باید افراد بی سواد را برای آموزش ترغیب کنید

ارسال در کتاب و ادبیات

جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی و کارگروه انسداد مبادی بی سوادی با حضور اعضا در محل فرمانداری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین در ابتدای این جلسه رییس آموزش و پرورش گزارش سه ماهه از وضعیت سواد آموزی شهرستان ارائه کرد. بر اساس این گزارش رابطین سوادآموزی در ادارات موظف به معرفی تعداد معینی سواد آموز به نهضت شده اند. همچنین جلسات آموزشی برای آموزش دهندگان برگزار شده که هم در زمینه جذب سوادآموز و هم در رابطه با کلاس داری توانمند شوند.
126 ساعت آموزش ضمن خدمت، 80 نفر اتباع بیگانه را جذب کردیم. 41 نفر سواد آموز جذب کردیم و 44 نفر دوره انتقال (بعد از پایه ششم) جذب کردیم. مرکز یادگیری اباصالح جوی آباد را تجهیز کردیم. حلقه های کتابخوانی برای سوادآموزان.
بدیهی مبارزه با بی سوادی را در دو بخش عنوان کرد و گفت: بخش اول انسداد بی سوادی است یعنی از ترک تحصیل افرادی که به سن تحصیل رسیده اند جلوگیری می شود که این کار بر عهده معاونت آموزش ابتدایی است. بخش دوم مربوط به مبارزه با بی سوادی است که بر عهده نهضت قرار دارد.
وی با اعلام این که وضعیت سواد آموزی شهرستان نسبت به سه سال گذشته خیلی بهتر شده است افزود: ما از انتهای جدول رتبه بندی به بالای میانگین استان رسیده ایم. البته در زمینه بی سوادی بزرگسالان ما تنها اولیای بی سواد دانش آموزان را می توانیم شناسایی کنیم و خارج از این حیطه باید سایر ادارات برای شناسایی بی سوادان به ما کمک کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: پیش دبستانی ها غیرانتفاعی حساب می شوند.لذا هزینه های بالای یک میلیون تومان برای ثبت نام می گیرند و حدس می زدیم که اکثر کسانی که ثبت نام نمی کنند بضاعت پرداخت این هزینه را ندارند. سال گذشته 3 پایگاه را در نظر گرفتیم که دانش آموزان پیش دبستانی را با قیمت های نازل ثبت نام کنند. این کار نتیجه خوبی داشت و حدود 300 نفری که ثبت نام شده بودند به مدت 4 ماه تحت آموزش قرار گرفتند. در تابستان هم یک دوره یک ماه و یک دوره دوماهه داشتیم که در این دو دوره هم 350 نوآموز آموزش دیدند. این 650 نفر وارد سامانه سناد نمی شوند و بدون پیش دبستانی وارد پایه اول می شوند. اگر این اتفاق نمی افتاد وقتی که این دانش آموزان وارد پایه اول می شوند حداقل دو ماه از بقیه بچه ها عقب هستند.
قمی افزود: امسال اداره کل 4300 اسم مربوط به خمینی شهر برای ما ارسال کرده است که پیدا کردن این اسامی در سامانه سناد خیلی مشکل بود. ما در سه روز این 4300 نفر را در کل کشور رصد کردیم ولی از 52 نفر آن ها هیچ مشخصاتی در دسترس نیست. اکنون نزدیک به 72 هزار پایه اولی را در سامانه سناد کل کشور بررسی می کنیم.
ابطحی مسؤول پیشین نهضت سواد آموزی با اشاره به این که قرار بود امسال 240 سواد آموز جذب شوند افزود: تاکنون تنها 41 نفر جذب کردیم که مابقی را باید به کمک رابطین سواد آموزی تا پایان سال جذب کنیم.
رستمی مسؤول کنونی نهضت نیز در آموزش سوادآموزان دو مشکل را مطرح کرد و توضیح داد: اول این که جذب آموزش دهنده مرد بسیار مشکل است چرا که این افراد استخدام نمی شوند و با بخش خصوصی قرارداد دارند. در واقع به تعداد افرادی که به آن ها سواد آموخته اند حق الزحمه می گیرند. گاهی پیش می آید که از یک کلاس 15 نفره، چند نفر انصراف می دهند و نهایتا ممکن است 4 نفر بیشتر باقی نمانند.
وی افزود: از طرفی سوادآموزان به خصوص مردان انگیزه برای آموزش ندارند. علت هم این است که معمولا با مشکلات بسیاری مثل بیکاری، اعتیاد، بیماری لاعلاج، اختلاف خانوادگی و ... روبرو هستند.
رستمی از برگزاری کلاس های مهارتی ضمن سوادآموزی یا پرداخت پاداش به سوادآموزانی که بتوانند قبول شوند به عنوان عوامل انگیزش برای سواد آموختن یاد کرد.
گفتنی است در این جلسه نمایندگان اداراتی که برای معرفی سوادآموز موظف شده بودند در رابطه عملکرد خود و ارائه فهرست شان توضیحاتی ارائه کردند و ادارات کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و شبکه بهداشت فهرست هایی ارائه دادند. مابقی ادارات از سوی سرپرست فرمانداری مکلف به ارائه فهرست در اسرع وقت به آموزش و پرورش شدند.