صادق هدایت را من کشته ام... +تصویر

ارسال در کتاب و ادبیات


از جوانی که پشت پیشخوان کتاب ها ایستاده است و با لهجه شیرین فارسی اصیل می گوید: «این کتاب ها برای تبادل است.» تا عناوین کتاب هایی که در قفسه چوبی روی صحنه خودنمایی می کند. از پارچه سبز، سرخ و سیاهی که تداعی کننده پرچم سه رنگ کشور پهناور افغانستان است تا قاری نوجوانی که ته لهجه افغانستانی اش در هنگام قرائت قرآن هم محسوس است. از خانم های مجری و اشعار زیبایی که با موضوع موطن اصلی شان افغانستان خوانش می کنند تا آقایان و بانوان افغانستانی که صندلی های سالن را پر کرده اند و از تابلوی دم در ورودی با متن «اولین نشست کتابخوان ویژه مهاجرین» تا ... پیداست که اینجا یعنی در سالن اجتماعات کتابخانه الغدیر با همه کوچکی اش و با همه محدودیت هایش خبرهای بزرگی است. پیداست که امروز قرار است عینک ها از چشم ها برداشته شود و پیداست که قرار است چشم ها جور دیگری ببینند.


فرهیختگان افغانستانی یکی بعد از دیگری به روی صحنه می آیند تا کتاب هایشان را به هموطنان خود و همچنین چند نفر ایرانی حاضر در این نشست بشناسانند. نویسندگان با لهجه غنی و شیرین فارسی سخن می گویند و آنچه بیش از هر چیز اینجا احساس می شود «یگانگی» است و آنچه با هر بار نفس کشیدن به سلول سلول وجودم نفوذ می کند، یکرنگی و یکدلی است.

photo 2016 06 02 16 17 18
یار مهربان
بعد از اجرای نمایش استرالیا در خرداد 93 با بازیگری چند نفر از مهاجران افغانستانی و همچنین اجرای برنامه ای با موضوع قصه گویی برای کودکان افغانستانی در کتابخانه الغدیر، نشست کتابخوان ویژه مهاجرین، سومین برنامه ای بود که با محوریت مهاجران این کشور در خمینی شهر و توسط اداره کتابخانه های شهرستان برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، در این نشست که با حضور پررنگ آقایان و بانوان افغانستانی همراه بود، سه نفر از نویسندگان این کشور معرفی شدند. محرم علی خلیلی کارشناس ارشد فلسفه اسلامی و نویسنده دو کتاب «نظام معنوی الهی و فرهنگ مدرنیته از همگرایی تا واگرایی» و «انسان در انگاره های بشری» به معرفی یکی از کتاب های خود پرداخت.


وی که سردبیری نشریه علمی پژوهشی حیات را نیز به عهده دارد، کتاب نظام معنوی الهی و فرهنگ مدرنیته خود را در قالب 7 فصل و 336 صفحه تدوین کرده است.
در پشت جلد این کتاب آمده: «گفتمان غالب روشنفکری غرب و جوامع الهی حکایت گر تضاد و تباین فرهنگ مدرنیته غربی و نظام معنوی الهی است. از این رو جریان مدرنیزاسیون در جوامعی که دارای فکر و فرهنگ الهی هستند، روند نامبارکی داشته و تقابل و تضاد آنها بیش از تعاملشان بوده است...»
چاپ دوم این کتاب که توسط مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) منتشر شده در سال 1394 و در شمارگان 300نسخه بوده است.

photo 2016 06 02 16 18 55
صادق هدایت را من کشته ام...
مجموعه داستان «صادق هدایت را من کشته ام...» نوشته خانم دکتر بتول سید حیدری کتاب دیگری بود که در این نشست به مخاطبان معرفی شد. نویسنده کتاب که دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه اصفهان در مقطع دکتراست ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نشست و آرزوی تداوم چنین برنامه هایی از «سربه داران» و «روزی که آبرویمان رفت» به عنوان مجموعه داستان های دیگر خود که اولی در پاکستان و دومی در افغانستان به چاپ رسیده، نام برد.

سیدحیدری در ادامه یکی از داستان های این مجموعه با نام «شماره 13» را برای حضار خواند. این داستان کوتاه ماجرای تصادف مرگبار یک زن افغانی را روایت می کند.


معرفی کتاب های دکتر افضلی توسط همسر و دختر خردسالش
معرفی دو کتاب درسی «حقوق بین الملل خصوصی» و «اصول محاکمات مدنی در حقوق افغانستان» نوشته دکتر عبدالواحد افضلی توسط همسرش از دیگر بخش های این نشست پر محتوا بود.


خانم شریفی که خود دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته آناتومی است، همراه دختر خردسالش به روی صحنه حاضر شد و کتاب های همسرش را که در دانشگاه های افغانستان تدریس می شود به حضار معرفی کرد.


معرفی کتاب «مهاجر»؛ خاطرات شهید مدافع حرم دادمحمد رحیمی توسط فرزند 16 ساله شهید؛ علی اصغر رحیمی، معرفی کتاب «جانستان کابلستان» روایت سفر رضا امیرخانی نویسنده ایرانی به افغانستان توسط سیدمحمد موسوی یکی از جوانان افغانستانی ساکن خمینی شهر و از اعضای گروه فرهنگی هنری تمثیلگران و همچنین معرفی کتاب «امثال و حکم (مردم هزاره)» شامل ضرب المثل های مردم افغانستان همراه با ترجمه انگلیسی توسط مصطفی جعفری یکی از کتابداران کتابخانه الغدیر از دیگر برنامه های این نشست فرهنگی بود.

photo 2016 06 02 16 15 48
خون شهدای مدافع حرم نگاه ها را تغییر داده است
مصطفی جعفری به عنوان یکی از برگزار کنندگان این نشست فرهنگی می گوید: نهاد کتابخانه های کشور در نظر دارد از طریق برگزاری سلسله نشست های کتابخوان سرانه مطالعه را در کشور بالا ببرد. اداره کتابخانه های شهرستان نیز در همین راستا تصمیم گرفت یکی از این نشست های ماهانه را به مهاجرین اختصاص بدهد چراکه ارتقای سرانه مطالعه در خواهران و برادران افغانستانی یعنی افزایش این سرانه در ایران و اسلام.


وی که کارگردانی نمایش «استرالیا» با موضوع مهاجرت را نیز به عهده داشت درباره انگیزه های شخصی اش از پرداختن به موضوع مهاجرین می گوید: وظیفه انسانی خودم می دانم که از اقلیت ها نظیر مهاجران، معلولان و... دفاع کنم و اهمیت ندادن به مطالبات و نیازهای اقلیت ها را ظلم می دانم.


جعفری در همین رابطه می افزاید: مهاجران افغانستانی در برخی شهرهای دیگر نظیر اصفهان انجمن ها و سمن های مختلفی راه اندازی کرده و مشغول فعالیت هستند. وی از گروه فرهنگی هنری تمثیلگران به عنوان تنها گروهی یاد کرد که مهاجران افغانستانی در خمینی شهر راه انداخته اند و گفت: البته این عزیزان در خمینی شهر هیات های مذهبی نیز تشکیل داده اند.
این مسوول برگزار کننده اولین نشست کتابخوان ویژه مهاجرین، معتقد است خون شهدای ایرانی و افغانستانی مدافع حرم باعث ایجاد یک وفاق میان مردم این دو کشور شده و نگاه ها را تغییر داده است.

photo 2016 06 02 16 18 08
پاره ای از وجودم
از سالن بیرون می آیم در حالی که این جمله رضا امیرخانی را که هنگام خروج از افغانستان به زبان آورده با خودم تکرار می کنم: «انگار پاره ای از وجودم را اینجا جا گذاشته ام...»