رونمایی، نقد و بررسی نمایشنامه المیرا

ارسال در کتاب و ادبیات

آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب نمایشنامۀ «المیرا» ۲۲ آبان ماه در سالن آنفی تئاتر کتابخانۀ الغدیر به همت نهاد کتابخانه های خمینی شهر و همکاری انجمن نمایش شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین ، این کتاب «المیرا» توسط انتشارات گفتمان اندیشه معاصر در 1000 شماره منتشر گردیده است. مصطفی جعفری در این نشست در مورد شکل گیری این نمایشنامه گفت: برای من خیلی جای سوال بود که از ابر روایت ها و اساطیر یونانی چطور می شود استفاده کرد و این روایت ها را به جامعه امروزی بسط داد. وی در همین راستا افزود: اتفاق بدی که امروزه در جامعه ایران شاهد آن هستیم این است که کل بار فاجعه یک اعدام بر روی دوش خانواده صاحب دم است. اگر ببخشد ممکن است مورد سرزنش جامعه قرار بگیرد و اگر نبخشد خود در مقام قاتل است.
مصطفی جعفری خوزانی با اشاره به داستان نمایشنامه که برگرفته از نمایش الکترا است، گفت: این اثر روایتگر داستان دختری است که پدر او توسط مادرش به قتل رسیده و او نمی داند که بین قصاص و برقراری عدالت و جان مادرش کدام راه را انتخاب کند. در واقع او در این وضعیت خود را شبیه الکترای یونان می بیند.
وی افزود: درست است که هنر تئاتر تا زمانی زنده است که روی صحنه می رود، بنده نیز این نمایشنامه را برای اولین بار روی صحنه اجرا کرده بودم اما به خاطر این که قصۀ منسجمی داشت و خاطرۀ ضعیفی از اجرای آن در ذهن تئاتر اصفهان مانده بود تصمیم گرفتم آن را در قالب کتاب چاپ کنم تا به نوعی دیگر آن را زنده کرده باشم.
در ادامه برنامه بعد از بخش میان پرده ای از این نمایش، جلسه با پرسش و پاسخ بین نویسنده اثر و نوراله لک یکی از نویسندگان و کارگردانان تئاتر خمینی شهر، در مورد المیرا ادامه یافت.
جعفری در پاسخ آقای لک که ایده یک نمایش چگونه به ذهن یک نویسنده خطور و پرورش پیدا می کند تا به یک متن نمایشی تبدیل شود؟ گفت: قاعدتا هر چیزی می تواند الهام بخش یک نویسنده برای خلق یک اثر باشد. چیزی که این سالها خیلی ذهن مرا به خود مشغول کرده نارسایی های اجتماعی است. نمایشنامه های من بیشتر تحلیل انسان هاییست که با این بحران ها مواجه هستند.
آقای لک در بخشی از صحبت های خود ضمن انتقاد به عدم حضور مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به عنوان متولیان فرهنگ شهر در این جلسه و جلساتی از این دست، گفت: مگر خمینی شهر چند نویسنده در حوزه نمایشنامه نویسی دارد؟ و چه تعداد از این نمایشنامه ها به چاپ رسیده است؟ نبود این عزیزان در این جلسات سوال برانگیز است.
این گفتگو بین این دو نویسنده تا پایان جلسه ادامه یافت.
گفتنیست الکترا نام نمایشنامه ‌ای تراژدی از تراژدی ‌نویس بنام یونانی سوفوکل می باشد که در چندین سال پیش از میلاد نوشته شده‌ است و داستان انتقام گیری الکترا و برادرش اورستس از مادرشان کلوتایمنسترا و پدرخوانده ‌شان آیگیستوس به خاطر کشتن پدرشان آگاممنون را روایت می‌ کند.