پارکینگ های طبقاتی خیابان بوعلی، فرصتی برای سرمایه گذاری

ارسال در خبر و گزارش

بودجه شهرداری خمینی شهر در سال 1396، 90 میلیارد تومان می باشد که سهم شهرداری منطقه یک از این بودجه 12 میلیارد و 850 میلیون تومان بوده است. بودجه 9 ماهه، 9 میلیارد و 600 میلیون تومان است و تاکنون حدود 8 میلیارد تومان وصول شده است. این مبلغ حدود 84 درصد بودجه مصوب شهرداری منطقه یک را در 9 ماهه اول سال جاری تشکیل می دهد که رقم خوبی به حساب می آید. شهردار منطقه یک مهم ترین علت این موفقیت را مراجعه خوب شهروندان در پرداخت عوارضات، نظم کاری و پیگیری حقوق معوقه شهرداری عنوان کرد. تراکم جمعیت در منطقه یک شهرداری از سایر مناطق بیشتر است. این منطقه با 5/162 هکتار وسعت دارای جمعیت حدود 82 هزار نفری است. شایان ذکر است شهرداری منطقه یک از شمال به بلوار آزادگان، از شرق به خیابان ماربین، از جنوب به بلوار آتشگاه و از غرب به خیابان های امیرکبیر، امام و شهید مطهری محدود می شود.

 

طرح های عمرانی منطقه یک شهرداری

«با حمایت های شهردار و اعضای شورای شهر، همانند گذشته، توافقات خوبی با مالکین پلاک های واقع در طرح های شهرداری منطقه یک انجام شده یا در حال انجام است.» مدیر منطقه یک شهرداری ضمن بیان این مطلب افزود: احداث میدان امام حسن(ع) از جمله طرح هایی بود که امسال به بهره برداری رسید. با اجرای این طرح، سه راهی منتهی به خیابان مدرس که از نظر ترافیکی بسیار خطرآفرین بود را ایمن سازی کردیم و همچنین از بار ترافیکی منطقه کاستیم.

مظاهری افزود: ضلع شمالی خیابان شهید فهمیده از میدان امام حسن(ع) تا خیابان امیرکبیر به صورت کامل روکش آسفالت کشیده شد و آسفالت و لکه گیری ضلع جنوبی آن هم در سال آینده انجام خواهد شد. همچنین جدولگذاری، زیرسازی و و قسمتی از آسفالت خیابان مادی دستگرد حدفاصل خیابان سردار ابراهیمی تا پارک برج دستگرد انجام شده است.

وی در خصوص پارک سلامت واقع در خیابان شهید فهمیده گفت: این پارک نیز تا حدودی تجهیز شده و فضای سبز آن نیز در حال آماده سازی است. تلاشمان این است که تا پایان سال و برای عید نوروز در اختیار شهروندان عزیز قرار گیرد.

 

اولویت های آزادسازی در منطقه یک شهرداری

مدیر منطقه یک شهرداری در خصوص اولویت اول آزادسازی در این منطقه گفت: از جمله طرح های منطقه طرح خیابان مرکزی حد فاصل شریعتی شمالی تا خیابان امام شمالی است که شهرداری آمادگی توافق با مالکین محترم این منطقه را دارد. از آزاد سازی ضلع شمال این خیابان 4 مورد دیگر باقی مانده است که امیدواریم تا پایان سال انجام شود و عملیات عمرانی آن آغاز گردد که باعث احیای بافت فرسوده و روان سازی ترافیک سطح شهر خواهد شد.

مظاهری افزود: خیابان دیگری که در اولویت توافقات ما (براساس مصوبات شورا) است، خیابان شهدای خوزان، حدفاصل خیابان کهندژ تا 17 شهریور است. این خیابان به موازات خیابان شریعتی جنوبی است و با احداث آن از بار ترافیکی خیابان شریعتی جنوبی کاسته می شود. از طرفی با احداث خیابان شهدای خوزان بافت فرسوده اطراف آن احیا خواهد شد.

وی ادامه داد: احداث پارکینگ مسجدجامع خوزان طرح دیگری است که نیاز به چندین آزادسازی دارد. با توجه به مراسم مختلفی که در مسجد برگزار می شود و نزدیکی آن به پنجشنبه بازار، اجرای این طرح می تواند از ترافیک و مزاحمت هایی که برای اهالی و ساکنان منازل مسکونی ایجاد می شود بکاهد. هم اکنون نزدیک به 2500 مترمربع زمین روبروی مسجد جامع خوزان توافق و آزادسازی نموده ایم و آمادگی آن را داریم که با مراجعه مالکین محترم نسبت به آزادسازی مابقی نیز اقدام نماییم.

مظاهری با اشاره به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر شهرداری ها تصریح کرد آزادسازی بقیه خیابان ها در اولویت پرداخت پول نقد نیست. لذا شهرداری آمادگی دارد که در قبال صدور مجوز های تجاری و مسکونی و تفکیک اراضی باقیمانده مجوز صادر نماید. این خیابان ها عبارتند از: خیابان اسفریز به دستگرد، امتداد خیابان مدرس و خیابان های بسیج دستگرد، شهیدان موسوی و شهید کرمی.

 

اگر عوارض پرداخت شود ...

مدیر منطقه یک شهرداری گفت: عوارض نوسازی و کسب و پیشه به عنوان درآمد پایدار شهرداری ها محسوب می شود. از کلیه صاحبان املاک منطقه (منازل مسکونی، تجاری وکارگاهی) تقاضا می کنم تا با پرداخت به موقع عوارضشان در اجرای خدمات عمرانی بهتر به ما کمک کنند. اگر کسبه محترم اوایل هر سال مراجعه کنند از 24 درصد تخفیف برخوردار هستند. با گذشت هر ماه، 2 درصد از میزان تخفیف کم می شود. بنابراین با مراجعه در ابتدای سال، از حداکثر تخفیف برخوردار می شوند. همچنین این نوید را به صاحبان املاک تجاری یا کارگاهی می دهیم که شهرداری آمادگی همکاری جهت تسویه حساب پلاک های بدهکار به صورت نقد و اقساط را دارد.

 

ساخت و سازهای غیر مجاز، بارزترین مشکل در شهرداری منطقه یک

مظاهری در خصوص مهم ترین مشکل موجود در منطقه، گفت: به سبب کمبود اراضی مسکونی در خمینی شهر، ساخت و سازهای خارج از محدوده و حرکت به سوی ساخت های غیرمجاز در محدوده باغات و اراضی کشاورزی، یکی از مشکلات عمده ماست. از همه شهروندان تقاضا دارم که قبل از هر گونه ساخت و ساز به مراجع ذیربط از جمله شهرداری و جهاد کشاورزی مراجعه کنند و مجوز های لازم را اخذ کنند. دستگاه های قضایی حمایت های لازم را در ممانعت از ساخت و ساز در اراضی باغات و کشاورزی به عمل می آورد. حیف است منابع ملی و سرمایه مردم که در این گونه مکان ها سرمایه گذاری کنند و بعد با احکام دادگاه و مراجع ذیصلاح مورد تخریب قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قانون اجازه می دهد که زمین کشاورزی تغییر کاربری پیدا کند، گفت: زمین هایی که خارج از محدوده خدماتی شهر است در صورتی که با صنایع کشاورزی مرتبط باشد به مراجع ذیصلاح کارگروه برنامه ریزی استان ارجاع داده می شود و در غیر این صورت به هیچ عنوان تغییر کاربری پیدا نمی کنند. تغییر کاربری بعضی از اراضی کشاورزی داخل محدوده شهری در صورتی که اطراف آن ساخت و ساز شده باشد، با شرایط خاصی از جمله داشتن اسناد مالکیت (و شرایط دیگر) و طی مراحل قانونی آن از طریق کمیسیون ماده 5 امکان پذیر است.

مدیر منطقه یک شهرداری افزود: بسیاری از شهروندان به ما مراجعه می کنند و می گویند از کاربری زمین اطلاع نداشته اند و آن را معامله نموده اند. قبل از این که زمینی را بخرند باید از شهرداری استعلام بگیرند. کارشناسان از آن محل بازدید می کنند و با توجه به مختصات جغرافیایی و تطبیق آن با نقشه های مصوب، اعلام می کنند که زمین مورد نظر قابلیت صدور پروانه دارد یا خیر.

 

ساعت 9 شب روزهای فرد

مظاهری از زباله های خارج از نوبت بعضی از شهروندان گلایه کرد و گفت: علی رغم فعالیت های اجتماعی و فرهنگی خوبی که توسط همکارانم در واحد خدمات شهری انجام شده، باز هم تعدادی از خانواده ها زباله های خود را ساعت 9 شب روزهای فرد (مربوط به منطقه یک و سه) بیرون نمی گذارند و این کار را در ساعات دیگری انجام می دهند. زباله خارج از نوبت علیرغم ایجاد مشکلات بهداشتی مباحث زیباسازی شهری را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

 

فرصتی برای سرمایه گذاری

از جمله مواردی که شهرداری منطقه یک آماده ایجاد فضای مناسب سرمایه گذاری است، احداث پارکینگ طبقاتی در خیابان بوعلی است. مدیر منطقه یک شهرداری با بیان این مطلب گفت: یک قطعه زمین روبروی بیمارستان اشرفی قرار دارد که بناست علاوه بر پارکینگ طبقاتی، مجتمع تجاری اداری نیز در آن احداث شود.

مظاهری افزود: همچنین قطعه زمینی در کوچه شهید میردامادی (محل پارک تاکسی های اصفهان) وجود دارد که برای این زمین نیز طرح پارکینگ طبقاتی در نظر داریم.

وی افزود: در آینده ای نزدیک این طرح ها به مزایده گذاشته می شود و از سرمایه گذاران دعوت می کنم که برای شرکت در مزایده ها اقدام کنند چرا که خیابان بوعلی جزو خیابان های خوب خمینی شهر و قابلیت سرمایه گذاری های زیادی را دارد. امیدوارم با اجرای این طرح ها هم شهروندان عزیز و هم سرمایه گذاران محترم منتفع شوند.

 

سخن آخر

مظاهری در پایان گفت: از همه شهروندان و معتمدین محلات و شورایارها که با حضور خود در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خدماتی همراه و همیار شهرداری بودند کمال تشکر را دارم و از مردم عزیز خواستارم با پرداخت به موقع عوارضاتشان شهرداری را در ارائه خدمات نوین و بهتر یاری نمایند. همچنین از حمایت های خوب شهردار و اعضای شورای شهر سپاسگزاری می نمایم.