تحریفات تاریخی در واقعه کربلا

ارسال در کتاب و ادبیات

ketab01هر پدیده ای را آفاتی است که به  آن آسیب رسانده و ثمرات آن را از بین می برد. حماسه حسینی و قیام قهرمانان کربلا یعنی امام حسین(ع) و یارانش که در مسیر تبلیغ دین و جلوگیری از انحراف آن صورت گرفت هم از این آفات مصون نیست و لذا شناخت این آفات که تحت عنوان تحریفات توسط اندیشمندان و علما و بزرگانی چون حاجی نوری و شهید مطهری بیان و نگارش یافته است، ضروری به نظر می رسد.

آشنایی با این تحریف ها جهت پاک کردن غبار از هدف و انگیزه واقعی امام  حسین(ع) و روشن شدن تلاشهای دشمنان و جاهلان برای بی محتوا کردن قیام انسانساز و سرنوشت ساز سرور شهیدان لازم است.

با عنایت به این ضرورت این نوبت یار مهربان با هم مروری بر مباحث تحریفات واقعه عاشورای استاد شهید مطهری می کنیم که از سه طریق در دسترس می باشند:

  • نوار سخنرانی وی در این مورد
  • کتاب تحریفات واقعه کربلای استاد شهید
  • کتاب سیری در سیره معصومین (ع) خلاصه آثار استاد شهید مطهری جلد 2 که خلاصه  ای از  چند کتاب استاد مطهری از جمله  کتاب حماسه حسینی وی می باشد و منبع مورد استفاده هم از این کتاب می باشد.

از صفحه 217 کتاب که بخش هفتم کتاب می باشد موضوع تحریفات در واقعه تاریخی کربلا شروع می شود در این  مطلب استاد تحقیقی در مورد تحریف و انواع آن نموده و سپس ضمن دادن تعریف از تحریف علل و عوامل آن را بر می شمارد و سپس مطالبی درباره تحریفات در واقعه عاشورا داده و نهایتاً وظایف افراد را در برابر این تحریف ها بر می شمارد.

بر اساس مطالب کتاب مذکور تحریف هم لفظی و هم معنوی یا محتوایی بوده در مورد واقعه  کربلا هر دو اتفاق افتاده  است و در مورد علل و عوامل تحریف استاد به سه علت عداوت و غرض، اسطوره سازی و دوستی و تمایل اشاره  کرده و آنها را شرح داده و مثالهایی آورده است.

استاد معتقد است که در واقعه کربلا هر سه علت فوق وجود د ارد ولی عامل سوم یعنی تحریف به دلیل دوستی و تمایل خاص واقعه عاشورا می باشد، چرا  که عده  ای به دلیل علاقه  و ارادت به امام شهید مطالب غیر واقع و تحریفات به خیال خودشان برای نشان دادن عظمت و حضرت آورده اند که نه  تنها  دوستی نیست بلکه خلاف واقع نشان دادن هدف امام می باشد.

بر اساس نوشته های  کتاب مذکور تحریف معنوی بسیار خطرناکتر از تحریف لفظی است که  حماسه  کربلا نیز از آن مصون  نمانده است که در این بخش قیام حسینی از جنبه علل وانگیزه ها و نیز منظور و هدفها تحریف شده به  طوری که  اگر  ملاک رفتار بعضی شیعیان باشد جهانیان  برداشت های غیر از اهداف امام حسین(ع) خواهند داشت. امام حسین(ع) برای مبارزه با ظلم و ستم، گناه و گناهکاران، عمل ننمودن به دستورات دینی و غلبه بر افکار اشرافیت و جاهلیت و اصلاح مسیر دین و باز گرداندن آن به  مکتب پیامبران بنا بر سخنان و شعارهای خود چه قبل از عاشورا چه  در روز عاشورا قیام کرد. که  بهترین راه  شناخت راه و مسیر وی رجوع مستقیم به مطالب و سخنان حضرت می باشد.

در بحث دیگر استاد تحت عنوان وظیفه ما در برابر تحریف ها ذکر  کرده اند که با حادثه  تحریف شده نمی توان به مردم خدمت کرد  و باید  تحریف ها را بشناسیم و بازگو کنیم.

در بخش ضمیمه این مطلب نمونه هایی خواندنی و عبرت آمیز از تحریف ها  آورده شده و ریشه  آنها را به کتابی که 500 سال قبل فردی به زبان فارسی نگارش کرده  و توسط افراد سطحی بازگو شده نسبت داده است.

از جمله  این  تحریف ها و دروغ پردازی، بیان  اعداد و ارقام غلط، حضور افرادی که  اصلاً در کربلا نبوده اند  ، رفتارها و سخنان دروغ به منظور هیجان دادن به واقعه و غیره می باشد که شخصاً می توانید آنها را بخوانید.

استاد به مداحان، گویندگان، خطبا و نیز مردم عادی پیشنهاد می دهند که به منابع اصیل و قابل اعتماد مراجعه و آنها را بازگو نمایند.

در همین راستا مطلبی تحت عنوان سیری در کتب مربوط به قیام حسین در ویژه نامه عاشورا در درسترس است که  می تواند مفید واقع شود.