مصائب کتابخانه های خمینی شهر

ارسال در کتاب و ادبیات

یک روی سکه این است که حتما باید اتفاقی به بزرگی و دردناکی فروریختن ساختمان پلاسکو رخ بدهد تا ما چشممان به حساب بیفتد و فرسودگی و عدم استحکام ساختمان ها را جدی بگیریم و روی دیگر این سکه اتفاقی است که الان دارد در نهاد کتابخانه های کشور رخ می دهد. نهاد کتابخانه ها اخیرا اجازه گشایش هیچ کتابخانه جدیدی را در کشور نمی دهد مگر اینکه استحکام ساختمانش توسط فرمانداری شهرستان یا شهرداری همان شهر تایید شود. تصمیمی که 4 باب کتابخانه مجهز و آماده خمینی شهر را معطل صدور این تاییدیه گذاشته آن هم در دورانی که دنیا برای اضافه شدن تنها یک نفر به فهرست کتابخوان ها چه سرمایه ها که هزینه نمی کند. در حالی که اهالی شهرهای کوشک و اصغرآباد و روستای تیرانچی و ساکنان بلوار پاسداران بی صبرانه انتظار گشایش کتابخانه هایشان را دارند ما از آن طرف بام افتاده ایم و این در را همچنان بسته نگه داشته ایم و توپ تایید استحکام از نهاد کتابخانه ها به زمین شهرداری ها و از آنجا به زمین فرمانداری فرستاده می شود.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، بنا به اظهارات رئیس اداره کتابخانه های شهرستان کتابخانه سجادیه واقع در بلوار پاسداران علیرغم تجهیز کامل، ثبت کتاب ها و تامین نیرو هنوز مجوز افتتاح نگرفته و صدور مجوز منوط به تاییدیه استحکام شده است. تجهیزات کتابخانه تیرانچی نیز آماده است اما تاییدیه استحکام آن باید توسط فرمانداری صادر گردد.


امیدی فر که در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سخن می گفت، افزود: دارالقرآن سه طبقه شهر کوشک نیز برای راه اندازی کتابخانه آماده است اما تا شهرداری کوشک اقدام به تایید استحکام نکند نهاد کتابخانه ها اجازه بهره برداری نمی دهد.


اما این تنها شهرداری کوشک نیست که برای راه اندازی کتابخانه با این مشکل مواجه شده است شهرداری اصغرآباد نیز علیرغم اینکه دست به کار ساختن کتابخانه در زمینی که خیّران در اختیارش گذاشته اند شده اما شهرداری نیز باید استحکام مکانی را که اجاره کرده تا به طور موقت اولین کتابخانه عمومی شهرش را در آن راه اندازی کند، تایید نماید.


شهردار کوشک در این جلسه با بیان اینکه چندین مکان مناسب در شهر کوشک هست که آماده واگذاری به اداره کتابخانه ها برای راه اندازی کتابخانه است، گفت: نظام مهندسی برای ساختمان دارالقرآن یک تاییدیه نسبی صادر کرد که ما همان را به نهاد کتابخانه ها ارائه کردیم اما پذیرفته نشد.
سرپرست فرمانداری که به عنوان رییس انجمن کتابخانه های عمومی ریاست این جلسه را به عهده داشت، از شهردار کوشک خواست تا تاییدیه نظام مهندسی را به فرمانداری ارائه دهد. راعی همچنین از شهردار اصغرآباد خواست تا هر چه زودتر استحکام مکانی را که برای راه اندازی کتابخانه اجاره کرده است مورد بررسی قرار داده و نظرش را در این رابطه اعلام نماید.


جذب 203 میلیون تومان اعتبار برای کتابخانه جوی آباد
در این جلسه اما از معطل ماندن دو باب کتابخانه دیگر در شهرستان نیز باخبر شدیم که البته معطل ماندنش ربطی به تصمیم اخیر نهاد کتابخانه های کشور ندارد. کتابخانه ای که قرار است در یکی از طبقات مرکز فرهنگی نیلفروش زاده واقع در جوی آباد راه اندازی شود نیز علیرغم آمادگی کامل همچنان در انتظار تفکیک انشعابات آب، برق و گاز این 4 طبقه می باشد.


عملیات ساخت و ساز کتابخانه جوی آباد قدیم نیز با توقف روبرو شده و این در حالی است که به گفته رئیس اداره کتابخانه ها، مبلغ 203 میلیون تومان اعتبار برای احداث آن جذب شده است. وی علت توقف عملیات ساخت و ساز این کتابخانه را بروز یک مشکل حقوقی عنوان کرد.


تا رسیدن به آمار استاندارد عضویت در کتابخانه ها فاصله زیادی داریم
رییس اداره کتابخانه ها در بخش دیگری از سخنانش از 350 میلیون اعتباری که در سال 96 از محل بودجه تملک و دارایی به تعمیر و تجهیز کتابخانه های شهرستان تعلق گرفته خبر داد و به 125 میلیون تومانی که از محل سهم نیم درصد شهرداری ها توسط شهرداری خمینی شهر در سال 95 به اداره کتابخانه ها پرداخت شد، اشاره کرد.
امیدی فر همچنین از اهدای پنج هزار و 200 جلد کتاب کمک درسی جدید توسط کانون قلم چی به کتابخانه های شهرستان در سال 95 خبر داد و افزود: نهاد کتابخانه ها نیز در سال گذشته 150 میلیون تومان برای کتابخانه های شهرستان کتاب خریداری کرد.


وی با ابراز تاسف از عضویت تنها 20 هزار نفر از شهروندان در کتابخانه های کل شهرستان گفت: بر اساس استانداردها تعداد اعضای کتابخانه های شهرستان خمینی شهر باید 120 هزار نفر باشد و ما تا رسیدن به این مرحله فاصله بسیار داریم.


خانم صرامی رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از اعضای انجمن کتابخانه ها، با مهم برشمردن افزایش تعداد کتابخانه خواستار بهبود کیفی کار کتابخانه ها نیز شد و گفت: کتابدارها باید آموزش ببینند تا قادر باشند مراجعان را راهنمایی کرده و آنها را به سمت و سوی مطالعه کتاب های مفید و مناسب راهنمایی کنند.
فرماندار در پایان جلسه و پس از شنیدن نظریات اعضای انجمن گفت: آنچه در شهرستان در حوزه کتاب و کتابخوانی در حال حاضر باید به آن اولویت داد گشایش این چند کتابخانه ایست که باید تاییدیه استحکامش صادر شود.


وی از نماینده شهردار خمینی شهر خواست تا پیگیر ارائه پاسخِ نامه اداره کتابخانه ها در رابطه با انشعابات ساختمان نیلیفروش زاده از جانب شهرداری باشد.
سرپرست فرمانداری ضمن اشاره به نقش اداره آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ کتابخوانی بر همکاری این دستگاه و همچنین شهرداری ها و سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی شهر با اداره کتابخانه ها تاکید کرد.


راعی در پایان آموزش کتابداران برای ارتقای سطح کیفی کتابداری در خمینی شهر را نیز به دیگر مصوبات این جلسه اضافه کرد.