محمد رضا حاتمی ورنوسفادرانی

ارسال در کتاب و ادبیات


 نام                     محمد رضا حاتمی ورنوسفادرانی

متولد:                 1338، خمینی شهر

تحصیلات وشرح حا ل :
او فرزند مرحوم رجبعلی حاتمی معلم آموزش و پرورش خمینی شهر و نوه سرتیپ سدهی است حاتمی پس از انجام تحصیلات مقدماتی در خمینی شهر به تهران رفت و کارشناسی خود در رشته مهندسی مکانیک را از پلی تکنیک گرفت وفوق لیسانس را در رشته برنامه ریزی سیستمها از دانشگاه صنعتی اصفهان دریافت کرد.
حاتمی از انگیزه هایش برای نوشتن چنین میگوید:در 25 سال مدیریت یروژهای ساختمانی و در حین آن ارتباط با
800 رشته به طور مستقیم و 200 رشته به شکل غیر مستقیم،با افراد زیادی کار کردم و در بطن کار تفاوت انسانها را دیدم.با تحقیق متوجه شدم این اختلافها ناشی از تفکر آنهاست و دیدم هر جا موفقیتی هست به خاطر استفاده درست از فکر و اندیشه است و برعکس...
دیدم چقدر خوب است که این یافته ها را به صورت تکنیکهایی با مردم به اشتراک بگذارم.الگوی این کار برای من گلستان سعدی بود که مطالب کاملا علمی را با زبان شعر و داستان بیان کرده است او در ادامه چنین توضیح میدهد: یک راه کسب دانش گرفتن آن از غربیهاست ؛راه دوم استفاده از منابع داخلی است.اما روش سوم که بزرگترین ویژگی کتاب من است ،تلفیق این دو با یکدیگر است.منابع من در درجه اول مولانا ،کلیله و دمنه و کتابهای عرفانی ما مثل آثار سهروردی و ملاصدرا است که برای اولین بار چنین اتفاقی افتاده است.مخاطب کتابهای من توده های مردم هستند."
   

 فعالیت ها
 سابقۀ تدریس در زمینه های مختلف مهندسی و مدیریّت و برنامه ریزی .
محقّق و پژوهشگر و نویسنده در حوزه های برنامه ریزی سیستم ، خلاقیّت و تفکّر .
مؤلّف کتاب « بینشِ خلّاق » ، « منشِ خلّاق» و « دولتِ بی خونِ دل » و ده ها مقاله تحقیقی در مجلات و روزنامه های معتبر اقتصادی کشور .
سابقۀ بیش از بیست و پنج سال فعالیّت در زمینۀ مجری طرح و مدیریّت ارشد پروژه های ساختمانی (PM)  بخش خصوصی و مجری برتر معرفی شدۀ پروژه های دولتی به سازمان برنامه و بودجه .
سابقۀ مشاور عالی برنامه ریزی در شرکتهای مختلف  .
ارائه کنندۀ مُدل « بهره برداری از سد ها »که از مقولۀ Operational Policy است و در کارگاه پیش بینی های هیدرولوژی که توسط سازمان یونسکو در ایران برگزار شد - معرفی گردید .
سخنران مجامع علمی و عضو هیئت مدیره انجمن فرهیختگان انس و معرفت .

معرفی اثار:
 کتاب اول                بينش خلاق (اصول و قواعد بازي زيباي زندگي)
ناشر:علمي
شابک 978-964-404-142-6
قطع: رقعي
تعداد: 1100
صفحات: 416
قیمت :80000ریال

چاب دوم ان در سال 89 بوده است.در این کتاب به طرز تفکر یرداخته میشود.آیا فکر دانایی است؛آیاتوانایی است؟تفاوت فکرباهوش درچیست؟نحوه درست فکرکردن چگونه است ؟ دراین کتاب ازاین منظرواردقضیه شده ا م " كتاب حاضر، شرحي دربارة انسانيت انسان ها و نگاهي به توانمندي عظيم آنها براي رسيدن به آرامش و موفقيت است. مهم ترين هدف در اين كتاب شعله ور كردن انگيزه هاي دروني براي حمايت هرچه بيش تر و توجهي عميق تر به مدت باقي ماندة عمر هر انسان. وي راه رسيدن به تعالي و موفقيت را در تلفيق دو ديدگاه مثبت انديش و نسبي گرايي (عاشقانه زيستن) معرفي مي كند. او معتقد است كه هر انساني بايد بتواند اصول و قواعد زيباتري را براي ادامة زندگي خود بيابد، قواعدي كه از شناخت كامل خويش حاصل مي شود. نگارنده در اين كتاب قدرت عظيم درون شما را به خودتان معرفي مي كند و تكنيك هاي استفاده از آن را به شما مي آموزد. روش هاي اين كتاب، زندگي كردن را به يك هنر لذت بخش تبديل مي كند."

چرا ما بين تمام كساني كه در رشته هاي مختلف كسب وكار ، تجارت ، مديريت ، ادارة يك گروه و............ اشتغال دارند ، تعداد كمي از آنها در قلّه هاي موفقيت بي بديل ايستاده اند . ؟
پرسش اين است كه علت اصلي چيست ؟
1)    همة آن انسانهاي موفق يك وجه مشتركي با همديگر دارند . آنها به شرايط و فضايي كه در آن بسر مي برند اشراف داشته و اين اطلاعات را بعنوان وروديها به مغز خود كه جايگاه انديشه اشان مي باشند ، بدرستي وارد مي كنند .
2)    آنها از زواياي مختلفي به موضوع مورد نظر خود نگاه كرده و برداشتهاي مختلف خود را جهت بررسي هر چه بيشتر موضوعات و درك بهتر به درون يك اصولي كه جان ماية آن از خلاقيت اشان ناشي شده و ساختار انديشه اشان بر آن نهاده شده است ، مي ريزند .
3)    هم افزايي ( سینرژی ) اين اصول با اطلاعات ورودي آنها را قادر مي سازد تا به يك بینش مخصوص به خود و یا « بينش خلّاق » دسترسي يافته و از آن بهره مند شوند .
4)    كتاب « بينش خلّاق » اين اصول را به آساني و به صورت كاربردي در اختيار شما قرارمي دهد .

کتاب دوم:           منش خلاق
 تاریخ چاپ :مهرماه 91
مربوط به مرحله بعدازتولیدتفکراست؛چو ن تفکربایدمانندیک کودک تازه متولدشده واکسینه شود،مدیریت شودوآموزش ببیند.

کتاب سوم:          دولت بی خون دل
تاریخ چاپ مهر 91

در جهان معاصر پذيرش واقعيت انكار ناپذير شرایط فعلی ما ، گام اول تحول و بزرگي را براي ما در آينده رقم خواهد زد . ارائه راهكارهای صحیح در عين آسيب شناسي واقعي وضعیت موجود و منطبق بر حقيقتي كه در آن بسر مي بريم ، از رسالتهاي رهبران اقتصادي و مديران ارشد هر جامعه  و سازمان و نیز هر عضوی از آن می باشد .
در وضعیت کنونی كل بنگاه ها ، شرکتها و سازمانهاي موجود جهان حاضر را به سه دسته بندی کلی  می توان تقسيم بندی نمود :   
دسته اول – سازمانهايي كه مديران و رهبران فوق العاده و بي نظيري دارند و با وجود حضور اين افراد موفق در سازمان مربوطه ،كاركنان تحت سرپرستي آنها افرادي شكست خورده هستند .
دسته دوم – سازمانهايي كه اجتماع كاركنان آنها را افرادي موفق تشكيل داده است ، ولي آنها تحت يك رهبري عقب افتاده ، ناشایست و شكست خورده ای قرار دارند ، بطوریکه سازمانشان در حال فروپاشي و از هم گسیختگی و یا محو شدن هستند .  
دسته سوم – سازمانهايي كه كاركنان آنها از افراد نخبه و خلاق يك جامعه تشكيل شده و پا به پاي آنها رهبري آنها داراي قدرت درك مستقيمی از حقايق و داراي راهكارهاي بي بديل عملي هستند . گويا سازمان و رهبران در يك رقابت تنگاتنگ براي پيشي گرفتن از همديگر در راه پیشرفت زاده شده اند. در جهان توسعه یافته فعلی ، این سازمانها بصورتی شاخص ودر حال گسترش و همه گیر شدن هستند.
درکشور ما ايران و در حال حاضر ، بيشترين سازمانها و شركتهاي اقتصادي موفق از دسته اول فوق تشكيلمي شوند و اين نشان دهنده آن است كه با رفتن و فروريختن تيرك رهبري سازمان ، چادر و خيمه و خرگاه سازمان و به دنبال آن خود سازمان فرو خواهد ريخت . بهمين دلیل است كه شركتهاي ما عمرهاي طولاني ندارند . آنها شركتهاي فردي هستند و نتوانسته اند بصورت خانوادگي يك امپراطوري اقتصادي را براي خود وبا هموطنان خود بوجود آورند .
رسالت رهبران دسته اول اين سازمانها ارتقاء ورساندن سازمان خود به دسته سومی ها مي باشد . آنها بايد بر روي قابلیتهای نهفته ی كاركنان خود بعنوان گنج های در دسترس كار كنند . دو كتاب «مَنشِ خلّاق » و « دولتِ بي خونِ دل » که به تازگی توسط « انتشارات علمی » به بازار کتاب آمده است ، بهترين ابزارها را براي این مديران و رهبران سازمانها و شركتها به ارمغان مي آورد .
علاوه بر اين در حوزه فردی و شخصي ، اين دو كتاب بهمراه كتاب قبلي مؤلف آن " مهندس محمّدرضا حاتمی ورنوسفادرانی " بنام « بينشِ خلّاق » اثرات فوق العاده ای بر روی خواننده باقی  می گذارند و به طور عملي  و بصورت تكنيك هاي اجرائي كه منطبق بر هويت ملي ایرانی ماست ، نشان مي دهند كه چگونه مي توان « خودِ بهترين » خود را از درونِ خود زايمان و متولد نمود .
"اما چکیده و محصول نهایی این سه کتاب اینست که به این باور برسیم:ما هر صبح با عامل اصطکاک مواجه می شویم. به دنبال انجام هر کاری مشکلی در جهان به وجود می آید.انسان هر روز به دنبال آن است که مشکلی را حل کند.طبیعت زندگی  با مشکل ییوسته است.تنها کسانی مشکل ندارند که در قبرستان خفته اند.افراد جهان یا در حال مشکل ییدا کردن هستند یا در حال حل مشکل.ما باید بیذیریم زندگی یعنی رویارویی با مشکلات.اگر در زندگی می خواهیم موفق باشیم باید مشکلات زیادی را حل کنیم.به میزانی که هدف داریم مشکل هم داریم و برعکس. چون در زندگی بایست هدف داشت یس باید مشکل را نیز قبول کرد.هستی اساسش بر مشکل است .کسی که مشکل دارد باید به خودش تبریک بگوید چون هدفی دارد که در مسیر رسیدن به آن است. متفابلا کسی که مشکلی ندارد باید نگران باشد ،چون هدفی ندارد و جای تاسف است که جوانان ما از مشکل فراری هستند. حاتمی میگوید :ابزار حل مشکل همان تفکر است (که در کتاب بینش خلاق به آن یرداخته شده است.).و در ثانی باید بدانیم که هتی بی حکمت نیست و راه حل هر مشکل در دل همان مشکل نهفته است.برای همین است که باید داخل مشکلات شیرجه بزنی و این بزرگترین راه حل است.
او در آخر مجددا تاکید کرد که این کتاب ها محصول تجربیات شخصی زندگی و مطالعات  اوست. ناشر هر سه کتاب هم انتشارات علمی بوده است."

عنوان تعدادی از مقالات:
عنوان مقاله: خلاقیت
حوزه (های) تخصصی: تعامل اجتماعی فرد در گروه • الهیات بالمعنی الاخص

عنوان مقاله: ضرورت خلاقیت
حوزه (های) تخصصی: رویکرد شناختی

عنوان مقاله: معرفی خلاقیت
حوزه (های) تخصصی: تعلیم و تربیت تلفیقی [عقلی، نقلی و عرفانی]
   مصاحبه گلوبال مجری با محمدرضا حاتمی   را اینجا  بخوانید