فرامرز کلانتری، نوازنده

ارسال در هنر

kalantariنام:       فرامرز کلانتری

تولد:      1354 

یکی از هنرمندان عرصه موسیقی خمینی شهر است. دیپلم ریاضی خود را از دبیرستان شهدا گرفت و بعد از آن وارد دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته­ ریاضی شد و بعد از اخذ مدرک لیسانس برای ادامه تحصیلات به خارج از کشور رفت و تحصیلات خود را در آلمان، شهر مونیخ، در رشته علوم کامپیوتر به پایان رساند.

پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و در حرفه­ موسیقی مشغول به کار شد.

 

کلانتری هنر موسیقی را از دوران راهنمایی و با ساز ضرب در یکی از آموزشگاه­های اصفهان شروع کرد. نواختن ساز از جانب یکی از اطرافیانش سبب علاقه اش به هنر موسیقی شد آنقدر که نبود امکانات در خمینی­ شهر و سختی در رفت و آمد به اصفهان نتوانست از پیشرفتش پیشگیری کند.کلانتری در نزد بهترین اساتید ایران از جمله آقای رجبی آموزش موسیقی دید. بعد از آموزش ساز ضرب برای فراگیری تار مجبور شد به تهران برود و نزد استاد کیوان ساکت آموزش ببیند. در سال 1376 با استاد فرهنگ شریف آشنا شد که این آشنایی از نظر خودش نقطه عطفی در زندگی ­اش شد و در دفتر خاطرات ذهنش جزو بهترین ها قرار گرفت. پس از آن آموزش­ های استاد هوشنگ ظریف توانست او را در هنر موسیقی به حدی قابل قبول برساند. در سال 1380 برای ادامه تحصیلات به آلمان مهاجرت کرد ولی در آلمان نیز از فعالیت خود در هنر موسیقی کم نکرد و به ایرانیان مقیم آلمان و حتی به چند نفر هنرجوی آلمانی آموزش داد و کنسرت ­های مختلفی در آلمان برگزار کرد. در سال 1386 پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و پس از بازگشت با آقای سپهدار، بهترین محقق موسیقی و استاد دانشگاه اصفهان آشنا شد. هنر خود را به بهترین وجه ممکن گسترش داد و شروع به آموزش تار و سه ­تار در تهران، اصفهان و خمینی­ شهر کرد.

از نظر او کسی که وارد عرصه هنر می ­شود باید عاشق باشد چرا که برای فراگیری هنر باید وقت زیادی بگذارد.

وی خمینی­ شهر را برای گسترش فعالیت­های فرهنگی و از جمله آموزش هنر موسیقی نیازمند یک فرهنگسرا می داند. انتقاد کلانتری از کل سیستم موسیقی این است که این هنر از نظمی که باید برخوردار نیست و هیچ­کس جایگاه واقعی خودش را ندارد. او می گوید باید محک واقعی برای ارزیابی هر شخص وجود داشته باشد. دغدغه دیگر کلانتری این است که موسیقی سنتی جایگاه واقعی خودش را از دست داده و در مقابل، موسیقی پاپ محتوای کافی ندارد. او می گوید: عدم اطلاع ­رسانی درست و دقیق در زمینه انواع موسیقی و کمبود اساتید موسیقی سنتی، جایگاه این نوع موسیقی را دچار اخلال کرده است.

مواردی از فعالیت­های گسترده فرامرز کلانتری:

اجرای چند برنامه برای شبکه اصفهان به مناسبت ماه مبارک رمضان

ضبط چند برنامه ویژه کودکان

همکاری با کانون فیلم ­سازان خمینی­ شهر

برگزاری کنسرت ­های مختلف از جمله اجراهای سال های 1379 و 1374

برگزاری کنسرت یادبود استاد شهناز و شریف در سال 1379 در دانشگاه صنعتی اصفهان

تک نوازی به یاد ماندنی تنبک در گروه تنبک ­نوازان در برنامه ای در سال 1374

اجرا و ضبط قطعه ­ای در آلمان برای کاربران اینترنت با حدود 120000 نفر استقبال کننده.

انتشار چند کاست از اجراهاو موسیقی کودک آلمانی و کوک­های ساز.