تحولاتی در برنامه کتاب چهار

ارسال در کتاب و ادبیات

 

ketab01در مجموعه یار مهربان چندین بار از برنامه خوب و ارزنده شبکه چهار که به طور زنده تحت عنوان کتاب چهار روز های زوج هفته ساعت حدود شش و پانزده دقیقه بعد از ظهر روی آنتن می رود یاد شده است.

 

این برنامه که در دی ماه 90 وارد دومین سال تولد خود شد طی این مدت به تدریج شکل و قالب نسبتاً مناسبی به خود گرفت و تغییرات جزیی پیدا کرده و در قالب های جذابی برای برنامه مثل چراغ مطالعه و غیره برای آن در نظر گرفته شد.

این برنامه که به مسائل مختلف دنیای کتاب می پردازد و هر برنامه معمولاً میهمانی حاضر در برنامه داشته و یا مهمانی تلفنی دارد بحث های مفیدی در موضوعات مختلف کتاب دارد و میهمانان از نویسندگان و مترجمان و ناشران و مسؤولین امر کتاب و کتابخوانی می باشند که هر کدام از دریچه خود به موضوع می پردازند.

تغییر و تحول اساسی که از شروع دومین سال کتاب چهار رخ داد اختصاص برنامه روز های چهارشنبه به موضوع کتابهای کودکان و نوجوانان و خانوادگی بود که مجری جدیدی نیز پیدا کرد که برای خانواده های خمینی شهری و کسانی که علاقمند هستند کتابهای مناسب هم برای خانواده و هم برای فرزندان خود بیابند و در ضمن هر بار موضوعی خاص را پیگیری کنند مفید خواهد بود مثلاً در یکی از برنامه های دیماه موضوع امید بود و معرفی کتابهای در این مورد و نویسنده و مترجمی که خود نیز در مورد امید نگارش می کرد و روانشناس بود مهمان برنامه بود که به این طریق هم موضوع امید بررسی شد و هم کتابهای مفیدی در این ارتباط معرفی گردید.

به هر حال این برنامه دریچه خوبی به دنیای کتاب و دانایی باز کرده است و ضمن اینکه کتابهای خوبی معرفی می گردد و نویسندگان و مترجمانی به برنامه می آیند و آثار خود را معرفی می کنند معمولاً هر برنامه به موضوع خاصی در زمینه کتاب اختصاص دارد.

از طرف دیگر مسؤولین و دست اندرکاران امور فرهنگی و کتاب و کتابخوانی هم گاه مهمان این برنامه هستند و مسائل حوزه خود را تشریح کرده و به سؤالات مطرح شده پاسخ می گویند که این امر سبب می شود زاویه هایی از دنیای کتاب روشن گردد.

تماشای این برنامه می تواند آدمی را در حال و هوای دنیای کتاب قرار دهد و مفید افتد.