کتاب زندگینامه شهید طیبه واعظی به رشته تحریر درآمد

ارسال در ایثار و شهادت

زندگینامه شهید طیبه واعظی با عنوان «شهیده ی طیبه» توسط کنگره سرداران و 2300 شهید شهرستان خمینی شهر به چاپ رسید. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، این کتاب 184 صفحه ای که بر اساس خاطرات بازماندگان خانواده های واعظی و جعفریان و همچنین برخی اعضای گروه مهدویون از این شهید، توسط فاطمه رییسی به رشته تحریر درآمده پاییز سال جاری در شمارگان 3 هزار نسخه چاپ و اکنون در کنگره شهدای خمینی شهر به علاقمندان عرضه می شود.

 sh vaezi2
نویسنده در این کتاب در خلال ذکر خاطرات به دو شیوه خاطره نویسی و گزارش نویسی، به بیان بخش هایی از تاریخ آن دوره و همچنین سبک زندگی مردم در دهه های 40 و 50 می پردازد.


اگرچه نویسنده برای تدوین این کتاب شیوه تاریخ تطبیقی را برگزیده و از جذابیت های داستان نویسی و خاطره نویسی بی بهره مانده است اما کتاب از کششی نسبی برای خواننده برخوردار است و او را از فصلی به فصل دیگر به دنبال خود می کشاند.


نویسنده به گفته خودش برای دستیابی به منابع دست اول دچار محدودیت بوده اما با بیان خاطراتی مثل بازی های متنوع و شادی که طیبه در دوران کودکی و نوجوانی برای هم سن و سالانش ترتیب می داد، اصرار طیبه برای برگزاری یک مجلس شاد برای عروسی اش، تزیین کردن در و دیوار خانه با گل و گلدان، رفتن به سینما به همراه همسر برای تماشای فیلم گوزن ها و... شخصیت بانشاط، متعادل و تنوع طلب طیبه را به خواننده معرفی می کند.


شخصیت تکامل یافته طیبه و رشد وی در تمامی ابعاد را نیز از دل خاطراتی مثل روزه داری اش به نذر سلامتی امام خمینی و پدرش، آموزش نماز به کودکان هم سن و سالش در قالب بازی، سردادن شعارهای ضد شاه در زمان کودکی در حین بازیگوشی، بخشیدن بخش اعظمی از جهیزیه خود بعد از عروسی به فقرا و... را می توان بیرون کشید.


به غیر از فصلی که در این کتاب تنها به معرفی «سازمان مهدویون» که شهید طیبه واعظی به همراه همسرش ابراهیم جعفریان و همچنین برادر و همسر برادرش مرتضی و فاطمه عضو آن بودند، می پردازد، فصل انقلاب این کتاب نیز بیشتر به بیان وقایع سال 42 اشاره دارد و به بیان چند خاطره کوتاه بسنده می کند اما همین چند خاطره کوتاه شخصیتی از روزهای کودکی طیبه به خواننده ارائه می دهد.


نویسنده با توجه به شیوه گزارش نویسی که برگزیده برای بیان گوشه هایی از تاریخ و تاریخ شفاهی از پاورقی ها هم چشم نپوشیده است. به عنوان مثال در جایی از کتاب نیمی از صفحه را به تعریف و توضیح واژه کاپیتولاسیون می پردازد و یا در جایی دیگر راجع به چراغ والور توضیحاتی در حد 6-5 خط در پاورقی ارائه می نماید.


یکی از نکات قابل توجه در این کتاب معرفی دهنو به عنوان محل تولد و زندگی این شهید، به عنوان بخشی از دهستان برخوار در سال های گذشته است.در حالی که دهنو تا اواسط دهه 60 جزوی از شهرستان خمینی شهر بوده است در غیر این صورت تهیه کتاب زندگینامه این شهید به سفارش کنگره سرداران و 2300 شهید شهرستان خمینی شهر توجیهی نخواهد داشت.


گفتنی است ویراستاری علمی این کتاب را که نشر ستارگان درخشان به چاپ رسانده، مهدی ابوالحسنی ترقی به عهده داشته، طراحی جلد را حامد شاهمرادی و صفحه آرایی را نیز عبداله ذاکری انجام داده است.


گفتنی است شهید طیبه واعظی که سازمان بسیج مستضعفان وی را شهید شاخص سال 94 معرفی کرده، در سال 1336 در دهنو متولد شد و در خانواده روحانی رشد یافت. روزهای کودکی و نوجوانی طیبه بیشتر در قم سپری شد. وی در 14 سالگی با پسرخاله اش مرتضی جعفریان از اعضای گروه مهدویون ازدواج کرد و به دلیل هوش، درایت و هوشیاری اش به زودی در مبارزات با همسرش همراه شد. این زوج مبارز در سال 56 در تبریز دستگیر شدند و از کمیته مشترک ضد خرابکاری آذربایجان شرقی به کمیته مشترک ضد خرابکاری تهران اعزام شدند و پس از چند ماه تحمل شکنجه به شهادت رسیدند و غریبانه در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شدند. از این زوج مبارز فرزندی به نام محمد مهدی بر جای مانده که دندانپزشکی حاذق است. 

به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین،«موقعیت فرشته» نیز نام کتابچه ای است که به سفارش بسیج جامعه زنان استان اصفهان و  براساس خاطرات مینیمال از شهید طیبه واعظی به قلم زهرا ترکان نگارش یافته است.

n00215387 b