تپه اسحاق دانش آموزان شهید خمینی شهری را از یاد نخواهد برد

ارسال در ایثار و شهادت

ساعت 5/2بعداز ظهر آخرین روز شهریور1359بود که بیش از 190فروند هواپیمای بمب افکن ارتش عراق به 19 شهر مهم ایران حمله کردند وسوت آغاز جنگ را به صدا درآوردند.دانش آموزان واصحاب فرهنگ وقلم که برای شروع سال تحصیلی آماده شده بودند به یکباره با دشمن قسم خورده اي مواجه شدند که برای براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی و دست اندازی وغارت سرمایه های مادی ومعنوی  ايران با زیر پا گذاشتن همه قوانین ومیثاق های بین المللی  وحشیانه به مرزهای کشور حمله کرده بود.

 

جامعه فرهنگی کشور در آن برهه مهم از تاریخ کشورعزیزمان با احساس وظیفه در کنار سایر اقشار ملت بزرگ ایران، مردانه وارد عرصه دفاع ومیدان رویارویی با متجاوزان به میهن اسلامی شدند و در 8 سال جهاد ومقاومت مردمی نقش بی بدیلی ایفا نمودند وگوی سبقت را از سایرین ربودند، تقدیم 36000شهید سرافراز وهزاران آزاده ، جانباز وایثارگر بيانگر این واقعیت است.خاطرات حضور نوجوانان سیزده چهارده ساله در جبهه های جنگ هنوز از ذهن هایمان زدوره نشده است . صحنه های که نشاط وشوق حضور در جبهه هارا در سایرین تقویت میکرد و جمله معروف "احلا من العسل" را در یادها زنده می کرد وافتخار تجلیل عمومی را نثار ایشان می نمود.یادمان هست تجلیل وتکریم امام راحل عظیم الشان ازشهيد حسین فهمیده را .دانش آموزان شریف ایران اگرچه به فرموده امام عزیزشان جنگ را در راس امور می دانستند اما از رسالت علم اندوزی غافل نبودند.

 

آنان به تحصیل و حضور در جبهه به عنوان دو تکلیف مقدس نگاه میکردند که باید درکنار هم بدان عمل شود. البته در شرایط انتخاب، سنگر جبهه را به سنگر مدرسه ترجیح میدادند هیچ گاه از وظیفه اولی خود که آموزش وتحصیل بود غفلت نمیکردند. و چه بسیار دانش آموزانی که در خطوط جبهه به ادامه تحصیل می پرداختند.دانش آموزان رزمنده معمولاً در کوله پشتی هایشان به همراه مهمات وتجهیزات انفرادی ، کتاب و دفتر وقلم همراه می بردند تا از هر فرصتی برای درس خواندن استفاده کنند.چه بسیار دانش آموزانی که خون پاکشان روی دفتر مشقشان جاری شد وبا خط سرخ نوشتند: "هل تربصون بنا الااحدی الحسنین"جامعه فرهنگی شهرستان خمینی شهر، شهری که در دلدادگی و عشق به امام حسین (ع) شهره آفاق است در میدان دفاع مقدس هم خوش درخشیدند بطوری که براساس آمار موجود بیشتر داوطلبان اعزام به جبهه مخصوص دانش آموزان بوده است و در این عرصه با تقدیم 342 دانش آموز و26 معلم شهید و دهها  آزاده، صدها جانباز وهزاران ایثارگر و رزمنده مخلص وبی ادعا، دین خود را به اسلام، انقلاب و کشورادا نموده اند. کنگره بزرگداشت شهدای فرهنگ وقلم خمینی شهر که اخیراً برگزار گردید گامی بود برای زنده نگهداشتن یاد وخاطره فداکاری وایثار نوجوانان و جوانان شهیدمان. این کنگره در آخرین روز بهمن ماه و به همت اداره آموزش و پرورش برگزار می شد.

 

معاون پرورشی اداره در این باره به خبرنگار فرصت گفت: مراحل اولیه این کنگره از ابتدای بهمن ماه با حضور و سخنرانی ریاست اداره در 30 مدرسه شهر طی شد. سرود خوانی همزمان 300 دانش آموز دختر که بر سربند هر کدامشان نام یکی از شهدای دانش آموز و فرهنگی شهر نقش بسته بود، از جمله برنامه های این مراسم بود. سخنرانی وزیر و خاطره گویی یکی از یادگاران دوران دفاع مقدس و همچنین اجرای این مراسم توسط مجری تلویزیونی سید رحمان نظام اسلامی از دیگر برنامه های این مراسم بود که در مصلی برگزار شد.


مدرسه عشق
در استان ایلام و در جبهه میمک بعد از ارتفاعات کله قندی و پیمان تپه ای قرار دارد که به تپه اسحاق معروف است. در دوران دفاع مقدس این تپه و محوطه اطراف آن کارگاه آموزشی دانش آموزان رزمنده خمینی شهری بود. دانش آموزان شور و شوق زیادی برای رفتن به جبهه داشتند اما واحد اعزام نیرو در فرستادن افراد کم سن و سال به واحدهای رزم سپاه محدودیت داشت. از این رو طبق برنامه داوطلبان نوجوان را برای گذراندن یک دوره علمی و کارگاهی به جبهه میمک می فرستادند و آنها در محوطه این تپه که سنگر خمپاره اندازها و خاکریز دوم خط پدافندی نیروهای خودی محسوب میشد در کنار فرماندهان و مربیان و رزمندگان با سابقه و مجرب با فنون رزم در شب، نگهبانی شبانه، گشت وشناسایی و جهت یابی وانواع تخصصهای مورد نیاز یک رزمنده تک رو آشنا شده، برای پیوستن به واحدهای سازمانی سپاه آماده میشدند.

 

فارغ التحصیلان این مدرسه فرماندهان و رزمندگان واحدهای عملیاتی وخط شکن در سالهای بعد بودند .این تپه به واسطه حضور حداکثری از رزمندگان نوجوان در بین فرماندهان به کودکستان جبهه معروف شده بود. برنامه های آموزشی و تفریحات نیز به فراخور سن وسال رزمندگان تنظیم شده بود و در عین حال شور ونشاط و انگیزه قوی بچه ها و فضای معنوی حاکم بر فضای جبهه هر رهگذری را به تحسین وا می داشت. چه بسیار دانش آموزانی که در این مدرسه خط شهادت تمرین  کردند و در میدان جهاد شهد شهادت نوشیدند.