كتاب فارسي دیگر نباید منتظر بنشیند تا کبری تصمیم بگیرد

ارسال در کتاب و ادبیات

ferdosipoorاستعدادیابی کودکان از وظایف پدر و مادرهای امروزی است

شهروندان خمینی شهری سومین فصل سال 1390 را با میزبانی از دو تن از اساتید مطرح کشوری در حوزه روان شناسی و خلاقینت؛ خانم دکتر سیما فردوسی و آقای دکترحسن کیان آغاز کردند.

 

این میهمانان آمده بودند تا سمینار بزرگ خانواده موفق و کودک خلاق را رقم بزنند.

موسسه مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان خمینی شهر با مدیریت خانم مریم مختاری و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره آموزش و پرورش شهرستان و البته بد قولی شهرداری و اداره تربیت بدنی در آخرین لحظات، این سمینار را ترتیب داد تا پدر و مادرهای خمینی  شهری را از آخرین تحولات علمی و آموزشی و تربیتی آگاه کند.

اما این سمینار با جلسات سخنرانی دیگر کمی متفاوت بود، حسن کیان با میکروفون بی سیم روی سن آمد و فارغ از قید و بند تریبون آزادانه روی صحنه راه رفت و صمیمانه با حضار حرف زد.

دکتر کیان این همه راه آمده بود تا برای شهروندان خمینی شهری از سیر پیشرفت و تحول بگوید، از خلاقیت و از بیرون آمدن از پیله سنت هایی که از رده خارج شده اند.

 

اگر آقا محمد خان قاجار به دنیا برگردد

کیان حضار را برد به 300 سال پیش، آن زمان که "آقا محمد خان قاجار" بر ایران حکومت می کرد...، یا نه بهتر است بگویم كيان آقا محمد خان قاجار را از گذشته به حال آورد و نشاند روی یکی از صندلی ها کنار حضار تا عکس العملش را در مقابل این همه پیشرفت ببیند!

می گفت: اگر آقا محمد خان قاجار الان بیاید روی یکی از این صندلی ها بنشیند قطعا از دیدن این دوربین ها، لپ تاپ ها و پروژکتورها شگفت زده خواهد شد، حتما با تعجب به صندلی های ما نگاه می کند و حتی مدل لباس های ما چشمانش را از حدقه بیرون خواهد آورد.

حتما می خواهید بدانید چرا آقا محمد خان قاجار؟ البته این انتخاب علت داشت، دکتر کیان سخنانش را اینطور آغاز کرد: سازمان جهانی یونسکو در سال 1969 نیمه عمر علم را 300 سال اعلام کرد. البته این را هم بگویم که از آن جا که حضار از طیف ها و اقشار گوناگون جامعه بودند دكتر كيان می دانست که باید نیمه عمر علم را تعریف کند: "نیمه عمر یک اصطلاح آکادمیک است به معنی مدت زمانی که طول می کشد تا علم زیر و رو شود" و 300 سال پیش مصادف بود با اوایل حکومت خاندان خائن قاجار بر ایران.

یعنی اگر به اندازه 300 سال از علم دور بمانی، می شوی همان آقا محمد خانی که با چشمان بهت زده از این همه تغییر حس می کنی چقدر از دنیا عقبی و هیچ نمی دانی و هیچ نمی شناسی! اما چیزی حدود 20 سال بیشتر طول نکشید که سازمان یونسکو حرفش را پس گرفت و نیمه عمر علم را 30 سال اعلام کرد.

آقای کیان پدر و مادرهای جوان حاضر در جلسه را برد به سال 1360 هجری شمسی یعنی درست زمانی که آن ها خود کودکانی بودند پر جنب و جوش که البته وسیله بازی شان چندان از توپ پلاستیکی و بازی منچ و روزی یکی دو ساعت برنامه کودک تجاوز نمی کرد، نه موبایلی بود نه لپ تاپی و نه حتی پی سی هایی به شکل امروزی.

و این تعریف سازمان جهانی یونسکو است که مدام دارد دستخوش تغییر می شود از 30 سال به 3 سال و 3 ماه و سال 2015 به 3 هفته تقلیل خواهد یافت چرا که در حال حاضر در هر 8 دقیقه یک اختراع در جهان به ثبت می رسد.

 

کتاب فارسی دیگر نباید منتظر بنشیند تا کبری تصمیم بگیرد

منظور دکتر کیان از این مقدمه چینی طولانی و البته جالب این بود که با این سرعت غیر قابل تصور علم ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و بچه هایمان را به همان شیوه قدیم تربیت کنیم، کتاب فارسی ما دیگر نباید در انتظار بنشیند تا کبری تصمیمش را بگیرد، کتاب های آموزشی باید هر سال عوض بشوند.

او خطاب به پدر و مادرها گفت: کودک شما نسبت به شمای 30 سال پیش حداقل 25 درصد بیشتر اطلاعات دریافت می کند، او از رسانه هایی برخورداراست که شما برخوردار نبودید مثل سی دی.

 

کودکان هزاره سوم

مدیر عامل موسسه مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان به اشکالات این همه پیشرفتِ تکنولوژی و فناوری هم اشاره ای کرد و گفت: پیشرفتِ ساعتی و لحظه ایِ علم، 12 درصد از ارتباطات خانوادگی را کاهش داده است. این میهمان، یکی از وظایف پدر و مادرهای امروزی یعنی والدین کودکان هزاره سوم را استعداد یابی کودکانشان خواند و ادامه داد: اگر هر فرد به استعداد خود پی ببرد حتما در آن رشته خواهد درخشید، مگر نه اینکه هر کسی را بهرکاری ساختند.

 

استعداد یابی کودکان از وظایف پدر و مادرهای امروزی است

او گفت: موسسات مطالعه و خلاقیت در کشور در راستای استعداد یابی معتقد به کار آموزشی نیستند بلکه به پژوهش می پردازدند، اگر موسسه تشخیص داد کودک شما استعداد نجوم دارد او را به کلاس نجوم نمی فرستد بلکه یک تلسکوپ در اختیارش می گذارد و بعد در قالب جشنواره آثارش را در معرض داوری گذاشته و از او تجلیل می کند.

 

بسته حمایتی ارزیابی استعداد و تونایی های فردی در روزنامه فروشی ها

دکتر حسن کیان از بسته حمایتی ارزیابی استعداد و توانایی های فردی خبر داد که در روزنامه فروشی های سراسر کشور و شعبات موسسه در شهرستان ها عرضه می شود و از جشنواره ای که آبان ماه سال جاری برگزار و برگزیدگان در گروه های سنی 3 تا 30 سال به مدت یک هفته از یک سفر مطالعاتی به همراه یکی از اعضای خانواده خود از بورسیه خارجی موسسه بهره مند خواهند شد.

پدر و مادر موظفند شاد باشند

خانم دکتر سیما فردوسی این چهره آشنا و محبوب تلویزیونی هم از دیگر سخنرانان سمینار بزرگ خانواده موفق و کودک خلاق خمینی شهر بود. دکتر فردوسی صحبت خودش را با "فتبارک الله" شروع کرد و گفت: حتما ما آدم ها یک قابلیت هایی داشته ایم که خداوند برای ساختنمان به خودش آفرین گفت و ما موظف به حفظ این خصوصیات مثبت هستیم.

 

همه باید سعی در شاد کردن یکدیگر داشته باشیم

سیما فردوسی که خود از تحصیل کردگان انگلستان است، برخلاف دیگر روان شناسان که همواره سعی دارند کلامشان را مزین به نام و عنوان دانشمندان خارجی کنند و دستورالعمل های آن ها را به خورد حضار بدهند کل سخنرانی 45 دقیقه ای اش مزین بود به حرف از معنویت و اعتقادات و سخنان ائمه اطهار.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران رو به پدر و مادرها گفت: فضای روانی حاکم بر خانواده باید شاد باشد، او یک پدر و مادر را برای اینکه بتوانند کودکانی شاد تربیت کنند موظف به شاد بودن کرد و پیش از آنکه حضار پیش خود بگویند: توی این دنیای پر از استرس چگونه می توان شاد بود؟ ادامه داد: راه گریزی از استرس های موجود در زندگی های امروز نداریم بلکه باید خودمان را قوی کنیم.

این مشاور خوب خانواده استرس را اینگونه به حضار معرفی کرد: "هر عاملی که انسان را از حالت تعادل خارج کند، استرس است" اما چگونه قوی شویم؟ قوی بودن از نظر او هم بعد جسمانی ما را در بر می گیرد و هم روانی.

دکتر فردوسی حضار را به مواظبت از جسم توصیه کرد و گفت: شاد بودن هم جسم سالم می خواهد و روحیه خوب.

 

شرط شاد بودن، امیدواری است

او بار دیگر پدر و مادرها را به عنوان ارکان خانواده، موظف به شاد بودن و ایجاد یک فضای با نشاط برای بچه ها و همچنین سعی داشتن بر شاد کردن دیگران کرد و گفت: شرط شاد بودن امیدواری است و امیدواری از آن کسانی است که اعتقادات عمیق دارند و رابطه شان با خداوند محکم است. او به انتقاد از آن دسته افرادی پرداخت که دینداری طلبکارانه دارند و افزود: اگرهمه تلاش و کوششمان را به کار گرفتیم و به هدفمان نرسیدیم به مشیّت خداوند اعتماد کنیم.

 

رفتارهای ما زاییده عوامل زیادی هستند

او گفت: اهداف بلند پروازانه ای که به راحتی محقق نمی شوند ممکن است ما را افسرده کنند و آن ها که به خاطر داشته ها و نداشته هایشان شکر گذار خداوند هستند و این دنیا را پیش نیاز آخرت می دانند آدم های شادی هستند و خلاف از کسی سر می زند که سلامت روان ندارد. البته او در این مورد توضیح داد که: ما انسان ها تک عاملی نیستیم و رفتارهای ما زاییده عوامل زیادی هستند.

دکتر فردوسی به والدین توصیه کرد: حتما هفته ای یکی دو ساعت را به گفتگوی با فرزندان اختصاص بدهند و از درون آن ها با خبر شوند چرا که بچه ها دوست دارند حرف بزنند و این یک هنر است که ما بتوانیم شنونده خوبی باشیم.

 

در روزهای تعطیل از شهرمان فرار نکنیم

دکتر سیما فردوسی حرف های تازه ای می زد: چرا تا 2 روز تعطیل می شویم از شهرمان فرار می کنیم؟ چرا نمی مانیم تا با نزدیکان و دوستانمان دید و بازدید کنیم؟ و سپس گفت: معاشرت ها را باید برگزار کرد اما با رویکردی تازه، باید ساده شوند اما بمانند، نباید اجازه بدهیم خستگی ها ما را از دیگران دور کنند، او گفت: خیلی چیزها در گذشته وجود داشته است که مکانیزم رسیدن به آن ها تغییر کرده است.

 

از شعر لذت نبریم

دکتر فردوسی همه را به مطالعه کتاب ها و نوشته ها و اشعار دعوت کرد و گفت: این قبیل متون باید کاربردی باشد و تنها لذت بردن از خواندن یک شعر کافی نیست بلکه من باید این شعر را در زندگی ام به کار ببندم، دانش باید کاربردی باشد نه اینکه فقط به درد دانشگاه بخورد.

و یک یادگار زیبا و ارزشمند از مولای متقیان علی (ع) پایان بخش حرف هایش بود: " فرزندانتان را مطابق جامعه زمان خودشان تربیت کنید زیرا آن ها برای زمانی غیر از زمان شما خلق شده اند" و توضیح داد: اگر برای فرزندت به مقتضای زمان موبایل خریدی، راه کنترل آن را هم فرابگیر.

.