مراجع عظام امروز، شاگردان آيت الله جبل عاملي خميني شهري بوده اند

ارسال در اخلاق و اندیشه

 

jabalaameliبه مناسبت بیست و دومین سالگرد سالگرد ارتحال عالِم ربانی و مجاهد نستوه آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی مراسم بزرگداشتی در مسجد آیت الله جبل عاملی خمینی شهر برگزار شد.

 

در این مراسم ابتدا سوره مبارکه «الرحمان» تلاوت شد و در ادامه حجت الاسلام حاج هاشمی به ایراد سخنرانی پرداخت.

حاج هاشمی در قسمت اول سخنرانی برخی احادیث ائمه اطهار(ع) درمورد اهمیت عالِم و جایگاه علما را توضیح داد و گفت: در حدیث داریم که مِدادُ العُلماء خَیرٌ مِن دِماء الشُّهدا. شهید هم مدیون علماست و به وسیله علم ایشان توانسته درک کند که باید در راه خدا جانفشانی کرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: روایت است عالِمی که علمش به دیگران نفع برساند، افضل است از 70 عابدی که عبادت مورد قبول خداوند قرار گرفته است چرا که عابد فقط به فکر خودش است و عبادت خود اما عالِم مفید دغدغه جامعه را دارد و می خواهد مردم را نیز از علم خویش منتفع سازد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج هاشمی در قسمت دوم سخنرانی بیوگرافی مرحوم آین الله جبل عاملی را بیان کرد و گفت: حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی در سال 1323 قمری در شهرستان خمینی شهر در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. اکثر اجداد ایشان روحانی و دارای مدارج علمی بودند. نسب ایشان از طرف مادر به دانشمند حکیم و بزرگ مرحوم محقق کرکی صاحب کتاب جامع المقاصد می رسد.

عزت الله حاج هاشمی ادامه داد: معظم له تحصیلات خود را از مکتب خانه های خمینی شهر آغاز کرد و سپس به شهرهای اصفهان و سپس قم مهاجرت کرد و از محضر اساتید گرانمایه ای همچون آیت الله شیخ عبدالکریم حایری، آیه الله العظمی بروجردی، جلال الدین همایی، میرزا احمد مدرس، شیخ علی یزدی، شیخ محمد خراسانی، میرزا علی آقا شیرازی، حاج رحیم ارباب و دیگران استفاده برد.

وی در پایان افزود: از شاگردان ایشان می توان به حجج اسلام حسین مظاهری، مهدوی کنی، ستوده، صادق خلخالی، موسی صدر، سید محمدحسین تهرانی و مرحوم مصطفی خمینی و دیگران نام برد.

گفتني است به مناسبت سالگرد آيت الله جبل عاملي، امام جمعه خمینی شهر در مراسم نماز جمعه با اشاره به سالگرد رحلت اين عالم رباني تصريح كرد: باید به مفاخر شهرستان بیش از پیش اهمیت قائل شد. وي افزود: حجج اسلام مظاهری، مهدوی کنی، جعفر سبحانی، محمد گیلانی، خلخالی، موسی صدر و دیگران از شاگردان این عالِم خمینی شهری بودند که هم اکنون دارای مقامات والایی هستند.

لازم به ذکر است که آن عالم ربانی در سال 1367 شمسی دار فانی را وداع گفت و در جنب مصلای نمازجمعه خمینی شهر به خاک سپرده شد.