فرهنگ نامه کتاب های قانون منتشر می شود

ارسال در کتاب و ادبیات

کتاب «فرهنگ آیین دادرسی کیفری» به عنوان دومین کتاب از مجموعه فرهنگ قانون های هشتگانه به زودی به زیر چاپ می رود. علیرضا نجفی به عنوان نویسنده این مجموعه کتاب ها به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: تدوین اولیه مجموعه کامل این قوانین هشتگانه شامل آیین دادرسی مدنی، قانون اساسی، قانون تجارت و... انجام شده و به نوبت به زیر چاپ خواهد رفت. این نویسنده خمینی شهری همچنین در رابطه با کتاب «فرهنگ قانون مجازات اسلامی» به عنوان اولین کتاب این مجموعه که سال 91 منتشر شده گفت: چاپ دوم این کتاب نیز با اصلاحات زیادی نسبت به چاپ اول به زودی وارد بازار نشر می شود. چاپ اول کتاب مذکور که در قطع جیبی و 374 صفحه منتشر شده شامل «اعراب گذاری لغات دشوار»، «تعریف کلیه لغات و اصطلاحات حقوقی موجود در قانون»، «ترجمه 50 آیه از قرآن کریم با رویکرد پیشگیری از جرم» و «معادل انگلیسی و علائم فونتیک صدها لغت مهم» می باشد.


یکی از برجسته ترین نکات این کتاب اعراب گذاری کلیه لغات حقوقی است که به جهت برگرفته شدنشان از زبان عربی برای فارسی زبانان و حتی دانشجویان این رشته نامانوس است. نویسنده در مقدمه کتاب در رابطه با لزوم اعراب گذاری لغات و اصطلاحات تخصصی این رشته می نویسد: «...منشا بسیاری از اصطلاحات فقهی و حقوقی، زبان عربی است که برای فارسی زبانان نامانوس است. از سوی دیگر متن قوانین در دوران تحصیلات دانشجویان به صورت کامل تدریس نمی شود و در سیستم های آموزشی غیرحضوری و مجازی، پرسش و جستجوی تلفظ صحیح و معانی اصطلاحات موجود در قوانین برای دانشجویان و فراگیران امری دشوار است...»


به گفته وی که خود دانش آموخته رشته جرم شناسی در مقطع کارشناسی ارشد است، تا کنون چنین کتابی برای راهنمایی دانشجویان و کلیه افرادی که به دلایل مختلف سر و کارشان با این لغات و اصطلاحات می افتد، منتشر نشده و افراد باید برای دستیابی به تلفظ صحیح و تعریف یک لغت یا اصطلاح به 6-5 منبع رجوع کنند که یکی از مهم ترین آنها کتاب ترمینولوژی حقوق است که سالهاست بدون هیچ اصلاحی مرتبا تجدید چاپ می شود.


گفتنی است پشت جلد این کتاب آمده است: «...مطالعه این مجموعه به دانشجویان و کسانی که قصد شرکت در آزمون های تحصیلات تکمیلی و مشاغل حقوقی را دارند توصیه می شود.»