تقريباً پياده رو سازي و جدول گذاري و بعضي از خيابانها مثل  شهید مدرس و شهيد بهشتي را نوسازي كرده ايم. روی انهار، روپوش وسط و روشنایی خيابان شهيد مدرس از صفر تا صد کار شده و در تمام خیابان های رینگ مرکزی مثل سروش، بوعلی، صفائيه ، باغبان ، 25متري بسيج، شهيد صدوقي، شمس، جادۀ گاز، بلوار قرطمان، شهيد حلوايي ، شهيد ابراهيمي،‌ جاده چشمه لادر، جاده ارغوان كارهاي ديگری انجام گرفته و ساماندهی 3 فاز از گلزارهای شهدای امام زاده سید محمد، دهنو، بهشت فاطمه، آدریان، هرستان و امام محمد باقر را نیز با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره اوقاف در دست اجرا و برنامه داریم، همچنین اصلاح هندسی سرعت گیرهای زیادی در گوشه و کنار شهر انجام شد، طرح ساماندهی ترافیک را نیز به یک شرکت واگذار کرده و از آنها مشاوره گرفتیم، این شرکت نقاط کور ترافیکی را مشخص و طرح هایی را ارائه داد که بعضی از آنها مثل چهار راه دولت، بلوارشهید اشرفی از خیابان امام رضا تا میدان شهدا، خیابان شمس، 25متری بسیج، بلوار پاسداران، پرفسور میردامادی، منتظری، بلوار توحید، مدرس، شریعتی شمالی و... از جمله آنهاست.

شهردار یکی دیگر از مشکلات شهر را دفع آبهای سطحی به خصوص در شمال شهر اعلام کرد و گفت: برای رفع  مشکلاتی که در پی بارندگیهای پارسال و امسال به وجود آمد از تاریخ 7/1/ 89 شروع به کار کرده و کانال هایی را اجرا کرده ایم که بعضی از آنها تکمیل است و بعضی دیگر باید ادامه یابد، در بافت قدیم هم از طریق حفر چاه، آبگرفتگی را به 5 تا10درصد کاهش دادیم و همچنین با طرح این مشکل در ستاد بحران مبلغ یک میلیارد تومان به شهر تعلق گرفت و با پیگیری های نماینده محترم شهر قرار شد تا پایان سال قبل این بودجه پرداخت شود که هنوز اقدامی نشده است و اگر این پول به شهر بیاید می توان آب چشمه های لادر، حسن و حسین و چشمه هایی که آب زیادی را از ارتفاعات وارد شهر می کنند کنترل کرد. البته سیاست ما این است که این آب ها وارد زمین بشوند چون آب درون کانالها تبخیر شده و از دست می رود. وی با اشاره به سالن بحران دو منظوره ای که در ورزشگاه شهدا در نظر گرفته شده گفت: چند ساختمان ورزشی دیگر نیز مثل سالن ورزشی باغ بانوان برای استفاده  اختصاصی به  بهره برداری رسیده است، سالن محله جوی آباد نیز هست كه امیدواریم تا هفتۀ دولت به بهره برداری برسد و همچنین ورزشگاه محله اندآن و آدریان هم با همکاری شورا و شهرداری در حال تکمیل است.

وی به دیگر طرح های در دست تکمیل نیز اشاره ای کرد و افزود: حمام قرطمان با توجه به ضرورتی که وجود داشته در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد، ایستگاه 13 آتش نشانی، سالن بصیرت، ایستگاههای جمع آوری زباله در شرق و غرب شهر، سرویس های بهداشتی چشمه لادُر و پارک های باغبان و مهر بهره برداری شده، همچنین پارک جانبازان و دهها پارک محلی ديگر و پل شهید لُری که بلوار دانشجو را با دانشگاه آزاد مرتبط می کند در دست اقدام است و امیدواریم با توجه به توافقی که با سپاه منعقد شده تا10 روز آینده اقدام به برداشتن نرده ها و زیرسازی خیابان بشود.

 

بازسازی تونل کهندژ و جذب گردشگر

شهردار در ادامه به مرمت و بازسازی آثار تاریخی هم پرداخت و با اشاره به افتتاح منزل سرتیپ سدهی به عنوان موزه مردم شناسی در بهمن ماه سال 88 گفت: در نوروز سال های 89 و 90،  6 تا 8 هزار نفر از کلیه استانهای کشور و از 65 کشورخارجی مثل آلمان، فرانسه، چین، کره و... از این موزه بازدید کردند. خانه و حمام سرتیپ، خانه مجیر، برج کبوتر، خانه دستگرد، جوی آباد و عصارخانه نیز در سال 90 تکمیل شده  و سامان دهی دوشنبه بازار، کمک به بازسازی مساجد، احیای بافت فرسوده که شرکت مهربین در این راستا تلاش کرده نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است. وی با  اشاره به تلاش برای کشف تونل کهندژ تصریح کرد: اگر ما بتوانیم 1 کیلومتر از تونل کهندژ را کشف و بازسازی کنیم گردشگران زیادی به سمت خمینی شهر جذب می شوند و امیدواریم با توجه و مساعدت های آقای حیدری پور رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان و واگذاری طرح به دانشگاه اصفهان این پروژه به ثمر برسد.

 

سرانه هر خمینی شهری 7 متر و 30 سانتی متر فضای سبز

پورکاظم در ادامه سخنانش به سازمان اتوبوس رانی هم گریزی زد و گفت: در این مدت 36 اتوبوس کولردار به سازمان اضافه شده و در حال حاضر هم در صورت تأمین اعتبارات آن که حدود 450 میلیون  تومان است می توانیم 20 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم تا60 درصد اتوبوسهای سازمان کولردار شود همچنین سال گذشته با تلاش مسئولین 40 دستگاه تاکسی اضافه شد که امیدواریم امسال نیز این میزان افزایش پیدا کند.

بازسازی آب نماها از دیگر موضوعاتی بود که شهردار آن را مطرح کرد و گفت:  6 آب نما را بازسازی کرده ایم که از جمله آنها می توان به میدان 22بهمن، میدان امام و میدان شهداء اشاره کرد که جمعاً حدود 90 میلیون تومان هزینه برداشته است.

وی افزود: کمسیون ماده 5 بازنگری طرح جامع شهری، مطالعه بافت فرسوده، مطالعه سکونتگاههای غیر رسمی، سامان دهی طرح های ترافیکی، پروژه ممیزی تهیه نقشه های 2000/1 ، نصب نزدیک به 2 هزار تابلوی راهنمایی و رانندگی و هزینه نزدیک به 20 میلیون تومان برای تابلوهای تردد در شهر نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

شهردار فضای سبز شهر را در سال 86، 150هکتار اعلام کرد و گفت: طی این 3 سال واندی این میزان به 175هکتار افزایش یافته و سرانه هر نفر در سال 7 متر و30 سانتی متر می باشد.

مهندس پور کاظم  به ارائه گزارش خدمات شهرداری نیز پرداخت و گفت: در مورد خدمات شهری ازمردم انتظار داریم که با این کارگران زحمت کش که شبانه روز در خدمت شهر هستند بیشتر همکاری کنند. ما در روز از 70 تا 150 تن جمع آوری زباله داریم که در کارخانه کمپوست بازیافت می شود و در همین راستا جمع آوری مواد خشک از روزی 1 تن به 5 تا 10 تن افزایش یافته است.

در این زمینه خرید ماشین های مکانیزه، نصب نزدیک به 2 هزار سطل خیابانی و نصب 600  سطل 700 کیلوئی جهت جمع آوری زباله صورت گرفته و وسایل ورزشی در پارک ها در حال آماده سازی و نصب می باشد.

 

این شهر تا 10 نشریه جای کار دارد

شهردار در پایان سخنانش از کمک های مالی به کتابخانه ها و کانون های فرهنگی، ارائه برنامه های متنوع مصادف با مناسبت های مذهبی توسط روابط عمومی شهرداری و همچنین سفرهای زیارتی و تفریحی برای کارکنان شهرداری خبر داد و گفت: در راستای فعالیت های فرهنگی باید از نشریه فرصت نام برد که دوستان به خوبی تلاش می کنند که اطلاع رسانی خوب و دقیقی انجام بشود و اگر جایی اشتباهی شده سهوی بوده است. شهردار در ادامه از تمامی کسانی که مایلند به عرصه رقابت وارد شوند دعوت کرد پیگیر مجوز باشند چرا که این شهر به اندازه 10 نشریه هم جای کار دارد.

در ادامه این مراسم سید امیر صدر صهری رئیس شورای اسلامی شهر ضمن تشکر از همه کسانی که در احداث و بهره برداری  از سالن بصیرت تلاش کردند و همچنین قدردانی از مسئولینی که در این مراسم شرکت کرده بودند گفت: با توجه به وضعیت درآمدی شهرداری برای پیشبرد اهدافمان راهی به جز مشارکت مردمی برای ایجاد امکانات و تأسیسات و موقعیت های مورد نیاز مردم نداریم و اگر بتوانیم مطالباتمان را دریافت کنیم قدم موثری برای آبادانی شهر بر می داریم.