الزامات الحاق به اصفهان

ارسال در خبر و گزارش

«اصفهان زيبا»،در روزنامه شماره 3112خود درمورد پيوستن خمينی شهر، فلاورجان و شاهين شهر به اصفهان مطلبی به قلم خبرنگار خود حسین اسدی منتشر کرده است که صرفا جهت اطلاع شهروندان عین آن از سوی فرصت آنلاین بازنشر می شود:
بحث پیوستن شهرهای کوچک ‌تر و نزدیک به کلان‌شهرهای کشور از دیرباز محل بحث بوده و هست. این طرح البته موافقان و مخالفان خودش را دارد. برخی مخالفین، این الحاق ها را عاملی در جهت افزایش مالیات برای ساکنین این شهرها می دانند. طرفداران نیز به دلایل زیادی همچون رفع محرومیت و استفاده شهروندان شهرهای کوچک از فرصت ها و امکانات کلان‌شهرها، بر پیوستن شهرها پافشاری می کنند. اصفهان از آن دست کلان‌شهرهایی است که شهرهای زیادی را در نزدیکی خود می بیند.
پیش از این اصفهان پیوست خوراسگان به عنوان منطقه 15 شهرداری را تجربه کرده است؛ اما طی سال‌های اخیر در بین دیگر شهرهای نزدیک به اصفهان تا کنون این بخت نصیب دیگر شهرها نشده است. نکته‌ای که در این بین مشخص است، پیوست شهرهای کوچک و جدید به شهرهای بزرگ است که نیازمند بررسی و البته تامین زیرساخت های لازم است؛ چراکه در غیر این صورت الحاق ها می تواند مشکلاتی در پی داشته باشد. مرداد 1392 بود که عضو شورای شهر اصفهان، گفت:7 شهر در انتظار پیوستن به اصفهان هستند. محمود محمدی در گفت ‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: نخستین نتیجه الحاق به یک کلان‌شهر افزایش مالیات‌ها و قیمت‌ها است؛ در حالی که مردم فکر می‌‌کنند باید منتظر خدمات بهتر باشند، خدمات بسیار دیر به این مناطق وارد می‌شود.او ادامه داد: الحاق شهرهای کوچک به اصفهان نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد، از مدت‌ها پیش درخواست الحاق درچه، باغ‌ابریشم، دولت‌آباد، کمشچه، قهجاورستان، خورزوق و برخوار به اصفهان اعلام شده است و پیش از این نیز خمینی‌شهر در خواست الحاق به اصفهان را داشت که پذیرفته نشد. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس که به تازگی خواستار الحاق ۳ شهرستان شاهین‌شهر، فلاورجان و خمینی‌شهر به اصفهان شده بود، در این خصوص می گوید: « در سند چشم انداز اصفهان پیوستن این سه شهرستان دیده شده است.»
طرحی روی زمین مانده
سید محمد جواد ابطحی در گفت و گو با «اصفهان زیبا»،‌ اظهار می کند: «این موضوع که از سال های پیش روی زمین مانده، بایستی از سوی شوراهای اسلامی این شهرها پیگیری شود.» این نماینده مجلس در خصوص وضعیت کنونی خمینی شهر، خاطر نشان می کند:‌«خمینی شهر هم اکنون شهری خوابگاهی شده است؛ بخشی از افرادی که در خمینی شهر زندگی می کنند روزها در اصفهان کار می‌کنند و شب ها به خمینی شهر بر می گردند.» ابطحی ادامه می دهد: «به دلیل نزدیکی خمینی شهر به اصفهان، می توان گفت این شهر مثل اصفهان و با آن یکی است؛ اما با این وجود خمینی شهر مشکلات خاص خودش را دارد.» او تاکید می کند: «با وجود نزدیکی خمینی شهر به اصفهان،‌ درآمد در این کلان‌شهر ماهیانه یک و نیم میلیون و در خمینی شهر به 300 هزار تومان می رسد که از این حیث اداره زندگی در این شهر مشکل می شود.»
حفظ هویت شهری
ابطحی البته معتقد است پیوست این شهر زیر ساخت‌ها و پیش نیازهای خودش را می طلبد. به گفته نماینده مردم خمینی‌شهر، حذف کد پیش شماره تلفن، تقویت اینترنت و گسترش خطوط مترو و ریل باس از جمله زیر ساخت‌های ضروری برای الحاق شهرها است. ابطحی برای حفظ هویت این شهرها پس از پیوست به اصفهان نیز بر این باور است که باید این سه شهر فرمانداری مستقلی برای خودشان داشته باشند. ابطحی از تجریش و شهرری در تهران به عنوان نمونه های موفقی از این ایده یاد می کند. نماینده مردم خمینی شهر می گوید: «با ورود شوراهای این سه شهر و موافقت استانداری اصفهان و تایید دولت می‌توان این شهرها را الحاق کرد.» رئیس شورای اسلامی فلاورجان نیز در این خصوص، می گوید: « شورای شهر هنوز در این خصوص ورودی نکرده اند؛ اما این موضوع پیش‌نیازهایی دارد.»علیرضا کیانی در گفت و گو با «اصفهان زیبا»، اظهار می کند: «باید نظر اعضای شورا و کارشناسان را جمع بندی کرد تا فرصت ها و تهدیدهای الحاق مشخص شود.»کیانی ضمن تاکید بر اینکه در صورت موافقت با الحاق این امر نیاز به تامین زیرساخت های زیادی دارد، ادامه می دهد: «از حیث ساختار سیاسی، فلاورجان نیز به مانند پیوست رهنان به اصفهان دیگر نمی تواند فرمانداری مجزا داشته باشد.» عبداله کیانی، رئیس شورای اسلامی خمینی شهر نیز می گوید: «این موضوع از شورای پیشین تا کنون جز و دستور کار اعضای شورا نبوده؛ اما در صورت تصمیم شورا بایستی در این خصوص بررسی‌های لازم صورت گیرد.»رئیس شورای اسلامی شاهین شهر، نیز می گوید: « در خصوص اینکه این الحاق به نفع یا ضرر شاهین شهر است، باید کار کارشناسی دقیقی انجام شود.» مهرداد مختاری در گفت و گو با «اصفهان زیبا»، عنوان می کند: «به نظر می رسد با توجه به فاصله شاهین شهر از اصفهان و اینکه کلان‌شهر اصفهان خود مشکلاتی دارد، این الحاق مشکلاتی را برای اصفهان و شاهین شهر در پی داشته باشد.»