پیشکسوت خمینی شهری هنر تعزیه کشور درگذشت

ارسال در هنر

استاد عزیزاله سروانی از پیشکسوتان هنر تعزیه کشور اهل و ساکن خمینی شهر به علت بیماری و کهولت سن در 92 سالگی دارفانی را وداع گفت و جامعه تعزیه کشور را عزادار کرد.به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، مرحوم سروانی که علی رغم بهره نبردن از سواد، از کودکی با تکیه بر استعدادهای وافر خود پا در راه هنر گذاشت، هنر را با نقاشی آغاز کرد اما پس از مدتی به دلیل فراهم نبودن امکانات لازم برای کار در این زمینه پا به دنیای تعزیه گذاشت.

 

 وی که از صدایی خوب نیز برخوردار بود به نقش آفرینی در تعزیه روی آورد و سپس با شاگردی نزد یکی از اعضای گروه موسیقی ارتش سر از موسیقی تعزیه درآورد و پس از مدتی توانست ترومپت را در حد اعلایش بنوازد.


این هنرمند خمینی شهری که از پس کارگردانی تعزیه نیز به بهترین نحو برمی آمد، شروع به ساختن سردیس هایی برای برخی تعزیه ها نمود و در این کار نیز که تنها با تکیه بر استعدادهای ذاتی خود انجام می داد به قدری پیشرفت کرد که تا روزهای پایانی عمرش نیز از شهرهای دور و نزدیک سفارش می پذیرفت.


استاد سروانی که 20 سال پایان عمرش را به علت بیماری خانه نشین شد و دیگر قادر به اجرا و کارگردانی تعزیه نبود، به اصلاح نسخ تعزیه همت گماشت و مرجع تمامی هنرمندان تعزیه از سراسر کشور گشت. استاد جواهری که از بزرگترین هنرمندان تعزیه در کشور است برای اصلاح و تایید برخی نسخ تعزیه از محضر استاد سروانی بهره می برد.
عزیزاله سروانی که در طول عمر 90 ساله اش در کمال تواضع و گمنامی و سادگی زندگی کرد، روز 14 آذر ماه به دیار باقی شتافت و در آرامستان گاردر به خاک سپرده شد. گفتنی است در مراسم تشییع و ختم این هنرمند، اساتید بزرگ تعزیه از سراسر کشور حضور پیدا کردند.   


به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، یکی از فرزندان استاد سروانی به نام نوراله سروانی نیز از بزرگ ترین اساتید ترومپت نواز در سطح کشور می باشد به گونه ای که چند سال پیش به رتبه اول کشوری در این زمینه دست یافت.  نوراله سروانی علاوه بر این که ویولن و تار نیز می نوازد و علی رغم اینکه هیچ سررشته ای از نجاری ندارد ویولن و سه تارهای بسیار خوبی می سازد.