کاریکاتور در خمینی شهر کلید می خورد

ارسال در هنر

 

karakator1karakator2روی یک چهار پایه نشسته و تخته شاسی را گرفته است توی دست چپش و هر از گاهی نگاهی می اندازد به مرد جوانی که روبرویش نشسته و خیره شده است به روبرو و عینک توی دست راستش که باد کولر دسته هایش را تکان می دهد آدم را به یاد چهره های نقاشی شده بزرگانی با همین ژست می اندازد که توی فیلم های قدیمی از دیوارها آویزانند.

 

نقاش گاهی قلم به دست می گیرد و گاهی از میان پاستل های رنگارنگ روی میز یکی را انتخاب می کند و گاهی هم بادل انگشت اشاره اش رنگ را انگار پخش می کند.

سکوتی توأم با آرامش در فضاست و همه خیره به حرکات سریع و ماهرانه دست این هنرمند از جا تکان نمی خورند. فقط گاهی خانم عکاس از جا بلند می شود می رود تا پشت نقاش و از تابلو رو به اتمامش چیک چیک عکس می گیرد.

این دومین بار است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمینی شهر اقدام به برگزاری نقاشی زنده می کند. اولین بار شب 13 رجب و با حضور 4 تا از اساتید نقاشی و طراحی با موضوع حضرت علی(ع) و این بار یکی از کاریکاتوریست های کشوری " آیت نادری" آمده است تا این شاخه جوان از درخت تناور هنر را به خمینی شهر پیوند بزند.

آقای حبییب اللهی مسوول بخش فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از برگزاری این برنامه را معرفی این هنر اندیشه نگار به خمینی شهری ها عنوان می کند و می گوید: تا کنون دوره آموزشی کاریکاتور در شهر برگزار نشده است و امروز به عنوان افتتاحیه این کلاس که از هفته آینده یکشنبه ها برگزار خواهد شد یک نقاشی زنده برپا کردیم.

اداره فرهنگ و ارشاد همه هنرمندان شهر را از طریق پیامک از اجرای این کاریکاتور زنده مطلع کرده است اما از آنجا که زمان اجرا در صبح یک روز کاری برگزار می شود فقط د و ردیف صندلی چیده شده در بزرگترین کلاس انجمن هنرهای تجسمی پر شده است.

آیت نادری کاریکاتوریست جوان چندان با خمینی شهر آشنا نیست اما خاطره خوبی از 6 سال پیش از خمینی شهری ها دارد.

سال 1384 اداره فرهنگ و ارشاد خمینی شهر از نادری دعوت کرد تا کاریکاتورهایش را در خمینی شهر به نمایش بگذارد، او هم کارهایش را قاب کرد و آورد گذاشت توی نگارخانه سپید مجموعه الغدیر. همشهری های ما آن سال استقبال خیلی خوبی از این نمایشگاه به عمل آوردند و حتی مرتب سفارش کاریکاتور چهره به صورت زنده می دادند البته به گفته آقای نادری آن سال تبلیغات برای نمایشگاه خیلی زیاد بود.

نادری 2 از کاریکاتوریست های خوب خمینی شهر را می شناسد یکی " هادی حیدریان" و دیگری " مهری یاوری" که کاریکاتورهایش در مطبوعات سراسری مثل روزنامه جام جم به چاپ می رسد.

او می گوید: اگر چه کاریکاتور در ایران عمر چندانی ندارد و فقط 80 سال پیش از روسیه به ایران آمده است اما کاریکاتوریست های ایران از جایگاه والایی در دنیا برخوردارند و تا کنون خوش درخشیده اند.

کاریکاتور " محیط زیست" آیت نادری هم تا کنون 8 جایزه بین المللی را از آن خودش کرده است.

از نظر او شهرستان های کوچک چون چندان گرفتار بوروکراسی اداری نیستند بستر بسیار مناسبی برای برگزاری برنامه های اینچنینی هستند و این وظیفه هنرمندان هنرهای تجسمی است که سواد بصری شهروندان را بالا ببرند تا با زبان هنر آشنا شوند و البته اگر مسوولین هم به مسائل نگاه هنرمندانه داشته باشند مردم صدای هنر را می شنوند.

نادری از یک جشنواره سراسری در مشهد یاد می کند که تمامی برگزار کنندگان آن از روحانیون هستند. سال 88 این جشنواره با موضوع " شیطان و وسوسه" و در قالب کاریکاتور برگزار شد و طرح خوب آیت نادری رتبه اول را کسب کرد.

او این پیوند زیبای هنر و روحانیت را بسیار ارزشمند و قابل ستایش می شمرد و می گوید: چقدر خوب است که تعلیم دینی مان را در قالب هنر به جوانان و به دنیا عرضه کنیم.

این هنرمند جوان جایگاه کاریکاتور را در مطبوعات والا می داند و می گوید: یک کاریکاتور گاهی کار آنچه را که در قالب چندین صفحه نوشته نمی توان به دیگران القا کرد به راحتی انجام می دهد اما از آنجا که کاریکاتورها همیشه زیر سوال می روند و کاریکاتوریست ها در معرض اتهامند، مطبوعات کمتر سراغی از آن ها می گیرند.