رشادت های دانش آموز خمینی شهری در دانشگاه های آمریکا تدریس می شود

ارسال در ایثار و شهادت

رشادت های شهید موسی آقاهادی دانش آموز 17 ساله خمینی شهری در دانشگاه های آمریکا تدریس می شود.به گزارش فرصت آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر حبیب احمدزاده (نویسنده فیلمنامه اتوبوس شب ساخته کیومرث پوراحمد) نویسنده رمان «شطرنج با ماشین قیامت» به خمینی‌شهر سفر کرد تا طی مراسمی یکی از جوایزش را به خانواده قهرمان رمانش شهید «موسی آقاهادی» تقدیم کند.habib ahmadzade


در این مراسم ساده که با حضور جمعی از هم‌ رزمان و دوستان شهید موسی آقا هادی در منزل پدری این شهید برگزار شد، احمدزاده دلیل اهدای جایزه خود به خانواده آقاهادی را ادای دین به پدر و مادر شهیدی دانست که در شرایط دشوار اول جنگ با دست و پای مجروح و التیام نیافته ناشی از جراحات انبوه ترکش‌ها، باز به جبهه‌ها شتافت و با شرکت مستمر در عملیات‌های مختلف بالاخره در حماسه آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید و عنوان کرد.
کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته سال ۱۳۷۵ است که به سال ۱۳۸۴ توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد. این رمان تاکنون 20 بار تجدید چاپ شده و پس از ترجمه توسط پال اسپراکمن نایب رئیس مرکز مطالعات دانشگاهی خاورمیانه و انتشار، در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های راتجرز و مریلند آمریکا تدریس می‌شود.

isar-book-159

 

افتخارات
•    برنده جایزه ادبی اصفهان (۱۳۸۵)،
•    تنها رمان تقدیر شده در کتاب سال دفاع مقدس(۱۳۸۵)
•    کاندیدای کتاب سال انجمن نویسندگان و منتقدان مطبوعات کشور(۱۳۸۵)
•    کاندیدای قلم زرین و کاندید کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۵)

موضوع
حوادث این رمان در آبادان و مربوط به سه روز از محاصره این شهر توسط نیروهای عراقی اتفاق است. در رمان سعی بر این شده که به گونه‌ای متفاوت و با نگاهی فلسفی به وقایع و رخدادهای جنگ پرداخته شود. قهرمان این رمان براساس برداشتی از فداکاریهای موسی آقاهادی دیده‌بان نوجوان ۱۷ ساله ‌ای شکل گرفته که به ناچار به جای دوست مجروحش راننده ماشین حمل غذا می‌شود. او از این شغل ابا دارد و سعی دارد افراد کمتری از آن باخبر شوند. وی مأمور به انجام دیده‌بانی برای عملیاتی می‌شود که طی آن قرار است رادار عراقی موسوم به «سامبلین» را گمراه کنند؛ راداری که آن را «ماشین قیامت‌ساز» می‌نامند. وی در طی این روزها در حین ماموریتش در شغل جدید با افراد مختلفی (از جمله یک مهندس نیمه دیوانه) آشنا می‌شود و این آشنایی تحولی بزرگ را در او ایجاد می کند.

 در این باره بیشتر بدانید