گامی نو در جهت شکوفایی و حفظ دستاوردهای شعر خمینی شهر

ارسال در کتاب و ادبیات

شعر به ویژه شعر آیینی در خمینی شهر جایگاه ویژه€Œای دارد. نگاهی کوتاه به جریان شعر در قرن جاری در شهر این ادعا را ثابت می€Œکند. در دهه سی علاقه مردم به این گونه اشعار سبب شد تا دیوان مرحوم هادی را که عمدتا اشعار آیینی بود، خود چاپ و منتشر کنند. در سال€Œهای بعد شاعران متعددی به سرودن اشعار در این حوزه به ویژه واقعه کربلا پرداختند که از بین آنها مرحوم خرم و باغبان نام آشناترند. اما شاعر مردمی، اصغر خاسته پا را در این وادی فراتر نهاد و ادبستان صفا و سوگواره ادبی ثارالله را پایه€Œریزی کرد که اشعار خوانده شده در این محافل چاپ و در سطح کشور انتشار یافت و استعدادها در آن شکوفا شد. این فعالیت€Œها زمانی به اوج خود رسید که کنگره سراسری میلاد آفتاب متولد شد و 18 میلاد پایدار ماند. این پشتوانه قوی سبب شده است تا سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی شهر در جهت استمرار و حفظ دستاوردهای عرصه شعر آیینی به ویژه عاشورایی پایی در این میدان بگذارد و سوگواره استانی شعر عاشورایی را برای دومین سال برپا کند. به همین مناسبت گفتگویی کوتاه با علیرضا پیمانی دبیر سوگواره و مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی€Œشهر ترتیب داده€Œایم که می€Œخوانید:


هدف از برگزاری چنین سوگواره€Œای چیست؟
شعر و زبان شعر در شهر ما جایگاه ویژه€Œای دارد و از طرف دیگر از این هنر می€Œتوان برای بیان فلسفه قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورایی بهره برد. همچنین لازم است شعر و ادبیات آیینی که پیشینه€Œای قوی در این منطقه دارد با اینگونه برنامه€Œها مسیر تکامل و رو به رشد خود را طی کند ضمن اینکه برگزاری چنین جلساتی قطعاً به گسترش هرچه بیشتر شعر در جامعه کمک خواهد کرد.


چه بخش€Œهایی برای این سوگواره پیش بینی€Œشده است؟
دو بخش اصلی و دانش آموزی.


چرا بخش دانش€Œآموزی؟
تجارب قبلی به ویژه ادبستان صفا که توسط مرحوم خاسته در آموزش و پرورش تشکیل شد و به استعدادهای دانش€Œآموزی توجه نمود، ثمرات بزرگی به بار آورد و ثابت نمود که برای ظهور چهره€Œها در شعر شهر باید به دانش آموزانی که استعداد شعر دارند توجه کرد و میدان داد. این بخش به همین دلیل در سوگواره دیده شده است.


اشعار با چه موضوعاتی پذیرفته می€Œشود؟
اشعار باید پیرامون قیام امام حسین (ع) و یاران وفادارآن حضرت و خاندان ایشان در حادثه بزرگ عاشورا، شخصیت والا و زندگی آن حضرت باشد. شرکت کنندگان می€Œتوانند اشعار خود را در هر قالب و سبکی که سروده شده به دبیرخانه ارسال نمایند، به شرطی که در جشنواره رقابتی دیگر شرکت نکرده باشد. همچنین هر شاعر مجاز است حداکثر سه اثر در این سوگواره شرکت دهد.


چه کسانی داوری این سوگواره را به عهده دارند؟
آقایان علیرضا قزوه، عبدالجبار کاکایی و سعید بیابانکی اشعار را داوری می کنند و آثار برگزیده در قالب کتابچه چاپ و در زمان برگزاری سوگواره توزیع خواهد شد.


به چند نفر از برگزیدگان جایزه تعلق می گیرد؟
در بخش اصلی به نفرات اول تا سوم تندیس، لوح تقدیر و به ترتیب مبلغ 500، 400 و 300 هزار تومان اهدا می شود و به نفرات چهارم تا دهم نیز جوایز ارزنده€Œای تعلق می€Œگیرد. در بخش دانش€Œآموزی نیز به نفرات اول تا سوم تندیس، لوح تقدیر و یک دستگاه تلفن همراه اهدا می€Œگردد. همچنین برای همه راه یافتگان به بخش مسابقه گواهی شرکت صادر می€Œ€Œشود.


دستیابی بیشتر به جزییات دقیق تری از شرایط شرکت در این جشنواره از چه طریقی ممکن است؟
علاقمندان می توانند برای دریافت فرم فراخوان به پایگاه خبری فرصت آنلاین www.forsatonline.ir مراجعه کنند.
همچنین برای ارسال آثار نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید در اختیار علاقمندان می€Œباشد. اخبار و اطلاعات تکمیلی سوگواره از طریق لینک telegram.me/shereashouraei و پایگاه خبری www.forsatonline.ir به آگاهی می€Œرسد.


چه مراکز فرهنگی شما را در این کار یاری می کنند؟
اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه صدور مجوز همکاری نمودند همچنین انجمنهای ادبی خمینی€Œشهر همکاری ویژه€Œای در برگزاری این دوره از سوگواره داشته و خواهند داشت.


زمان و محل برگزاری سوگواره؟
دومین سوگواره شعر عاشورایی خمینی€Œشهر روز 17 آذرماه در سالن بصیرت شهرداری خمینی€Œشهر برگزار می€Œگردد و علاقمندان تا 30 آبان ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در میدان شهدا، خیابان شهید مدرس، کوچه شماره 14 ، سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی شهر (خانه تاریخی مجیر) ارسال نمایند.