بسياري از محلات شهرستان كتابخانه ندارد

ارسال در کتاب و ادبیات

ketabkhaneاولین همایش تجلیل از خادمان عرصه فرهنگ مکتوب و مطالعه مفید برگزار شد.

در اين همايش، ابراهیم ملایی رئیس اداره كتابخانه ها و دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان کتابخانه های عمومی را مصداق حدیث شریف پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند: "اطلبوا العلم من المهد الی اللحد" دانست و افزود: هر فرد پس از طی دوران تحصیل در مدرسه و دانشگاه تازه در ابتدای راه است و راه مطالعه مستقل را یاد گرفته است و شیوه های مطالعه را یاد گرفته است. بنابراین کتابخانه آماده پذیرایی و ادامه تحصیل همگی اقشار می باشد که می تواند نه تنها اوقات فراغت را پر نماید بلکه موجبات ارتقای سطح علمی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم آورده و این همان شعار اداره کتابخانه های عمومی شهرستان یعنی ارتقای سطح مطالعه مفید می باشد.

 

وي در ادامه با اشاره به اينكه کتابخانه های عمومی هیچگونه بودجه ای ازدولت در زمینه هزینه های جاری دریافت نمی کند و تنها درآمد کتابخانه ها نیم درصد از شهرداری ها می باشد افزود: لیکن با توجه به درآمدهای کم شهرداری ها متاسفانه در این زمینه مشکلاتی وجود دارد. وي ادامه داد: در شهرستان خمینی شهردر بسیاری از شهرها و محله ها کتابخانه وجود ندارد که نیاز مبرمی به آن احساس می شود محله هایی همچون قرطمان، هرستان، اسلام آباد، ، هفتصد دستگاه، وازیچه، اسفریز، اصغر آباد، تیرانچی، قلعه امیریه، احمد آباد درچه و اسلام آباد درچه.

ملايي تصريح كرد: ساخت و راه اندازی چنین کتابخانه هایی در این شهرها و روستاها به بودجه فراوانی نیاز دارد. در سال 1358 رهبر کبیر انقلاب (ره)در سخن زیبایی فرمودند که ایران را مدرسه کنیم و با همت مردم خیر و فرهیخته چندین هزار مدرسه در کشور ساخته شد. در حال حاضر در مبحث مدرسه سازی به نقطه مطلوبی رسیده ایم و وقت آنست كه خیرین در این عرصه وارد شوند. در حال حاضر یک کتابخانه بیش از 5 میلیارد ریال هزينه  توسط خیر نمونه شهر درچه حاج رجبعلی جزینی در سه طبقه به ياد فرزند شهیدش محمدعلی جزینی ساخته است.

سرانه مطالعه مفید در شهرستان رشد 2/3درصدی داشته است

یکی از معیارهای سنجش امر فعالیتهای فرهنگی در شهرستان بحث سرانه مطالعه است. هر چند این سرانه معیار مناسبی نیست لیکن در بسیاری از امور مورد بررسی قرار می گیرد. در دیدار کتابداران شهرستان با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در تاریخ 29تیر ماه سال 90 ایشان فرمودند: ما باید کاری بکنیم همه کتابخوان شوند. سرانه مطالعه میزان و معیار مناسبی برای امر مطالعه نیست و باید کاری بشود تا همه بخوانند.

در همين زمينه، رئیس اداره كتابخانه هاي عمومي گفت: اداره کتابخانه های عمومی شهرستان در راستای فرمایش معظم له برنامه های متنوع سیر مطالعاتی و برگزاری خدمات جنبی در کتابخانه ها را سر لوحه کار خود قرار داده است. وي افزود: طبق آخرین سنجش ها، در شهرستان ميزان مطالعه کتاب در سال 87 حدود 18دقیقه بوده ودر سال 89 به 47/18 دقیقه رسیده است. البته این آمار صرفا کتاب  وآن هم غیر درسی می باشد و اگر بحث مطالعه کتابهای غیر درسی- قرآن- ادعیه- نشریات و روزنامه ها را به آن بیفزاییم آمار آن 79 دقیقه است.