استاد عشق

ارسال در کتاب و ادبیات

ostade-eshghدر مجموعه یار مهربان به دلیل نقش پایدار کتاب و کتابخوانی در ارتقاء سطح فرهنگ و دانش جامعه وحل معضلات دو هدف اصلی دنبال می شود، نخست اینکه کتابهایی مفید مؤثر و کاربردی که ضرورتهای روز را پاسخگو باشد معرفی گردد و دوم اینکه  اخبار و مسائل مرتبط با کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها به ویژه در شهرستان خمینی شهر انعکاس یابد.

 

اما اخبار خوشی که این چند روزه در مورد کتاب منتشر گردید یکی افتتاح پاینگاه اطلاع رسانی booki.ir بود که امکان تبادل نظر بین کتابخوانها را فراهم می سازد و دیگری انتشار سند کتابخوانی که امید تحرک و تحولی در امر کتاب و کتابخوانی در کشور را نوید می دهد که باز هم در باره آنها به شرط مجال عمر خواهیم نوشت و اما یار مهربان اینبار:

استاد عشق

مؤلف: ایرج حسابی

ناشر: سازمان چاپ و انتشارات

اولین چاپ: سال 1380

چاپ مورد استناد: چاپ چهل و یکم

تعداد صفحات: 216 صفحه

خواندن زندگی بزرگان برای هر سنی می تواند جذاب باشد، اما در سن نوجوانی و جوانی علاوه بر جذابیت به دلیل نیاز  این گروه های سنی به الگو، کاربری مضاعف دارد، زندگی کسانی که با سختی ها و نابسامانی ها جنگیدند و در تلاش عاشقانه در روند زندگی هم نوعان خود تأثیر گذار شدند در این میان مورد توجه است، یکی از این افراد سید محمود حسابی است که در سال 1281 از پدر و مادری تفرشی در تهران به دنیا آمد . چهار ساله بود که همراه خانواده اش به بیروت رفت نزد مادر فاضله اش تعلیمات دینی و ادبیات فارسی را فرا گرفت و قرآن و حافظ را از بر کرد و به بوستان و گلستان و شاهنامه و مثنوی و منشأت قائمِ مقام اشراف کامل یافت و سپس در مدرسه ای فرانسوی ادامه تحصیل داد.

اولین لیسانس خود را در هفده سالگی در ادبیات گرفت و سپس هشت مدرک کارشناسی مهندسی و دکترا در فاصله هفت سال اخذ کرد و همزمان در شرکتهای راه سازی و معدن خارجی در شرایط سخت کار می کرد و این درسی از استاد که همراه درس های تئوری مهارت ها را باید با کار فرا گرفت. به چهار زبان زنده دنیا تسلط یافت و با موسیقی اصیل ایرانی آشنا بود و آن را یک طرز فکر و فلسفه می دانست.

به کشور خویش باز گشت و منشأ خدمات بی نظیر و مؤثر گردید که به تعدادی از آنها اشاره می شود: تأسیس دانشگاه تهران و نوشتن آئین نامه آن، طراحی و ساخت دانشکده فنی تهران، نقشه برداری راه ها، مأموریت خلع ید از شرکت نفت انگلیسی در زمان مصدق، ساخت و راه اندازی اولین آنتن فرستنده در کشور، ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی کشور، نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در کشور، ساخت اولین رادیو در کشور، تأسیس اولین مدرسه مهندسی و تأسیس دارالمعلمین عالی، ایجاد اولین آزمایشگاه علوم پایه در کشور، راه اندازی اولین ژنراتور (تولید برق آبی) در کشور، تشکیل گروه موسیقی کلاسیک در فرانسه، آغاز واژه گزینی و برابر سازی علمی جهت جلوگیری از نفوذ لغات خارجی در زبان فارسی و ده ها اقدام دیگر.استاد در جواب سؤالی که چگونه این همه تحصیل و خدمت کردید می فرماید: آدم اول باید عاشق بشود، البته بعضی ها هم بلد نیستند عاشق بشوند. باید عاشقی را به آنها آموخت.

و این بزرگترین درسی است که می شود از زندگی استاد فرا گرفت.

استاد در زندگی دارای نظم و برنامه بودند  به گونه ای که ساعت مشخصی از خواب بیدار شده و در طی روز برنامه مطالعاتی و کاری مشخصی را دنبال می کردند مثلاً صبح زود عبادات و مطالعات خصوصی، 30/7 تا 30/8 صرف صبحانه همراه خانواده 30/8 تا 10 صبح: محاسبه تئوری بی نهایت بودن ذرات و 7 شب گوش دادن به اخبار رادیوها و خواندن مجلات و روزنامه های داخلی و خارجی و 9 شب تا 10 شب تدریس و پاسخ به سؤالات فرزندان همسایه ها و 30/12 تا 30/1 بامداد مطالعه نامه های رسیده و پاسخ به آنها.

و این دومین درس بزرگ از زندگی استاد است نظم و برنامه و عمل طبق آن.

استاد به مدت 50 سال جلساتی در منزل مسکونی خود بر پا می کرد که یکی از آنها صبح های جمعه بود که با علما و فقها و اساتید دانشگاه و معلمین و صنعتگران برجسته داشتند و در عین حال ورزش منظم کوه نیز را در برنامه قرار داده  بودند و به سراسر کشور نیز مسافرت نموده و حتی در اوقات فراغت کارهای منزل را انجام می دادند.

جهت آشنایی با عمق اندیشه ها و ایمان عمیق وی چند جمله ای از استاد آورده می شود:

«خانم و آقا بودن آسان نیست، سابقه، تربیت و نجابت باید فراهم باشد، ایمان و اعتقاد از ارکان خانم و آقا بودن است، اگر به این رتبه برسند می دانند چه کارهایی باید انجام دهند... خانم و آقا هیچ گاه دروغ نمی گویند و در نشست و برخاست و خیلی از مسائل اجتماعی آداب لازم را رعایت می کنند.»

او در پاسح به سؤالی که دانش معلم و یا هنر معلم، کدام دررشته معلمی مؤثر است می فرمایند هیچ کدام، معلمی عشق است. توشه های بیشتر از زندگی استاد را خود با خواندن کامل کتاب برداشت نمایید.