مروری بر اخبار فعالیت های سعید بیابانکی در سال 92

ارسال در کتاب و ادبیات

92/2/20

«ضدحالات» بیابانکی، پرفروش‌ترین کتاب انتشارات مروارید

حمد خداداد مسئول روابط عمومی انتشارات مروارید در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از حضور این انتشارات با ٣٥٠ عنوان کتاب در بیست و شمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
وی افزود: امسال با ٤٠ عنوان جدید در نمایشگاه آمده ایم که از میان آن‌ها می توان به " ضد حالات" سعید بیابانکی و " حالیوود" امید مهدی نژاد اشاره کرد.
خداداد در مورد پرفروش های این انتشارات گفت: در زمینه ادبیات خارجی " سه گانه" تام راب اسمیت و " دفتر بزرگ" نوشته آگوتا کریستف فروش خوبی داشته اند. در حوزه شعر گزینه اشعار فاضل نظری و علی صلحی و در بخش طنز " ضد حالات" سعید بیانکی بیشترین فروش را داشته اند.
وی استقبال از نمایشگاه کتاب را کم دانست و گفت: بدون شک استقبال از نمایشگاه حداقل نصف شده ولی برآوردها نشان می‌دهد که خرید مردم نصف نشده و این مساله با توجه به این گرانی کتاب امیدوارکننده است.

 

 

92/3/20

بیابانکی ۵ داستان شاهنامه برای کودکان را بازنویسی کرد

سعید بیابانکی نویسنده و شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از اتمام بازنویسی داستان‌های شاهنامه به نثر برای مخاطبان کودک و نوجوان خبر داد و گفت:‌ در این اثر 5 داستان از شاهنامه را با نثری داستان‌‌گونه بازنویسی کرده‌ام که انتشارات سوره مهر به زودی آن را منتشر می‌کند.
وی افزود:‌ پیش از این قرار بود که 10 داستان از شاهنامه را بازنویسی و در این اثر منتشر کنم،‌ اما با توجه به اینکه تلاش داشتم تا به ذگکر جزئیات نیز بپردازم و داستان را کامل کنم‌، تنها 5 داستان را در این کتاب گردآوری کردم.
بیابانکی با اشاره به عناوین این داستان‌ها گفت:‌ «ضحاک»‌، «زال و رودابه»،‌ تولد و کودکی رستم»‌‌، «رستم و سهراب»‌ از داستان‌هایی است که برای انتشار در این مجموعه انتخاب کرده‌ام.
این شاعر در پاسخ به این پرسش که تاکنون بازنویسی‌های بسیاری از داستان‌های شاهنامه برای کودکان انجام شده است،‌ وجه تمایز کتاب شما چیست؟ گفت:‌ نخستین تفاوت این است که تاکنون بیشتر نویسندگان کودک و نوجوان به این کار مباردت داشته‌اند،‌ اما من در درجه نخست شاعر هستم و از دریچه شعر به شاهنامه نگاه کرده‌ام.
وی گفت: نکته دوم این است که من تلاش کردم تا به تفصیل این کار را انجام دهم تا داستانی با ذکر جزئیات برای مخاطبان بازگو کنم‌ و مانند دیگر آثار منتشره در این زیمنه خلاصه‌نویسی و موجزنویسی نداشته باشم.
بیابانکی در پایان گفت:‌ برای بازنویسی شاهنامه به نثر از شرح‌هایی هم‌چون شرح جلال‌الدین کزازی بر شاهنامه استفاده کردم و این اثر از سوی واحد کودک و نوجوان سوره مهر منتشر می‌شود.

 

20/10/92

دومین مجموعه طنز‌های سیاسی اجتماعی «سعید بیابانکی» روانه بازار می‌شود

سعید بیابانکی شاعر وطنز‌پرداز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از انتشار دومین مجموعه طنز خود خبر داد و گفت:‌ این مجموعه شعر شامل 50 قطعه از طنز‌های اجتماعی‌، سیاسی و انتقادی است که تحت عنوان «سکته ملیح» منتشر خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که این مجموعه به زودی برای دریافت مجوز انتشار به ارشاد فرستاده شده است،‌ گفت: قالب عمده شعرهای این مجموعه کلاسیک است‌، البته تعدادی شعر در قالب نیمایی نیز وجود دارد.
بیابانکی با اشاره به مجموعه پیشین خود که در چاپ دوم نتوانست مجوز لازم از وزارت ارشاد را دریافت کند‌، گفت:‌ نخستین مجموعه شعر طنز من سال 91 منتشر شد و در نمایشگاه کتاب تهران یکی از پرفروش‌ها بود،‌ به گونه‌ای که بسیار زود تمام 2300 نسخه کتاب فروخته شد‌، اما متأسفانه چاپ دوم مجوز نشر دریافت نکرد در این مجموعه نیز طنز‌ها عمدتاً سیاسی بود.
این شاعر با بیان  اینکه از طنز سیاسی ابایی ندارم،‌ گفت:‌ انتقاد کردن وظیفه شاعر است،‌ شاعر با دولتمردان فرقی نمی‌کند، فرقی نمی‌کند، شاعر از چه جناح، گروه و طیفی باشد، مهم این است که نسبت به حوادث پیرامونی خود بی‌تفاوت نبوده و در صورت لزوم بتواند در مقام انتقاد برآید.
بیابانکی افزود:‌ برای انتشار این اثر با چندین ناشر مذاکراتی داشته‌ام،‌ اما هنوز به نتیجه قاطعی نرسیده‌ام.امکان این وجود دارد که از سوی حوزه هنری منتشر شود و یا هر ناشر دیگری.
این شاعر با بیان این مطلب که مجموعه شعر عاشقانه‌ای نیز در دست تألیف دارد،‌ گفت:‌ این مجموعه نیز برای انتشار در سال جاری آماده است،‌ اما ترجیح می‌دهم که آن را در سال آینده منتشر کنم‌، در این مجموعه نیز بالغ بر 40 نمونه از اشعار عاشقانه‌ام منتشر خواهد شد و هنوز عنوانی برای آن انتخاب نکرده‌ام.
«هی شعر تر انگیزد»  نخستین مجموعه شعر طنز سعید بیابانکی و هفتمین مجموعه شعر او سال گذشته منتشر شد،‌ بیابانکی در این مجموعه 50 قطعه شعر طنز سیاسی ـ اجتماعی خود را منتشر کرد‌، وی با روشی رندانه به نقد معضلات اجتماعی و سیاسی کشور پرداخت و از انتقاد از هیچ‌کدام از مسئولین و روندهای حاکم بر کشور پرهیز نکرد. بیابانکی در این مجموعه شعری با تقلید از بسیاری از غزل‌های حافظ غرل‌های طنزش را سروده است.

 

 

92/11/9

سعید بیابانکی دبیر هنری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره شد
به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی حکمی از سوی محمدحمزه زاده، معاون هنری و رئیس جشنواره‌های حوزه هنری، سعید بیابانکی به سمت دبیر هنری دوازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره انتخاب شد.
محمد حمزه‌زاده معاون هنری و رئیس جشنواره‌های حوزه هنری در این حکم آورده است: «با توجه به سوابق ارزشمند جنابعالی در حوزه فعالیت های ادبی و بنابر پیشنهاد مدیر محترم مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، جنابعالی به سمت دبیر هنری دوازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره انتخاب می‌شوید.
امید است که در سایه توجهات خداوند متعال، با تکیه بر دانش و هنرتان و بهره‌گیری از تجارب و توانمندی اساتید و هنرمندان ادبیات کشور، شاهد بر پایی جشنواره ای در خور شأن ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و شناسایی و بالندگی هنرمندانی متبحر، متعهد و ثابت قدم در راه بزرگان این عرصه باشیم.

 

 

92/12/26
بیابانکی: گزیده آثار «قول و غزل»‌ منتشر می‌شود
خبرگزاری تسنیم: بیابانکی گفت: پنج برنامه «قول و غزل» تا پایان سال ۹۲ برگزار شد که با استقبال خوب مخاطبان و شعر دوستان و ترانه سرایان کشور مواجه شد.
به گزارش تسنیم، سعید بیابانکی مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری گفت: حوزه هنری با بیان این که نزدیک به 6 ماه از فعالیت این دفتر می گذردگفت: طی این مدت برنامه ماهانه با محوریت شعر، ترانه و موسیقی با عنوان «قول و غزل» طراحی کردیم که در حال حاضر تنها برنامه ماهانه و منظم شعر و موسیقی جدی حوزه هنری است.
وی ادامه داد: پنج برنامه «قول و غزل» تا پایان سال 92 برگزار شد که با استقبال خوب مخاطبان و شعردوستان و ترانه سرایان کشور مواجه شد. این برنامه مخاطبان جدی شعر و ترانه و موسیقی پیدا کرده است.
بیابانکی گفت: بخش موسیقی محفل «قول و غزل» را بیشتر به جوان‌های گمنام اختصاص دادیم و همچنین بخش سخنرانی هم داریم که در سه نوبت آن دکتر پیروز ارجمند مدیر دفتر شعر حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نکاتی درباره ارتباط ترانه و شعر با موسیقی را عنوان کرد. در حال حاضر نیز وی اعلام آمادگی کرده تا در برنامه های سال 93 حضور داشته باشند.
این شاعر کشورمان با بیان این که آلبوم های موسیقی فاخر و یا مجموعه ترانه و شعرهای تازه در برنامه «قول و غزل» معرفی می‌شوند، عنوان کرد: امیدواریم حمایت بیشتری از این برنامه صورت بگیرد تا ما هم بتوانیم آن را گسترش دهیم.
وی گفت: قصد داریم از سال آینده، هر سال گزیده‌ای از ترانه‌ها و موسیقی که در برنامه «قول و غزل» اجرا می شود را منتشر کنیم تا ‌مخاطبانی که در این برنامه ها نتوانسته‌اند حضور داشته باشند هم از آثار استفاده کنند.
بانک ترانه به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد
وی همچنین به طراحی بانک ترانه توسط دفتر ترانه و سرود حوزه هنری اشاره کرد و گفت: این بانک الکترونیکی مرحله آزمایش خود را سپری می‌کند و هدفش این است که ترانه سرایان آثار خود را ثبت کنند تا مورد سرقت و سوء استفاده قرار نگیرد.
بیابانکی با تاکید بر این که مشابه این بانک اطلاعاتی در کشورمان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طراحی و راه اندازی بانک ترانه وظیفه ما نبوده است بلکه ارگان‌هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان صدا و سیما باید طراحی آن را انجام می‌دادند. اما به دلیل این که خلاء چنین بانک اطلاعاتی احساس می شد حوزه هنری آن را طراحی کرد.
مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری  گفت: برای شروع کار «بانک ترانه» ورود به این سایت و ثبت آثار را رایگان اعلام کرده‌ایم، البته بعد از مدتی ترانه سرایان باید حق ثبتی که مبلغ زیادی هم نیست، پرداخت کنند و صرفا برای این است که ترانه سرایان بدانند کار پایگاه جدی است و از آثارشان محافظت می شود.
گروه هم آوایان در حوزه هنری تشکیل می شود
بیابانکی با اشاره به طراحی گروه هم آوایان و کر در دفتر ترانه و سرود حوزه هنری، گفت: هدف از تشکیل این گروه بازخوانی تصنیف‌ها و ترانه‌های فاخر و ماندگار کشورمان است و از این گروه در برنامه‌های مختلف حوزه هنری و دیگر نهادها و ارگان‌های فرهنگی استفاده خواهد شد.
وی افزود: برای جذب علاقه‌مندان به حضور در گروه هم آوایان فراخوانی داده می‌شود و بر اساس استعداد و توانایی های متقاضیان، هنرمندان گروه کر پذیرفته می شوند. همچنین کارگاه های آموزشی برای این هنرمندان برگزار می‌شود.

بیابانکی همچنین از ارائه طرح جشنواره ای به نام «صداهای تازه» خبر داد و گفت: در صورت تصویب شدن این طرح، جشنواره صداهای تازه را برگزار می‌کنیم تا از استعدادها و هنرمندان جوان عرصه موسیقی حمایت کنیم.