تربیت شهروندی

ارسال در کتاب و ادبیات

 

yare-mehraban

نام کتاب:                     تربیت شهروندی

 

تألیف:                         مهین برخورداری، عبدالرسول جمشیدیان

 

چاپ مورد استناد:       چاپ اول1387

 

ناشر:                         انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان

 

تعداد صفحات:            120 صفحه

 

حقوق و رویه و اخلاق و فرهنگ شهروندی واژه هایی هستند که امروزه بسیاری به کار می برند و بر ضرورت آن پا می فشارند، اما شاید کمتنر ابعاد آن برای حتی کسانی که لزوم آن را گوشزد می کنند روشن بوده و راههای عملی دست یابی به آن معلوم باشد، از طرفی کتاب و منابع در این مورد محدود است اما قطعاً این توصیه ها ناشی از وجود دغدغه های ضرورت آن می باشد و لذا باید گامهای عملی در راه تحقق آن برداشت که مستحکم ترین گام، آموزش همگانی آن هم از سنین اولیه فراگیری می باشد. به دلیل پاسخگویی به این نیاز مهمان یار مهربان در این نوبت کتاب مذکور است.

این کتاب که از معدود آثار در این مبحث می باشد را یک استاد روانشناس تربیتی از دانشگاه شهید بهشتی بر آن مقدمه ای عمیق و چند صفحه ای نگاشته است و موضوع آن را از مباحث مربوط به روانشناسی تربیتی دانسته است، وی تحقق چنین امر ضروری و خطیری را منوط به برداشتن چند گام اساسی دانسته که اولین آنها تکیه بر رویکردی محکم به فلسفه تربیت و تغییر دیدگاه سنتی نسبت به آن می باشد.

خود نویسندگان در مقدمه آورده اند که کتاب تربیت شهروندی، برای آنانی نوشته شده است که به مقوله شهروندی به طور عام و آموزشی و خاص علاقه مند هستند و مدعی شده اند که این کتاب برای گروه های مختلف مردم و مسؤولان از مربیان مهد و معلمان مدارس تا اساتید دانشگاه، شهرداریها و فرهنگسراها و سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی قابل استفاده است و آدمی با خواندن آنها نظر آنها را تأیید می کند.

کتاب تربیت شهروندی در سه فصل جداگانه نگارش یافته و سعی شده مطالب در فصل های سه گانه دسته بندی شود.

فصل اول: تربیت شهروندی چیست: شامل تعاریف در مورد شهروند، حقوق شهروندی، سنت های شهروندی در غرب و شرق، ویژگیهای شهروندی و تحولات حوزه های آن و تعریف و ابعاد تربیت شهروندی است.

فصل دوم: برنامه ریزی درسی تربیت شهروندی: شامل دیدگاه های مختلف در این مورد روشهای آموزشی تجارب آموزشی، اهداف تربیت شهروندی، انواع تربیت های شهروندی و رفتارهای شهروندی می باشد.

فصل سوم: مؤلفه های تربیت شهروندی، شامل عوامل و اخلاق و رویه های و نیز مهارت های یک شهروند تربیت یافته می باشد.

به هر حال پیشنهاد هدیه دادن این کتاب در موارد هدیه و جایزه دادن به خصوص از طرف شهرداریها و مسؤولین ادارات و آموزش و پرورش، پیشنهاد بدی نیست و امید هم می رود که کتابخانه های عمومی شهر و مساجد هم از آن تهیه نمایند، البته فرصت در مجموعه با ستونی که به نام «شهروند» تعریف کرده است، به تدریج مباحث مربوط به حقوق و تربیت و مؤلفه های شهروندی را طرح خواهد کرد.