اصغر ماندگاری

ارسال در ایثار و شهادت

شهید:              اصغر ماندگاری

 

متولد:              1339

 

در خانواده ای مستضعف متولد گردید. دوران کودکی را در محیطی مذهبی گذراند. بعد از گذراندن دوران ابتدایی، در مقطع راهنمایی در اوقات فراغت خود به پدرش که کشاورز بود کمک می کرد، در سال سوم راهنمایی برای کمک به خانواده ترک تحصیل نمود. مدتی به کار کشاورزی همراه پدرش مشغول بود و بعد از مدتی چون به نقاشی و رنگ آمیزی ماشین علاقه داشت به عنوان کارگر  در کارگاهی مشغول به کار گردید. ایشان درآمدهاي حاصل از کارش را برای تامین نیازهاي معقول خرج می کرد.

 

مواظبت در انجام فرائض دینی
شهید ماندگاری از کودکی به همراه والدینش در مجالس و مراسم مذهبی شرکت و در دوران نوجوانی در هیات مذهبی فعالیت و نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات مقید بود. نسبت به خواندن نماز اول وقت و در صورت امکان به جماعت تاکید داشت. شرکت در این مجالس باعث آشنایی ایشان با مشکلات اجتماعی و افکار انقلابی روحانیت گردید. با شروع اعتراضات مردمی علیه رژیم ستمشاهی با شور و شوق در راهپیمایی  ها و فعالیت علیه رژیم طاغوت شرکت می کرد.

 

فعالیت های دوران انقلاب
با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی توطئه های دشمنان برای نابودی آن آغاز شد. شهید ماندگاری در گروههای مردمي که در مساجد تشکیل گردید برای دفاع از  ارزشهای انقلاب  اسلامی شرکت می کرد. با  تشکیل بسیج به فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایشان به عضویت بسیج محل خویش درآمد و در زمینه های نگهبانی فعالیت می نمود. با شروع تجاوز دشمن بعثی به سرزمین ایران اسلامی ایشان خواستار اعزام بود ولی به علت مشکلات مالی خانواده موفق نگردید.

 

خصوصیات اخلاقی شهید
شهید ماندگاری نسبت به احترام به والدینش تلاش و اکثر اوقات درآمد خویش را برای وسائل مورد نیاز خانواده اش خرج می کرد. مادر شهید می گوید: "او نسبت  به کمک به نیازمندان فامیل و اطرافیان مقید بود اگر متوجه می شد که کسی از فامیل یا همسایگان نیازمند هستند از درآمد خودش به آنان کمک می کرد. گاهی مواد خوراکی که برای منزل خریداری کرده بود اگر در مسیر به  نیازمندی برخورد می کرد به ایشان می  بخشید.

 

حضور در جبهه های دفاع مقدس
شهید ماندگاری در اوائل تابستان 1360 برای انجام خدمت مقدس سربازی اعزام گردید. دوران آموزش را در تبریز گذراند و پس از آن برای ادامه  خدمت به تیپ 55 هوابرد شیراز اعزام گردید. یگان آنان برای دفاع در مقابل دشمن بعثی ماموریتهایی در مناطق مختلف گذراندند. در اواخر سال 1360 به منطقه سوسنگرد مامور شدند. در بهار  سال 1361 بعد از انجام عملیات فتح المبین و شکست بزرگ دشمن بعثی نیروهای مسلح ایران با روحیه ای مضاعف و در آمادگی کامل برای انجام عملیات بعدی بودند.

 

شهادت
مادر شهید می گوید: فرزندم همیشه آرزوی شهادت داشت و در آخرین مرخصی اش به ما گفت مرا حلال کنید این دفعه آخر  است که آمدم. نیروهای مسلح ایران اسلامی برای عملیات بزرگ و سرنوشت ساز در منطقه جنوب آماده می شدند. هدف نهایی این عملیات که به نام بیت  المقدس معروف گردید آزادسازی شهر استراتژیک خرمشهر و مناطق اطراف آن و عقب راندن دشمن به مرزهای بین المللی بود. تیپ 5 هوابرد  شیراز از یگان های شرکت کننده در عملیات بود. محدوده ماموریت این تیپ منطقه شلمچه بود. استحکامات و امکانات دشمن در منطق بسیار زیاد بود. نبرد سنگین برای تصرف مواضع دشمن در این منطقه آغاز شد که رشادت و دلاوری نیروهای ایران منجر به شکست و عقب نشینی دشمن از  سرزمین های اشغالی  ایران گردید. به علت وسعت منطقه و شدت درگیریها تعدادی از نیروهای رزمنده ایران در شلمچه مفقود  گردیدند. شهید ماندگاری در نبرد شدید با دشمنان بر اثر اصابت گلوله های آنان به شهادت رسید و جسم ایشان در منطقه باقی ماند و هنوز بعد از سالها مشخص  نشده است که در کدام منطقه از خاک آرمیده است. او به آرزوی خود که شهادت بود رسید و ما مانده ایم و وظیفه اسلامی ادامه راه شهدا.

 

قسمتی از وصیت  نامه  شهید
خدایا تو شاهدی که خون گرم من فقط به خاطر  تو و رضای تو به زمین ریخته می شود. ملت عزیز! شما خوب می دانید که ما  ملتی بودیم تو سری خور و یک ملت مرده اما این رهبر عزیز ما را جانی دوباره داد. قدر امام عزیزمان را  بدانید و اوامر او را از جان و دل بپذیرید و عمل کنید. چون امام می گوید شما بهترین امت تاریخ بشریت هستید. شما ای خواهرانم ای زینب های زمانه پیام رسان شهیدان باشید و حجاب خود را حفظ کنید که کوبنده تر از خون من است و  بدانید که شخصیت زن به داشتن بهترین لباس ها و زیورآلات نیست بلکه این تقواست که در اسلام ارزش دارد.
کنگره  سرداران  و 2300 شهید  شهرستان  خمینی  شهر  
 مهدی  رضایی