مصطفی صمدي

ارسال در هنر

 نام:    مصطفي صمدی

 

 

 مدرک تحصیلی: فوق ديپلم فيلمسای

 

 

حوزه فعالیت: كارگردانی، مشاوره و بازيگری

بيش از 30 سال است كه در شهرستان و استان كارهاي نمايشي متعددي در عرصه كارگرداني، مشاوره و بازيگري انجام داده است. وي شروع كارهاي خود را از دوران دبيرستان و مدرسه مي داند. از ممتازترين كارهاي هنري صمدي ميتوان به نمايش دقيانوس در رابطه با اصحاف كهف كه خود وي بازيگر اصلي آن بوده و نمايش «گرگ ها و خانه عروسك» كه از روي آثار نويسندگان مشهور و مطرح تهيه شده اند اشاره نمود كه برخي از اين آثار در جشنوارهاي مختلف شركت كرده اند و بعضي آثار نيز در تلويزيون پخش شده اند. وي حيطه كاري خود را آموزش ترويجي مي داند و مي گويد: من چون بازنشسته جهاد كشاورزي هستم از كارهاي هنري جهت آموزش به كشاورزان استفاده كرده ام و فيلم هاي آموزشي زيادي در اين رابطه تهيه كرده ام. مثلاً فيلمي در رابطه با زنبور عسل تهيه كردم كه در تلويزيون هم پخش شد. وي جزو بنيانگذاران آموزش به وسيله نمايش ترويجي است كه سال هاست با مركز نشر تصوير جهاد سازندگي (جهاد كشاورزي) در تهيه نمايش و فيلم همكاري دارند. وي در اين خصوص گفت: اينجا ما فعاليت ترويجي را با استفاده از نمايش ميداني اجرا مي كنيم كه در كشور به صورت نمايشنامه هاي خياباني هم اجرا مي شود و من تاكنون حدود 30 – 40 متن نمايشي در اين رابطه نوشته ام هم در بخش ادبيات نمايش و هم بازيگري. صمدي ادامه داد: ساخته هاي من بيشتر ترويجي - آموزشي بوده اما سعي كرده ام مسائل داستاني و سرگرمي هم رعايت شود. آموزش گاهي مستقيم و گاهي غيرمستقيم است. مثلاً آموزش و پروش مستقيم آموزش مي دهند ولي نوع آموزش ما غيرمستقيم است. ما بايد مسائل تصويري و هنري را به زندگي روزمره مردم بكشيم و هنر را در امور روزمره مردم بياوريم. اگر كنار آموزش، هنر و سرگرمي باشد خيلي بهتر مي توان مفاهيم را منتقل كرد.
وي در خصوص پتانسيل هنري شهر گفت: ما كارگردانان و بازيگران مطرحي داريم كه گاهي در جهان هم مطرح شدهاند ولي در خود شهرستان بدليل نبود حمايت هاي خاص و بودجه هاي كافي، هنر شهرستان به جايي نرسيده كه دليل اصلي آن نزديكي به شهر اصفهان است. صمدي ادامه داد: افرادي كه اينجا هستند عملاً يكسري آموزش مي بينند و بعد جذب اصفهان يا تهران مي شوند و اين به دليل وجود امكانات بسيار زياد در مركز و كمبود امكانات در شهرستانهاست و اين مشكلي است كه تمام شهرستان هاي كشور با آن مواجهند. وي در مورد استعدادهاي شهرستان هم گفت: استعداد در اين شهر زياد است ولي به دليل نبود انسجام و تداوم كار افراد پس از مدتي از هنر كناره گيري مي كنند و هنر را به عنوان كار دوم و سومشان قرار ميدهند.
وي با اشاره به فيلم هاي تاريخي كه در شهرستان ساخته شده ادامه داد: در فيلم هاي ساخته شده در شهرستان معمولاً از بازيگران تهران و اصفهان استفاده مي شود و بازيگران شهرستاني نقشهاي دوم وسوم را بازي مي كنند. ما الان گروه هاي تئاتري داشته ايم كه در شهرستان شروع كرده اند و الان در تهران مطرح هستند و هر سال به جشنواره ها مي روند اما در خود خميني شهر اجرا ندارند. وي با اشاره به اينكه ما قبلاً 15-10 گروه نمايشي داشتيم ولي الان 6-5 گروه فعاليت دارند افزود: در خميني شهر جشنواره خيلي خوب يكبار چند سال پيش برگزار شد و 9 گروه نمايشي شركت كردند اما عملاً جشنواره هر ساله وجود ندارد و دليلش هم اين است كه برگزاري اينگونه جشنوارها پول مي خواهد و كسي نيست كه اين هزينه را تقبل كند.
صمدي در مورد زمينه كار كمدي در شهرستان هم گفت: كارهاي كمدي مورد استقبال زيادي در شهر قرار مي گيرند اما اينكه چه كاري و كي و در چه سطحي ساخته شود كمتر مود توجه است و كمدي هاي ساخته شده عموماً ساده هستند نه انتقاديغ البته انتقاد دارد ولي كم است و بايد فكر بيشتري براي اينگونه كمدي ها كرد.
وي در خصوص آموزش و پرورش هم گفت: در آموزش و پروش نياز به كار آموزش و نمايش زياد است. بايد يك مركزي باشد و مربيان آموزش هاي هنري را در مدارس به دانش آموزان بدهند و اين يك نكته مهم است كه آدم هايي كه وارد كارهاي فرهنگي مانند هنر در اين سن و سال ميشوند آد م هاي فرهنگي مي شوند نه آدم هاي تخريبي. همچنين بسياري از حرف ها را مي توان از طريق هنر نمايش به دانش آموزان منتقل كرد براي همين من معتقدم معلمي كه هنر نمايش بلد باشد بهتر مي تواند آموزش دهند.