آفتاب آمد دلیل آفتاب

ارسال در کتاب و ادبیات

سومین شب شعر « شبی با آفتاب» به همت و مساعدت خانواده استاد خاسته و همراهی جمعی از شاعران شهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، «شبی با آفتاب» با یاد و خاطره کنگره «میلاد آفتاب» سومین سال برگزاری خود را پشت سر گذاشت. گفتنیست اولین دوره این شب شعر در زمان حیات استاد خاسته، به همت وی و با حضور شاعران بنامی چون محمدعلی بهمنی برگزار شده بود و امسال این برنامه به درخواست و مساعدت فرزندان استاد و تلاش شاعرانی چون دکتر سعید صادقی، محمد حسین صفاریان، محسن نیکنام، علیرضا میرخانی و حسین زمانی همزمان با اعیاد ماه شعبان طی دو شب برگزار شد.


ابراهیم اسماعیلی اراضی شاعر و منتقد ادبی کشور در این برنامه با اشاره به جنبه های شخصیتی و اخلاقی استاد خاسته در پاسخ به این پرسش که چرا میلاد آفتاب می تواند مردمی ترین برنامه شعر ایران زمین نام بگیرد، گفت: این برنامه سنگ بنایی بود برای معرفی شاعران و اساس میلاد آفتاب از ابتدا به گونه ای برنامه ریزی شده بود که مردمی باشد و به هیچ گروهی وابسته نباشد و این بیشتر به بافت اجتماعی خمینی شهر بر می گردد که می شود بوی صداقت را از گوشه گوشه اش شنید، این است که اصالت این جلسه در خودش مستتر است.

1 4
وی در ادامه افزود: میلاد آفتاب علاوه بر معرفی شاعران پیوند های محکمی نیز بین شاعران جای جای کشور برقرار کرد. به نظر من خمینی شهری ها هر کدام به ترتیبی عاشق اند و همین عاشق بودن ها باعث می شود که بی ریا دوشادوش یکدیگر حرکت کنند. شاعر مجموعه شعر «غزل مزل» در ادامه افزود: خاسته در حفظ فرهنگ عامه این شهر چون زبان ولاتی کوشا بود و امیدوارم راه او ادامه پیدا کند.


اسماعیلی در پایان گفت: مهمترین چیزی که در استاد خاسته بود این بود که می شد جز جز او را باور کرد و خیلی از مهمانان کنگره به این باور رسیده بودند که هر سال دعوت او را با اشتیاق می پذیرفتند.


این برنامه، هر شب با دو فراز شعرخوانی و دو فراز موسیقی سنتی و شاهنامه خوانی توسط آقای محلاتی همراه بود که در بخش شعرخوانی شاعران مطرح کشوری و شاعران خوب شهرستان به شعرخوانی پرداختند، همچنین گروه های موسیقی آقایان قدیری، عمویی و ابراهیم رضایی طی این دو شب هنرنمایی کردند.
از مهمانان این جلسه می توان به محمد سلمانی، ابراهیم اسماعیلی اراضی، سید عباس سجادی، غلامرضا طریقی، امیر ارجینی، سعید نوری، سارا جلوداریان، امیر سنجوری، شروین سلیمانی و مهدی استاد احمد اشاره کرد.


همچنین از شاعران شهر که در این جلسه به شعرخوانی پرداختند می توان به پانته آ صفایی، الهام عمومی، سهیلا عموشاهی، سمیه یزدی، سیف اله کاملی، محمدرضا هدایی، فتح اله حدادیان، جواد سلطانی و محمود خان احمدی اشاره کرد.


استقبال خوب مردم از این برنامه موید این مدعاست که برگزاری جلسات شعر و برنامه هایی از این دست از ضروریات شهری با مردمان فرهیخته و شعر دوست است.