اکبر حاجی باقری

ارسال در ایثار و شهادت

 نام:       شهید اکبر حاجی باقری

 

 متولد:     1346 خمینی شهر

 

  دوران کودکی را در محیطی مذهبی و بازی های کودکانه گذراند. دوره تحصیل ابتدایی او مصادف با اوج گیری اعتراضات مردمی علیه رژیم ستمشاهی بود و اکبر که تازه در سن یازده سالگی بود با کنجکاوی و اشتیاق در جستجوی علل مخالفت های مردمی علیه حکومت بود. روحیه او باعث آشنا شدن با تعدادی از طلبه های آن زمان شد و زمینه های قبلی آشنایی با قرآن او را برای فراگیری بهتر و شرکت در درس نهج البلاغه ترغیب نمود. بعد پیروزی انقلاب برای ادامه تحصیل به سنگر مدرسه بازگشت.

در کلاس اول راهنمایی بود که حمله متجاوزان بعثی به ایران اسلامی آغاز شد. شهید حاجی باقری با سن کم برای رفتن به جبهه ها داوطلب شد ولی موفق نگردید لذا بعد از پایان کلاس دوم راهنمایی در سال 1361 در بسیج سپاه خمینی شهر ثبت نام کرد و دوران آموزش نظامی را در پادگان امام حسین (ع) خمینی شهر گذراند.

 

اولین ماموریت

 

اول مرداد ماه سال 1361 برای ماموریت به کردستان اعزام گردید. او که نوجوانی معتقد به اصول انقلاب بود در سنگر دفاع از ارزش های انقلاب در مقابل تهاجم کج اندیشان و ضد انقلاب داوطلب گردید. در کردستان و درگیری با ضدانقلاب، به اسارت گروهک کومله افتاد و بعد از مدت کوتاهی توسط نیروهای رزمنده اسلام در یک عملیات غافلگیرانه از چنگ ضدانقلاب آزاد گردید و تا اوایل آبان ماه در کردستان به خدمت خویش ادامه داد. بعد از پایان ماموریت برای استراحت و دیدار خانواده به خمینی شهر بازگشت.

 

بازگشت به سنگر دفاع از انقلاب اسلامی


شهید اکبر حاجی باقری حدود پنج روز نزد خانواده اش بود ولی اش ایشان باعث شد که دوباره داوطلب رفتن به جبهه های دفاع مقدس شود. این بار او به منطقه جنوب اعزام شد و در لشکر هشت نجف در گردان پیاده مشغول خدمت گردید. زمزمه های حمله ای گسترده علیه دشمن بعثی شنیده می شود. رزمندگان اسلام تمرینات نظامی را برای آمادگی بهتر انجام می دادند. منطقه عملیاتی در فکه و اطراف آن بود. شب عملیات رزمندگان اسلام با یورش برق آسا خطوط اولیه دشمن را شکسته و به سوی اهداف از پیش تعیین شده پیشروی کردند ولی به علل مختلفی عدم پیشروی نیروهای دیگر یگان ها و آگاهی دشمن صبح عملیات دستور عقب نشینی صادر گردید. نیروهای لشکر هشت نجف از جناحین در محاصره دشمن قرار گرفتند. آتش شدید انواع سلاح های نیروهای بعثی فشار زیادی به رزمندگان وارد می آورد. مقابله با دشمن و عقب نشینی با وجود شدت آتشباری آنها موجب وارد آمدن تلفات به نیروهای ایرانی گردید و تعدادی از نیروها و مجروحین به اسارت دشمن درآمدند و تعدادی از اجساد شهدا در منطقه باقی ماند. شهید حاجی باقری بر اثر اصابت گلوله های دشمن به شهادت رسید اما همرزمانش نتوانستند جسد او را منتقل کنند و هنوز هم بعد از سال ها معلوم نیست جسم ایشان در کدام منطقه از کربلای ایران مدفون گردیده است. در پایان یادی می کنیم از برادر شهیدش محمد حاجی باقری که در نبرد با متجاوزین بعثی به شهادت رسید.


دو گل از لاله زار باغ امید


یکی پر پر یکی مفقود گردید


یکی نامش صفای هر گذر شد


یکی در جبهه مفقود الاثر شد


یکی شد پیکرش آغشته در خون


یکی مفقود شد در دشت و هامون


دو داغ است و به یک دل کرده تاثیر


بسی سوزنده باشد آه شبگیر


کنگره سرداران و 2300 شهید شهرستان خمینی شهر
مهدی رضایی