سالشمار و روزشمار ماربین، سده و خمینی شهر منتشر شد

ارسال در کتاب و ادبیات

کتاب "هزارسال خمینی شهر"؛ سالشمار و روزشمار تاریخ شهرستان خمینی شهر تالیف محمدعلی شاهین منتشر شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، ذکر اتفاقات و تحولات ریز و درشت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی شهرستان در طول سده های اخیر در این کتاب به ترتیب تاریخ رخداد آوره شده است.


اولین فصل دومین کتاب مجموعه خمینی شهر شناسی، سالشمار نام گرفته و به اتفاقاتی مربوط می شود که تاریخ دقیق روز و ماه آن مشخص نیست و نگارنده ناگزیر به ذکر سال وقوع اتفاق بسنده کرده و 12 فصل بعدی روزشمارهاییست که هر کدام اتفاقات رخ داده در ماه های مختلف سال را با ذکر روز و به ترتیب وقوع ذکر کرده است. هر فصل با تصویری از جاذبه های شهر از فصول قبل و بعد مجزا شده و فهرست اتفاقات مربوط به هر ماه ابتدای آن درج شده است.
صفحات این کتاب مزین به تصاویری است که به جهت بومی بودن به باور مطلب کمک بیشتری می کند و به جهت رنگی بودن به جذابیت کتاب افزوده است.


از سینما سیّار تا سینما فرهنگ
نویسنده در این کتاب تا آنجا که به منابع دسترسی داشته سعی کرده هیچ اتفاق تاثیرگذاری را از قلم نیندازد از "نمایش فیلم در سده توسط سینمای سیار کنسولگری انگلیس"، "ورود شوینده های جدید به شهر" و "تاسیس اولین مدرسه در کوجان" تا اتفاقات و تحولات عظیمی همچون "بروز قحطی ناشی از جنگ جهانی اول در سده "، "آغاز عملیات خیابان سازی در سده" و "ورود ماشین های بافندگی به همایوشهر."


طرح روی جلد تصویری هوایی از خمینی شهر را نشان می دهد که یک ساعت تک عقربه ای دایره شکل در مرکز آن قرار گرفته است و اسامی مقاطع مختلف شهر یعنی ماربین، سده، همایونشهر و خمینی شهر دایره مذکور را به 4 بخش تقسیم کرده اند. طرح پشت جلد نیز همچون روی جلد هدفمند طراحی شده است. صفحه به چهار ستون تقسیم شده و در هر ستون تعدادی عکس پشت سر هم جاسازی شده است و بدون اینکه اشاره ای به اسامی شهر شده باشد ستون ها از چپ به راست هر کدام گویای یک دوره زمانی خاص هستند. به عنوان مثال زنی که در حال گیوه چینی است به سومین عکس از ستون دوم تبدیل شده است و گویای این است که گیوه چینی توسط زنان سده در دهه های 20 و 30 رواج زیادی داشته است. آخرین عکسِ آخرین ستون؛ بیمارستان در حال ساخت ساعی را نشان می دهد. طراحی جلد را سیمین سعیدی به عهده داشته، صفحه آرایی توسط مازیار واحدی پور انجام شده و ویراستاری به دست لیلا پیمانی انجام گرفته است.

 

hezar sal khsh96


سازگار با حوصله نسل های جدید
بر اساس همین گزارش، اگرچه استفاده از قالب سالشمار و روزشمار پیش از این برای تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و... بهره برده شده اما برای تدوین تاریخ یک شهر روش جدیدی است.
محمدعلی شاهین در پاسخ سوال خبرنگار فرصت در رابطه با هدفش از انتخاب این قالب می گوید: این دیار از دیرباز بستر اتفاقات و تحولات بسیاری بوده که ذکر این اتفاقات به صورت روزشمار ضمن زدودن غبار از آنها موجب می شود کمتر چیزی از قلم بیفتد به اضافه اینکه یک روش علمی تاریخ نگاری است که از سندیت و اعتبار بیشتری برخوردار و به عنوان مرجع تاریخ منطقه قابل استناد خواهد بود.


شاهین با تاکید بر اینکه پیش از این نیز دوستان دیگری به تالیف کتاب در زمینه تاریخ خمینی شهر پرداخته اند که بنده نیز در مرحله تحقیق از آنها بهره گرفته ام، گفت: زحمات همه دوستان را ارج می نهیم و برای دستیابی به منابع انسانی، نوشتاری و تصویری که زوایای مبهم تاریخ شهرمان را روشن سازد دست یاری به سوی همگان دراز می کنیم.


و ی گفت: قطعا بر کتاب حاضر اشکالاتی وارد است که از خوانندگان عزیز تقاضا می شود اطلاع رسانی کنند تا در چاپ های بعدی برطرف شود. نویسنده در پایان اظهار امیدواری کرد به زودی دیگر مجموعه که کتب موضوعی تاریخ شهر هستند مانند ستارگان شهر انتشار یابد.